23. raskausviikko

31 toukokuu, 2020
 

23. raskausviikko on ajanjakso, jolloin raskaus on kestänyt 22 viikosta ja 0 päivästä 22 viikkoon ja 6 päivään. Sikiö on nyt 20 viikkoa vanha ja noin 27 senttimetrin pituinen ja 450 gramman painoinen. Tässä vaiheessa raskautta äiti tuntee jo vauvan liikkeet vatsassaan ja voi stimuloida niitä musiikin ja muiden ärsykkeiden avulla.

On tärkeää, että odottava äiti huolehtii itsestään koko raskauden ajan, mutta 23. raskausviikon tienoilla on entistä tärkeämpää olla varovainen kaiken fyysistä ponnistelua vaativan kanssa, sillä tällaiset aktiviteetit vaikuttavat suoraan sikiön keuhkojen kehitykseen.

23. raskausviikko sikiön kannalta

Keho saa lopullisen muotonsa

Tässä raskauden vaiheessa sikiö on vielä hyvin pieni, mutta se on saanut jo lopullisen muotonsa. Tästä eteenpäin suurimmat muutokset tapahtuvat sikiön kehon sisäpuolella sisäelinten vahvistuessa. 23. raskausviikolla sikiön hiukset ja kulmakarvat saavat DNA:n määrittämän värinsä.

Vaaleanpunertava väri

Tässä vaiheessa raskautta vauva on väriltään vaaleanpunertava, riippumatta siitä, minkä väriset hänen silmänsä ja ihonsa ovat syntymän jälkeen. Kehoa peittää hento ja untuvainen karvoitus ja iho on hyvin ryppyinen, mikä johtuu siitä, että se on edelleen hyvin ohut ja suonet ovat helposti havaittavissa. Lapsen lopullinen ihonväri kehittyy ensimmäisen elinvuoden aikana.

Kehittyvät keuhkot

23. raskausviikon aikana lapsen keuhkot ovat kehittymässä, vaikkakin kestää vielä kuukausia ennen kuin ne ovat täysin kehittyneet. Tämän vuoksi äidin kannattaa välttää liiallista fyysistä ponnistelua tässä raskauden vaiheessa. Liikuntaa ja muita fyysisiä aktiviteetteja voi harrastaa kohtuudella ja rauhallisesti, minkä lisäksi on tärkeää varmistaa riittävä levon saanti.

 
23. raskausviikko

Liikkeet ja kuuloaisti

Sikiö venyttelee ja haukottelee säännöllisesti ja liikuttelee jo silmiään. Sen jatkuvasti voimistuvat kädet ja jalat saavat äidin erottamaan potkut ja huitaisut selvästi. Lihasten lisäksi myös sikiön elimet ja korvat ovat jo huomattavasti aiempaa kehittyneemmät. Se reagoi ympäröiviin ääniin ja alkaa pikkuhiljaa tunnistaa ja muistaa tiettyjä ääniä.

23. raskausviikko äidin kannalta

Herkät ikenet

Alttius raskausgingiviitille eli raskauden aikaiselle ientulehdukselle suurenee erityisesti toisen ja kolmannen raskauskolmanneksen aikana. Vaiva johtuu raskauden aikaisista hormonimuutoksista, ja etenkin huono suuhygienia yhdistettynä korkeaan estrogeenitasoon voi aiheuttaa voimakkaan tulehdusreaktion ikenissä.

Käsien ja jalkojen turvotus

Suurin osa raskaana olevista naisista kärsii jonkin asteisesta turvotuksesta etenkin jaloissaan ja käsissään. Turvotus johtuu raskauden aiheuttamasta ylimääräisestä nesteen kertymisestä elimistöön. Turvotusta voi pyrkiä ehkäisemään juomalla runsaasti vettä, suosimalla vähäsuolaisia ruokia, harrastamalla rauhallista liikuntaa ja pitämällä jalkoja kohotettuina.

 
23. raskausviikko

Kohdun jatkuva kasvu

23. raskausviikolla kohtu jatkaa kasvuaan ja voi suonia painaessaan heikentää alaraajojen verenkiertoa. Entistä suurempi kohtu painaa myös virtsarakkoa, mikä näkyy tihentyneenä virtsaamistarpeena. Äiti saattaa myös huomata kehoonsa syntyvän raskausarpia ihon yrittäessä pysyä kasvavan kohdun tahdissa.

Nukkumisen vaikeutuminen

Odottava äiti käy läpi monia fyysisiä, henkisiä ja emotionaalisia muutoksia, jotka voivat vaikuttaa myös yöuneen, ja onkin tavallista, että tässä vaiheessa raskautta nukkuminen käy vaikeammaksi. Odottavan äidin olisi kuitenkin tärkeä saada tarpeeksi lepoa, ja unta voikin yrittää houkutella erilaisin luonnollisen keinoin. Esimerkiksi kamomillateellä on moniin rentouttava vaikutus. Unilääkkeiden käyttöä kannattaa raskauden aikana välttää viimeiseen asti.

Asiantuntijat suosittelevat vasemmalla kyljellä nukkumista raskauden aikana, sillä se auttaa verta ja ravinteita virtaamaan helpommin kohtuun ja siten myös sikiöön. Kyseinen asento myös helpottaa munuaisten kykyä poistaa jätteitä ja nesteitä.

Suosituksia 23. raskausviikolle

Raskauden aikana naisen elimistö tehostaa ravintoaineiden imeytymistä, mutta tarvittavien vitamiinien ja hivenaineiden saanti kannattaa kuitenkin varmistaa syömällä monipuolisesti ja nauttimalla tarpeen mukaan ravintoainelisiä. Hedelmien, vihannesten, palkokasvien, viljojen ja maitotuotteiden nauttiminen on suositeltavaa, minkä lisäksi on tärkeä huolehtia riittävästä veden juonnista.

 

Kaikille raskautta suunnitteleville ja raskaana oleville naisille suositellaan monipuolisen ruokavalion lisäksi päivittäistä 0,4 milligramman foolihappolisää, ja foolihapon hyödyntämisen kannalta on varmistettava myös riittävä B12-vitamiinin saanti. Myös jodin, raudan, kalsiumin, magnesiumin sekä A-, B-, C-, D- ja E-vitamiinin riittävä saanti kannattaa varmistaa.