Miksi en tule toimeen teini-ikäisen lapseni kanssa?
Epävarmuus, avuttomuus, viha, epäilykset. Nämä ovat joitakin niistä tunteista, joita monet vanhemmat paljastavat tuntevansa, kun he eivät tule toimeen teini-ikäisen lapsensa kanssa.
Teini-ikä voi olla meille vanhemmillekin hämmentävää aikaa, jos yritämme katsoa sitä samoilla silmillä, joilla katsoimme 6- tai 8-vuotiasta lastamme. Se on kuin yrittäisi pakottaa tiettyjä käytäntöjä tai tapoja sopimaan entiseen muottiin. Se olisi kuin yrittäisi kommunikoida toisesta maasta tulevan henkilön kanssa yrittämättä ymmärtää hänen kieltään. Tämän elämänvaiheen käsitteleminen vaatii uusia strategioita ja uusia näkökulmia. Katsotaanpa, mitkä vaikeudet estävät meitä ymmärtämästä teini-ikäistä lastamme.
Miksi en tule toimeen teini-ikäisen tyttäreni tai poikani kanssa?
Kuten kaikilla elämänvaiheilla, murrosiälläkin on omat ominaisuutensa ja haasteensa. Tuo poikamme tai tyttäremme, joka oli eilen lapsi, on nyt nuori mies tai nainen, joka keksii tekosyitä, sulkee huoneensa oven ja haluaa yksityisyyttä. Lisäksi hänellä on nyt muita roolimalleja ja hän etsii turvaa vertaisryhmästään. Aikuisillekin tämä merkitsee suurta muutosta, emmekä toisinaan tiedä kuinka saada yhteys teini-ikäiseemme. Tuntuu siltä kuin hän eläisi maailmassa, johon emme pääse käsiksi.
Usein on vaikea tulla toimeen teini-ikäisen lapsen kanssa siksi, koska aikuinen kieltäytyy sopeutumasta ja yrittää toistaa menneisyyden menetelmiä hyvin erilaisessa nykyisyydessä. On kuitenkin ehdottoman tärkeää oppia sopeutumaan tähän muutokseen ja antaa uusia, erilaisia ja jopa luovia vastauksia. Jos esimerkiksi haluat tietää jotain, voit keskustella nuoren kanssa kuulustelun sijaan.
Tämä nuori haluaa irtautua lapsen roolista, joten hänen on rakennettava identiteettiään ja pyrittävä erottumaan. Tämä tarkoittaa, että hän todennäköisesti etääntyy jonkin verran, asettaa uusia rajoja ja muuttuu monella tapaa.
Strategiat teini-ikäisen ymmärtämiseksi
Seuraavat suositukset auttavat sinua ymmärtämään teini-ikäistäsi paremmin:
Löydä tasapaino kysymisen ja tungettelun välillä
Vaikka et ehkä tajuakaan sitä, saatat esittää kysymyksiä ja ristikuulustella antamatta teini-ikäiselle tarpeeksi tilaa tulla luoksesi ja kertoa sinulle asioitaan ja huolenaiheitaan spontaanisti. Joskus teemme sen myös sopimattomina hetkinä, kuten muiden ihmisten edessä. On tärkeää helpottaa keskustelua ja kertoa hänelle, että olet läsnä aina kun hän sitä tarvitsee. Emme tietenkään saa sekoittaa hänen itsenäisyyden etsintäänsä täydelliseen hylkäämiseen, emmekä suojelua ylisuojeluun. On tärkeää oppia kävelemään hänen rinnallaan ja puuttumaan asiaan vastuullisina aikuisina.
Opi kuuntelemaan ja tuntemaan hänen maailmaansa
Vältä toteamuksia, kuten “kun olin sinun ikäisiäsi…”. Jos haluat jakaa kokemuksesi, sen tulisi olla sellaisesta näkökulmasta, jossa nuori ymmärtää, että sinullakin oli tuon ikäisenä epäilyksiä. On parempi olla asettamatta itseäsi kaikkitietäväksi ja olla avoin ja halukas oppimaan uusilta sukupolvilta.
