Hengitä paremmin elääksesi paremmin

13 kesäkuu, 2020
 

Hengitä paremmin elääksesi paremmin. Tämä on yksi niistä lukuisista opeista, jotka voimme opettaa lapsillemme. Hengittäminen ei ole tärkeää ainoastaan fyysiselle terveydelle, vaan siitä on monia muitakin hyötyjä. Oikein hengittäminen voi nimittäin auttaa esimerkiksi hallitsemaan tunteita ja nukkumaan paremmin.

Elämme yhteiskunnassa, jossa kiire, stressi ja ahdistus täyttävät päivämme ja aiheuttavat epämääräisen epämukavan tunteen sisimpäämme. Normaalioloissa aikuinen hengittää keskimäärin 17-18 kertaa minuutissa, mutta ahdistuneessa mielentilassa määrä voi nousta jopa kolmeenkymmeneen.

Valitettavasti lasten kohdalla tilanne ei ole kovinkaan erilainen. Espanjan lasten ja nuorten psykiatrian yhdistyksen tutkimuksen mukaan ahdistus ja stressi ovat yleisimpiä lasten psyykkisiä häiriöitä. Tämän päivän lapsilla on usein liian vähän aikaa olla lapsia, joilla on mahdollisuus leikkiä, nauttia vapaa-ajasta, viettää aikaa ulkona ja elää huolista vapaata elämää, kuten lapsen kuuluu. Valitettavan moni lapsi kokee stressiä ja ahdistusta ulkoisten paineiden alla.

Ongelmat korjataan puuttumalla niiden juurisyyhyn, mutta yksi tapa auttaa tällaisten negatiivisten tunteiden kanssa painivaa lasta, on opettaa hänelle erilaisia tilannetta helpottavia selviytymiskeinoja. Yksi tällainen ovat erilaiset rentouttavat hengitystekniikat. Seuraavaksi kerromme, mitä hyötyä tällaisista tekniikoista on.

Hengitä paremmin elääksesi paremmin

1. Hengittäminen auttaa rentoutumaan suuttumuksen hetkellä

 

Pieni lapsi ei vielä osaa hallita tunteitaan ja on vasta opettelemassa esimerkiksi turhautumisen tunteiden käsittelyä. On tavallista ja ymmärrettävää, että tunteet hämmentävät lasta ja purkautuvat sen vuoksi usein levottomuutena, kapinointina ja kiukkukohtauksina. Tällaisina hetkinä myös vanhemmat ovat usein uupuneita ja turhautuneita, eikä heidän kärsivällisyytensä tahdo riittää tilanteen kunnolla hoitamineen.

Hengitä paremmin elääksesi paremmin

Tällaisessa tilanteessa vanhempien kannattaa ohjeistaa lasta seuraavalla tavalla:

  • Nyt istumme hetkeksi alas ja leikimme erästä leikkiä.
  • Hengitetään syvään niin, että vatsa kasvaa kuin ilmapallo.
  • Nyt pidätetään hengitystä neljän sekunnin ajan kuin olisimme sukeltamassa uima-altaassa.
  • Päästä ilma ulos suusi kautta, kuin laukaisisit raketin. Päästetään näin huono tuuli ulos.

2. Syvä hengittäminen rentouttaa yli 4-vuotiaita lapsia

4 vuoden ikä on hyvä aika alkaa opettaa lapselle erilaisia rentoutumistekniikoita. Lapsen tulisi oppia, että rentoutuminen ja rauhoittuminen ei tarkoita videopelien pelaamista tai internetissä surffailua – ja tämän hän oppii vanhempien esimerkin kautta. Tämän vuoksi vanhempien kannattaakin omistaa päivittäin viisi minuuttia hengitysharjoituksille esimerkiksi yllä olevan ohjeen mukaisesti.

 

 3. Oikeanlainen hengittäminen auttaa nukkumaan paremmin

Tottuessaan hengittämään syvään ja hitaasti, lapsi alkaa huomata monia erilaisia hyötyjä, joista muutamia ovat sykkeen tasaantuminen, aineenvaihdunnan parempi säätely ja lihasten rentoutuminen. Se, että lapsi ottaa tavakseen hengittää tietoisesti syvään ennen nukkumaanmenoa, auttaa häntä nukahtamaan ja nukkumaan.

4. Vahvat ja terveet keuhkot oikein hengittämällä

Hengitä paremmin elääksesi paremmin

Lapsi kasvaa ja muuttuu jatkuvasti ja hänen on hyvä oppia jo pienenä noudattamaan terveellisiä tapoja, jotka tukevat hänen kehitystään. Muiden hyvin tapojen lisäksi vanhemmat voivat opettaa lapselle tehokkaita hengitystekniikoita, jotka auttavat huolehtimaan keuhkojen kunnosta. Syvään hengittäminen edistää keuhkojen ja rintakehän joustavuutta ja vähentää sydämen työkuormaa tekemällä keuhkoista vanhemmat ja tehokkaammat. Hitaan ja syvän hengittämisen sanotaan myös auttavan verenpaineen hallinnassa.

5. Syvään hengittäminen parantaa keskittymistä

Hitaasti syvään hengittämällä mieli muuttuu tietoisemmaksi itsestään. Paine tasaantuu, ja henkilö on tietoisempi myös kehostaan. Jos lapsi tottuu hengittämään syvään heti, kun hän on muuttumassa hermostuneeksi, levottomaksi tai vihaiseksi, hän oppii huomaamaan, että asiat voivat muuttua paremmiksi sekunneissa. Hänen mielensä selkeytyy ja hän tuntee olonsa kevyemmäksi, virkeämmäksi ja keskittyneemmäksi.