Kuinka auttaa oppimisongelmaista lasta luetun ymmärtämisessä? - Äitiyden Ihme
 

Kuinka auttaa oppimisongelmaista lasta luetun ymmärtämisessä?

Tänään jaamme joukon vinkkejä, joiden avulla vanhemmat ja opettajat voivat auttaa oppimisongelmaista lasta luetun ymmärtämisessä.
Kuinka auttaa oppimisongelmaista lasta luetun ymmärtämisessä?
María José Roldán

Kirjoittanut ja tarkastanut kasvatuspsykologi María José Roldán.

Viimeisin päivitys: 21 joulukuuta, 2022

Lukemisen kanssa kamppailu on lapsille yleistä, mutta lukeminen on tärkeässä osassa oppimisen kannalta. Lapsen täytyy lukemisen lisäksi ymmärtää lukemansa edistyäkseen jokapäiväisessä oppimisessa. Lukeminen on tietoa, joten on äärimmäisen tärkeää auttaa oppimisongelmaista lasta luetun ymmärtämisessä. Monille vanhemmille tämä voi tuntua vaikealta, mutta se ei suinkaan ole mahdoton tehtävä. Vanhempien on tärkeää muistaa kunnioittaa lapsen omaa oppimistahtia ja oppimiskykyjä, sillä vain näin lapsi edistyy oppimisessaan.

Kuinka auttaa oppimisongelmaista lasta luetun ymmärtämisessä?

Kysy lapselta kysymyksiä

Kun lapsi on lukenut, kysy häneltä kysymyksiä liittyen lapsen lukemaan aiheeseen. Tällä tavoin voit testata lapsen ymmärrystä lukemastaan ja kirjan asiasisällöstä. Voit kysyä lapselta kysymyksiä myös kirjallisessa muodossa, koska sillä tavoin vahvistat lapsen luetun ymmärtämistä ja lapsi voi miettiä vastauksiaan kysymyksiin paremmin.

Kirjoittamalla kysymyksesi paperille vähennät myös lapsen kokemaa painetta. Lapsella on aikaa miettiä vastausta ilman painetta siitä, että hänen tulisi keksiä nopea vastaus. Kunnioita lapsen vastauksiin käyttämää aikaa. Mikäli lapsi ei osaa vastata kysymykseen, voitte yhdessä palata kirjassa siihen kohtaan, jossa aihetta käsiteltiin, jotta lapsi muistaa ja omaksuu paremmin kyseisen informaation.

Kuinka auttaa oppimisongelmaista lasta luetun ymmärtämisessä?

Hyödynnä tuoksuja, joiden avulla lapsi muistaa paremmin

Kun lapsi opiskelee tai lukee sellaista sisältöä, josta hänellä on tulossa koe, tee lukemisesta mielenkiintoista. Voit käyttää apuna jotain tuoksua lapsen opiskellessa tai lukiessa, jotta hän voi myöhemmin haistaessaan kyseisen tuoksun muistaa mitä on opiskellut ja lukenut.

Moni lapsi voi tietyn tuoksun avulla muistaa erityisen hetken tai muiston. Kun lapsi opiskelee johonkin erityisen vaikeaan tai stressaavaan kokeeseen, voit pyytää lapsesi käyttävän jotain tiettyä tuoksua, esimerkiksi vartalovoidetta tai hajuvettä.

Rakenna lukunurkkaus

Lapsi ei saa nähdä lukemista velvollisuutena, sillä silloin hän ei välttämättä halua tehdä sitä tai hän tulee näkemään lukemisen eräänlaisena taakkana. Kukaan ei pidä siitä, että tehtäviä määrätään tehtäväksi, eikä lapsi ole tässä asiassa poikkeus. On paljon hyödyllisempää ja käytännöllisempää motivoida lasta kokemaan lukemisen rentoutumisen, henkisen kasvun sekä ennen kaikkea vapaa-aikaan liittyvänä hetkenä.

Voit rakentaa kotiisi nurkkauksen, jossa lapsi voi istua hiljaa sekä lukea yksin tai muiden seurassa. Voit myös luoda tilasta hiljaisen opiskelunurkkauksen, jossa kukaan ei häiritse häntä. Voit luoda lukunurkkauksen pöydän, lattialle levitettyjen tyynyjen, mukavan nojatuolin ja kirjahyllyn avulla sekä varmistaa, että tilassa on tarpeeksi luonnon- että keinovaloa, jotta lukeminen olisi mahdollisimman mukavaa. Mieti, miten tila kannattaisi järjestää, jotta lapsi käyttäisi sitä mahdollisimman ahkerasti.

Tiivistelmän kirjoittaminen

Kirvatiivistelmän kirjoittaminen voi olla lapselle haastavaa, etenkin jos hänellä on erityistarpeita tai oppimisvaikeuksia. Tämä menetelmä voi auttaa lasta siinä, että lukeminen ei tunnu ylivoimaiselta, ja lapsi muistaa lukemansa kappale kappaleelta. Voit tehdä erityisen muistivihon kirjatiivistelmän tekemistä varten niittaamalla yhteen viivoitettuja papereita. Voit myös hankkia lapselle muistivihon, johon hän voi kirjoittaa ylös tiivistetysti kirjan tapahtumia tai muuta oppimaansa.

Kuinka auttaa oppimisongelmaista lasta luetun ymmärtämisessä?

Kun lapsi on lukenut yhden kappaleen kirjasta, pyydä lasta kirjoittamaan parilla lauseella kuvaus siitä, mitä kirjan kappaleessa tapahtui. Pyydä lasta lukemaan, mitä hän on kirjoittanut ylös edellisistä kappaleista ennen kuin kirjoittaa uuden tiivistelmän. Tämä auttaa lasta muistamaan, mitä kirjassa tapahtuu.

Kun lapsi on kirjoittanut tiivistelmän viimeisestä kirjan kappaleesta, pyydä lasta kirjoittamaan muutamalla lauseella kuvauksen siitä, miten kirja päättyi. Näin lapsi on tehnyt täyden tiivistelmän kirjan tapahtumista, mikä auttaa lasta ymmärtämään ja muistamaan paremmin kaikkea lukemaansa. Lapsesta tuntuu hyvältä, kun hän muistaa lukemansa ja kykenee jakamaan tiedon pienempiin osiin.

Puhu lapsen kanssa auttaaksesi häntä luetun ymmärtämisessä

Puhu lapsesi kanssa siitä, millaisia ongelmia ilmenee silloin, kun hänen pitäisi keskittyä lukemiseen. Mikä on lapselle kaikista vaikeinta? Mikä häiritsee lasta? Millaiset tavat auttavat lasta pääsemään yli häiriöistä?

Kun olette yhdessä pohtineet sitä, miten lukemisesta voisi tulla tuottavampaa, allekirjoittakaa sopimus, josta ilmenee päättämänne menetelmät, joita lapsi tulee soveltamaan. Joka kerta, kun lapsi soveltaa menetelmää menestyksekkäästi, palkitse lapsi antamalla hänelle pisteitä.

Toivomme, että tässä artikkelissa tarjoamamme neuvot auttamaan oppimisongelmaista lasta luetun ymmärtämisessä ovat hyödyllisiä ja pystyt hyödyntämään niitä kotona lapsesi kanssa.


Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.