7 hyvää harjoitetta lukemisen opetteluun
Jos lapsesi opettelee juuri lukemaan, tässä tulevat seitsemän helppoa harjoitetta, jotka voivat olla todella suureksi hyödyksi.
Harjoitteet lukemisen opetteluun ovat loistava apu, jotta lapsi saisi hyvän alun koulutukseensa.
Nämä hauskat pelit pitävät lapset viihdytettyinä ja keskittyneinä. Ja ennen kuin huomaatkaan, pienesi lukutaito on parantunut roimasti!
Lukemisen opettelu on pitkä prosessi, ja se voi olla sekä jännittävää että turhauttavaa. Ja vanhemmille kärsivällisyys on tietysti erittäin tärkeä ominaisuus.
Äidit ja isät ovat suuressa roolissa, jotta lapsi saisi tämän keskeisen taidon. Jos käytät hiukan luovuutta ja runsaasti aikaa, voit auttaa lastasi lukemisen oppimisessa.
Jos tarvitset inspiraatiota, ota nämä seitsemän hauskaa harjoitetta mukaan opetteluun – ne ovat kaikki aivan varmasti suuria menestyksiä lapsesi silmissä!
7 hauskaa harjoitetta lukemisen opetteluun
1. Kortit
Tämä ensimmäinen harjoite on hyvin helppo. Tarvitset vain korttteja, joissa on kirjoitettuina eri tavuja ja kirjainten äänteitä. Lapsesi tehtävänä on muodostaa sanoja valitsemistaan äänteistä.
Jotta voisit lisätä mukaan hauskuutta, laita kortit koriin ja anna lapsesi valita niistä jokin.
Kun lapsi on valinnut äänteen, sano se itse ääneen. Sitten odota ja katso, mitä lapsesi mielikuvitus tuottaa.
2. Aakkoskeitto
Aakkoskeitto tai -spaghetti on hauska ruokalaji lapsille, jotka opettelevat lukemaan. Voit pyytää lastasi etsimään vokaaleja tai konsonantteja edessä olevasta kulhosta.
Voit myös leikata paperista kirjaimia hänelle väritettäväksi, jotta voisit tehdä oppimisen kokemuksesta rikkaamman.
Hauskuus auttaa lasta oppimaan. Jos hän näkee aktiviteetin leikkinä, hän saa siitä enemmän irti.
3. Sanan muodostaminen
Tämä harjoite on hiukan vaativampi pikkuisellesi. Kirjoita aakkosten kaikki kirjaimet pienille paperinpalasille ja leikkaa ne irti siten, että jokainen palanen on saman kokoinen.
Sitten levitä palaset pöydälle lapsesi ulottuville. Voit aloittaa pyytämällä lastasi osoittamaan kirjaimia sanoessasi ne.
Kun hän on alkanut lukea ja kirjoittaa, pyydä häntä valitsemaan kirjaimet ja muodostamaan niistä kokonaisia sanoja. Tämä on yksi kaikkein käytännöllisimmistä harjoitteista lukutaidon edistämiseksi.
4. Sanat korteissa
Tämä on usein eräs tehokkaimmista harjoitteista lukemisen opetteluun.
Tässä tapauksessa tee kortteja, joissa on sanoja. Voit kirjoittaa ne käsin tai tietokoneella, mutta varmista että kirjaimet ovat suuria, selkeitä ja pyöristettyjä.
Jotta voisit tehdä harjoitteesta helpomman, tee samanlaisten sanojen ryhmiä.
Joka viikko lisää uusia sanoja korttien kokoelmaan. Istu lapsesi edessä ja näytä hänelle kortteja niin nopeasti kuin voit.
Ensin sinun täytyy kenties kertoa hänelle, mitä korteissa lukee. Ajan kanssa lapsi oppii sitten tunnistamaan sanat korteissa. Voit myös laittaa niihin mukaan kuvia.
