Koska lapselle kannattaa hankkia älypuhelin?
Elämme nopeatempoisessa maailmassa, jossa uudet sukupolvet joutuvat teknologian kanssa kosketuksiin yhä nuoremmalla iällä. Moni tämän päivän lasten vanhemmistä miettiikin, koska lapselle kannattaa hankkia älypuhelin.
Vastaus riippuu paljolti perheen tilanteesta ja vallitsevista olosuhteista. Asiantuntijoiden mukaan lapselle kannattaa hankkia älypuhelin aikaisintaan lapsen ollessa 12-vuotias.
Koska lapselle kannattaa hankkia älypuhelin?
Teknologia on osa arkeamme, ja lapset käyttävät erilaisia laitteita yhä nuorempina. Tosiasia on, että tarvitsimmepa näitä laitteita tai emme, ne ovat läsnä lähes kaikilla elämänalueilla. Se, onko lapsi tarpeeksi kypsä käyttämään älypuhelinta vastuullisesti, onkin sitten oma kysymyksensä.
Asiantuntijoiden mukaan lapsella ei tulisi olla mahdollisuutta älypuhelimen käyttöön ennen 12 vuoden ikää. Heidän mukaansa lapsella ei tulisi olla pääsyä sosiaalisen median alustoille ennen 15-16 vuoden ikää. Toisin sanoen 12-vuotias lapsi saisi käyttää puhelintaan pelaamiseen tai multimediasisällön katsomiseen, mutta ei sosiaalisen median kanavien selamiseen.
Ihanteellista olisi, että lapsella ei olisi älypuhelinta lainkaan käytössään ennen 15. ikävuotta. Itse asiassa esimerkiksi Ranskassa on lakeja, jotka estävät tätä nuorempia lapsia käyttämästä puhelimia kouluissa. Säätely estää myös älypuhelinten käytön tauoilla.
Kyseessä on menettely, jolla pyritään lisäämään lasten ja teinien turvallisuutta sekä rohkaisemaan heitä perinteisiin ulkoilmaaktiviteetteihin.
Älypuhelimen käytön riskit
Asiantuntijat puhuvat paljon älypuhelimen käytön vaaroista. Siksi on hyvin tärkeää, että pienillä lapsilla ei ole mahdollisuutta käyttää tätä teknologiaa. Toisaalta on sanottava, että moni vanhempi ostaa lapselleen kännykän, jotta pystyisi paikallistamaan hänet nopeasti.
Tässä tulee kuitenkin muistaa, että kännyköiden ei tarvitse mahdollistaa lapsen internettiin pääsyä.
1. Sopimaton sisältö
Internet on ikkuna tietoon, mutta myös vaarojen maailma. Pornografinen sisältö on yksi pääongelmista alaikäisillä etenkin siksi, että siihen on hyvin helppo päästä käsiksi.
2. Kiusaaminen
Kiusaamista voi tapahtua nykyisin missä vain – juurikin uuden teknologian ansiosta. Internet-kiusaaminen on yksi nykyajan lasten suurista ongelmista.
3. Riippuvuus
Kuten videopelit, kännyköiden käyttö ilman vanhemman valvontaa voi luoda lapsessa riippuvuuden. Pääsyyt tähän ovat sosiaalinen media, mahdollisuus pelata pelejä sekä sopimaton tai kielletty sisältö.
Neuvot lapsen suojelemiseksi älypuhelimen vaaroilta
Sopiva ikä
Kuten asiantuntijat sanovat, lapselle olisi parasta hankkia älypuhelin vasta noin 15-vuotiaana. Jos se on kuitenkin tarpeen aikaisemmin, sen ei koskaan tulisi tapahtua ennen 12 vuoden ikää.
Jatkuva ja sujuva viestintä
Tämä on aivan ensiarvoisen tärkeää. Vanhempien tulee tietää muutoksista lapsen käytöksessä sekä säädellä ja hallita liiallista kännykän ja muiden sellaisten laitteiden käyttöä, jotka voivat aiheuttaa riippuvuutta.
Vanhempien on tärkeää käyttää auktoritettiaan ja tehdä säännöt selviksi koskien lapsen vapaa-aikaa ja uusien teknologioiden käyttöä.
Hallintatyökalut
Vaikka teknologiaa itseään ei voidakaan täysin hallita vanhempien toimesta, on useita työkaluja, jotka helpottavat sivujen estämistä, kun niissä on sopimatonta sisältöä lapsen iälle.
Palataksemme otsikon kysymykseen, mikä sitten olisi mielestämme paras ikä kännykän käytön aloittamiseen? Kuten voidaan huomata, vastaus saattaa vaihdella perheestä riippuen. Varmaa on silti se, että vanhempien tulisi varmistaa, että lapsi on tarpeeksi kypsä kännykän käyttämiseksi vastuullisella tavalla.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Besolí, G., Palomas, N., & Chamarro, A. (2018). Uso del móvil en padres, niños y adolescentes: Creencias acerca de sus riesgos y beneficios. Aloma: Revista de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport, 36(1). http://revistaaloma.net/index.php/aloma/article/view/328
- Bringué, X. & Sábada, Ch. (2011). La Generación Interactiva en Madrid. Niños y adolescentes ante las pantallas. Foro Generaciones Interactivas – Fundación Telefónica. https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/20593/1/GGII-Madrid-final.pdf
- McBride, D. L. (2011). Risks and benefits of social media for children and adolescents. Journal of Pediatric Nursing, 26, 498-499. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21930038