Ymmärrä hänen tunteitaan ja huoliaan
Identiteetin etsimisessä on ylä- ja alamäkiä. Välillä näyttää siltä, että lapsi tuntee olevansa huipulla, ja toisinaan hän tuntee olevansa hyödytön. Se on prosessi, jossa on emotionaalisia ylä- ja alamäkiä ja mielialan vaihteluita, jotka pitävät sinut usein syrjässä. Tulee jopa tilanteita tai pyyntöjä, jotka näyttävät sinusta epätavallisilta, jotka eivät ehkä näytä kovin tärkeiltä sinun silmissäsi, mutta jotka ovat ratkaisevia hänen silmissään. Sinun on opittava ymmärtämään ja seuraamaan häntä unohtamatta tilanteita, jotka edellyttävät rajojen asettamista.
On tärkeää pystyä ymmärtämään nuoren tunteita ja huolia. Tätä varten on tärkeää avata tiloja vuoropuhelulle sen sijaan, että häntä tuomittaisiin etukäteen.Luo uusia sääntöjä
Kuten jo huomautimme, et ole enää tekemisissä lapsen, vaan nuoren kanssa. Siksi sinun on asetettava uudet säännöt ja sallittava tietyt asiat ja toiminnot. Tämä ei missään nimessä tarkoita, että sinun on jätettävä kaikki hänen harteilleen, vaan että sinun on oltava joustava ja selkeä sen suhteen, mikä on sallittua ja mikä ei. On esimerkiksi loogista, että hän haluaa viettää enemmän aikaa ystävien kanssa ja poistua kotoa useammin. Näissä tilanteissa sinun on seurattava hänen etujaan ja toiveitaan, mutta yritettävä löytää tasapaino.
Älä ota hänen kritiikkiään henkilökohtaisesti
Tässä elämänvaiheessa on tärkeää olla ottamatta nuoren kritiikkiä henkilökohtaisesti. Hän ei ole suoranaisesti sinua vastaan, vaan ajatus auktoriteetista ja mahdollisuus haastaa se on hänelle jännittävää ja se auttaa kasvamaan. Sen sijaan, että suuttuisit tai reagoisit negatiivisesti, voit auttaa lastasi pohtimaan, mitä hän haluaa, hänen ideoitaan ja asemaansa muiden asioiden ohella.
Opi alentamaan puolustuskantaasi
Lopuksi, murrosiän ymmärtämiseksi on tärkeää myös pohtia sisäisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että ajattelemme itseämme, hyväksymme muutoksen, emmekä heijasta omia tarinoitamme teini- ikäisen lapsen elämään. Joskus meidän on vaikea myöntää, että pelkäämme ja että emme halua menettää johtavaa roolia lastemme elämässä. Joskus, kun yritämme saada huomiota tai pelkäämme menettävämme tilanteen hallinnan, meistä tulee joustamattomia ja jopa tyranneja käyttäytymisessämme ja väittelyissämme.
Tässä suhteessa on parasta hyväksyä, että kaikki nämä tunteet ovat päteviä. Loppujen lopuksi tämä on sinun lapsesi ja hän on sinulle tärkeä. Samalla on tärkeää antaa hänen lähteä maailmalle ja oppia lentämään täyden tuen avulla.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Luna, N. C., & Molero, D. (2013). Revisión teórica sobre el autoconcepto y su importancia en la adolescencia. Revista electrónica de investigación y docencia (REID), (10).
- Lillo Espinosa, J. L. (2004). Crecimiento y comportamiento en la adolescencia. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, (90), 57-71.
- ADOLESCENCIA, L. (2003). Adolescencia y salud. Papeles del psicólogo, 23(84), 84.