5. Sanat ja kuvat
Kuvat ovat loistavia apuja, jotta lapsesi oppisi tunnistamaan uusia sanoja. Tässä tapauksessa niitä käytetäään lapsen vokaalien oppimisen helpottamiseksi.
Ensimmäinen vaihe on valmistaa viisi koria tai kulhoa, yksi jokaista viittä vokaaliäännettä kohden. Printtaa kuvia erilaisista eläimistä tai tavaroista, jotka alkavat tietyllä äänteellä.
Ota printattu kuva ja pyydä lasta nimeämään eläin tai tavara. Sitten hänen tulisi päättää, mihin vokaaliryhmään sana sopii.
6. Tarralaput
Tämä harjoite sisältää tavaroiden ja kodin paikkojen nimeämisen tarralapuilla. Varmista, että jokainen lappu on sellaisessa paikassa, josta lapsesi näkee sen.
Tällä tavalla lapsi voi joka kerta yhdistää tavaran tai huoneen oikeaan sanaan.
Sitten voit ottaa laput pois ja katsoa, pystyykö lapsesi laittamaan jokaisen lapun takaisin oikealla paikalleen.
Jos haluat lisätä haastetta, voit “huijata” lastasi laittamalla väärän lapun johonkin paikkaan.
Mikäli tämä on liian vaikea harjoite, ota sanoihin mukaan kuvia.
Tämä on hauska tapa, jotta lapsesi oppisi ja jotta hän olisi motivoitunut jatkamaan yrittämistä.
7. Yhdessä lukeminen
Viimeisenä sitten tämä, eli muista lukea yhdessä lapsesi kanssa! Vaikka tämä voikin tuntua itsestäänselvältä neuvolta, se on yksi parhaista tavoista auttaa lastasi oppimaan lukemaan.
Jaettu lukuhetki hyödyttää lapsen kognitiivista kehitystä ja kielen oppimista.
Tarinatuokio lisää lapsesi sanavarastoa ja lukemista edeltäviä taitoja, ja se ravitsee hänen mielikuvitustaan.
Lisäksi kirjojen lukeminen yhdessä on loistava tapa vanhemmille ja lapsille luoda tiiviimpi yhteys toisiinsa.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Parra Bravo, P. & Bojorque, G. (2021). Desarrollo de la conciencia fonológica en edades tempranas: Revisión de la literatura. Pucara, 1(32), 139–160. https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/pucara/article/view/3973
- De la Calle Cabrera, A. M., Guzmán-Simón, F., & García-Jiménez, E. (2019). Los precursores cognitivos tempranos de la lectura inicial: un modelo de aprendizaje en niños de 6 a 8 años. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 345–361. https://revistas.um.es/rie/article/view/312661
- Holguín González, M., & Zambrano Cedeño, E. (2021). El trabalenguas como estrategia para desarrollar la fluidez verbal en Educación Básica Elemental. Revista Cognosis, 6(1), 69–80. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Cognosis/article/view/3344
- Gutiérrez-Fresneda, R., de Vicente Yagüe Jara, M. I. & Alarcón Postigo, R. (2020). Desarrollo de la conciencia fonológica en el inicio del proceso de aprendizaje de la lectura. Revista Signos, 53(104), 664–681. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7702921
- Lema Ruíz, R. A., Tenezaca Romero, R. E., & Aguirre Gallegos, S. Y. (2019). El aprestamiento a la lectoescritura en la educación preescolar. Revista Conrado, 15(66), 244–252. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/905
- Larraniaga López, M. L., & Bejarano Chamorro, J. A. (2022). La lectura y escritura emergente en niños y niñas a través del cuento. Revista Criterios, 29(2), 57–75. https://revistas.umariana.edu.co/index.php/Criterios/article/view/3051
- Murillo, M. (2019). El desarrollo de la conciencia fonológica: una propuesta para la cotidianeidad del aula. Revista Electrónica Leer, Escribir y Descubrir, 1(5), 9–25. https://digitalcommons.fiu.edu/led/vol1/iss5/2/