10 turvasääntöä, jotka lapsen on hyvä tietää
On täysin normaalia, että vanhemmat murehtivat vaistomaisesti lapsensa hyvinvoinnista ja turvallisuudesta tämän syntymästä lähtien. Vaikka vanhemmat haluavatkin tukea ja auttaa lastaan mahdollisimman paljon, he eivät aina voi olla tämän rinnalla. Ylisuojeleminen ei hyödytä lasta, sillä jossain vaiheessa hänen on pystyttävä kohtaamaan tietyt tilanteet yksin. Turvallisuuden varmistamiseksi lapselle on tärkeää opettaa tiettyjä turvallisuutta koskevia sääntöjä jo pienestä pitäen. Alla jaamme kymmenen turvasääntöä, jotka jokaisen lapsen on hyvä tietää.
10 turvasääntöä, jotka lapsen on hyvä tietää
- Nuori lapsi ei saa avata itsenäisesti kodin ovea, jos hän ei tiedä, kuka sen takana on. Tämä pätee etenkin tilanteisiin, joissa lapsi on yksin kotona. Myöskään puheluun ei kannata vastata, jos soittaja on tuntematon.
- Lapsen täytyy oppia pyytämään apua sitä tarvitessaan. Yksi tärkeistä syistä on kiusaaminen, joko niin, että lapsi kokee sitä itse tai todistaa sitä. Kiusaaminen on hyvin yleistä ja sitä esiintyy yhä nuorempien lasten keskuudessa. Lapsen on tärkeää ymmärtää, että avun pyytäminen ei ole heikkouden merkki.
- Lapselle täytyy opettaa varhaisessa vaiheessa, että hänen kehonsa kuuluu vain hänelle itselleen, eikä kukaan saa koskettaa sitä ilman lupaa. Vain tutuilla ja luotetuilla henkilöillä on lupa koskettaa lasta fyysisesti, eivätkä hekään saa koskettaa tiettyjä kehon osia. Mikäli lapsi kokee epämiellyttävää käytöstä aikuisen tai toisen lapsen taholta, hänen on kerrottava siitä välittömästi vanhemmalleen tai muulle luotetulle aikuiselle.
- Varmista, että lapsi tietää oman kotiosoitteensa ja vanhempien puhelinnumerot. Lapsen tulee osata ulkoa myös hätänumero 112. Kerro lapselle, että mikäli hän joskus eksyy, hänen pitää pysyä samassa paikassa, ja mahdollisesti pyytää aikuisen apua tilanteessa.
- Opeta lasta ylittämään tie turvallisesti käyttäen suojatietä ja odottaen vihreää valoa. Lapsen pitää myös katsoa vasemmalle, oikealle ja vielä kerran vasemmalle ennen kuin ylittää tien.
- Lapsen on elintärkeää ymmärtää, mikä on oikein ja mikä väärin. Opeta lapselle, että hän ei saa pitää sellaisia salaisuuksia, jotka tekevät lapsen olosta epämukavan, pelokkaan tai huolestuneen. Tätä varten on tärkeää tarjota mahdollisuus avoimeen kommunikointiin lapsen kanssa, syyllistämättä lasta mistään tapahtuneesta.
- Kun lapsi alkaa käyttämään internetiä, on tärkeää teroittaa lapselle, että hän ei milloinkaan saisi julkaista internetissä mitään henkilökohtaisia tietoja, kuten kotiosoitetta, tai puhua vieraiden ihmisten kanssa.
- Opeta lapsellesi, että hän ei saa milloinkaan mennä vieraan ihmisen kyytiin, ei edes silloin, jos vieras väittää olevansa lapsen vanhempien ystävä. Vanhemmat tai isovanhemmat voivat hakea lapsen yhdessä sovitusta paikasta. Mikäli vanhemmat tai isovanhemmat ovat myöhässä, lapsen tulee odottaa heitä.
- Opeta lasta puolustautumaan ja sanomaan “Lopeta!” tai “Jätä minut rauhaan!”, jos häntä häiritään. Lapsen tulee oppia sanomaan “ei” tiukasti, mikäli lapsi ei pidä jostakin.
- Lapsen tulee oppia leikkimään turvallisesti. Opeta lapselle, että hän ei saa laittaa suuhunsa pieniä esineitä tai leikkiä leluilla, joissa on teräviä osia. Lapsen tulee myös tietää, että hänen ei tarvitse leikeissä tehdä mitään, mitä ei halua, vaikka joku siihen painostaisikin. Kannusta myös lasta toimimaan oman sisäisen tunteensa mukaan, eikä sen mukaan, mitä joku häneltä odottaa. Tällä tavoin lapsi oppii toimimaan itsensä hyväksi, saamatta liikaa vaikutuksia muilta ihmisiltä sekä murehtimatta liikaa sitä, mitä muut ihmiset sanovat tai ajattelevat hänestä.
Kaikkien turvasääntöjen täytyy olla lapselle selkeitä, ja lapsen täytyy ymmärtää niiden merkitys ja seuraukset. Toimi siis vanhempana lapselle esimerkkinä, neuvo häntä ja ole johdonmukainen.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- García-Piña, C. A. (2008). Riesgos del uso de internet por niños y adolescentes. Estrategias de seguridad. Acta pediátrica de México, 29(5), 272-278. https://www.redalyc.org/pdf/4236/423640313006.pdf
- González, B. M. (2009). Taller para la detección de casos de abuso sexual infantil en niños de educación básica. Psicología Iberoamericana, 17(1), 24-37. https://www.redalyc.org/pdf/1339/133912613004.pdf
- Mariscal del Villar, S. (2000). Prevención del abuso sexual infantil. Revista ciencia y cultura, (8), 107-109. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2077-33232000000200012&script=sci_arttext