5. raskausviikko

21 kesäkuu, 2020

Kun meneillään on 5. raskausviikko, raskaus on kestänyt 4 viikosta ja 0 päivästä 4 viikkoon ja 6 päivään. Tämän viikon alussa alkio on kahden viikon ikäinen ja 0,5-1 millimetrin pituinen. Alkio on nyt kiinnittynyt kohtuun ja saa ravintoa sikiöpussista. Istukka on edelleen kehittymässä. On tavallista, että 5. raskausviikolla nainen huomaa olevansa raskaana, kun kuukautiset eivät alakaan normaalissa aikataulussa.

5. raskausviikko

Viides raskausviikko on siis usein se hetki, kun odottava äiti alkaa epäillä raskautta. Kuukautiset ovat saattaneet jäädä alkamatta, kun taas ensimmäiset raskausoireet ovat alkaneet. Neuvolaan kannattaa ottaa yhteyttä välittömästi positiivisen raskaustestin jälkeen, vaikka ensimmäinen neuvolakäynti sijoittuukin vasta 8.-10. raskausviikolle.

5. raskausviikko

Viidennellä raskausviikolla alkio on edelleen muodoltaan litteä, mutta muuttuu pitkulaisemmaksi, ja sen selkäpuolen solut alkavat erikoistua ja liikkua niille paikoille, joille elimet aikanaan sijoittuvat. Alkion kerrokset, joista alkaa muodostua ihmisen alku, alkavat eriytyä yhä selkeämmin. Viidennen raskausviikon lopussa alkiolevyssä on kolme kerrosta, joista kehittyy aikanaan seuraavat sikiön osat:

  • Hengitys- ja ruoansulatuselimistö
  • Luusto, lihaksisto, munuaiset, verenkiertoelimistö ja sukupuolielimet
  • Aivot, selkäranka, iho ja hiukset

Viidennellä raskausviikolla luodaan perusta sikiön kehitykselle. Gastrulaatio-vaiheen lopussa tietyt mesodermin solut vastaavat istukan nukkalisäkkeen muodostavien verisuonten luomisesta. Nämä verisuonet luovat yhteyden alkioon napanuoran suonien kautta. Lopulta sikiö ja istukka yhdistyvät toisiinsa napanuoran välityksellä. Tässä vaiheessa raskautta sikiökudoksen sisällä alkaa muodostua pieni massa, josta syntyy aikanaan sikiön sydän.

“Päätös lapsen hankkimisesta on merkityksellinen. Se tarkoittaa, että päättää antaa sydämensä elää kehonsa ulkopuolella ikuisesti.”

– Elizabeth Stone

Terveelliset elämäntavat raskauden alusta alkaen

5. raskausviikko

Jos odottavan äidin elämäntavat ovat haitallisia alkiolle, niitä on syytä muuttaa jo tässä vaiheessa raskautta. Tämä tarkoittaa muun muassa alkoholijuomista, savukkeista ja liiallisesta kofeiinista luopumista. Odottavan äidin on tärkeä kiinnittää huomiota ruokavalioonsa sekä oman terveytensä että sikiön kehityksen vuoksi. Kaikki, mitä äiti syö, on ravintoa myös vauvalle. Raskaana oleva nainen tarvitsee runsaasti kalsiumia, rautaa, proteiinia ja foolihappoa. Nämä ravintoaineet auttavat ehkäisemään sikiön aivojen häiriöitä, luuston muodostumisen ongelmia, hermostoputken sulkeutumishäiriötä, verenkiertojärjestelmän hapen puutetta ja lihaskudosten heikkoutta.

Liikuntaa kannattaa jatkaa – tai aloittaa – myös raskauden aikana, mutta liian rankat treenit on yleensä syytä unohtaa. Esimerkiksi uinti on turvallinen liikuntamuoto odottaville äideille, sillä vesi kannattelee uimarin painoa, jolloin niveliin ja selkärankaan kohdistuu tavallista vähemmän painetta. Samoin muun muassa jooga sopii hyvin myös raskaana oleville naisille. Liikunnan harrastamisesta kannattaa aina keskustella neuvolassa tai lääkärin kanssa.