Mitä askartelu opettaa lapsille?
Askartelu on yksi parhaista tavoista oppia värejä, kokoja, tekstuureja, muotoja sekä erilaisia piirustus- ja repimistekniikoita. Siksi lapsia olisi hyvä kannustaa kaikenlaiseen askarteluun jo ennen kouluikää. Tällä kertaa puhumme siitä, mitä askartelu opettaa lapsille ja mikä on sen korvaamaton panos heidän psykomotoriselle kehitykselleen.
Askartelu kehittää erilaisia psyykkisiä ja fyysisiä taitoja. Onko parempaa syytä askarrella? Vanhemmat tekevät kuitenkin usein sen virheen, että he estävät lapsiaan toteuttamasta heille koulussa määrättyjä askartelutehtäviä kotona sen tekosyyn varjolla, että kello on jo paljon tai että he saavat tehtyä ne itse nopeammin ja paremmin. Tämä voi olla haitaksi lasten kokonaisvaltaiselle kehitykselle.
Siksi haluamme tänään kertoa, mitä kaikkea askartelu opettaa lapsille.
Anna lapsesi kehittää fyysisiä ja psyykkisiä taitojaan tekemällä taidetta ja askartelemalla.
Taiteen luomisen ja askartelun hyödyt
Saatat olla kiinnostunut tästäkin artikkelista: Askarteluideoita 5-7-vuotiaille
Keskittyminen
Kaikenlaiset manuaaliset toiminnot vaativat eri-asteista keskittymistä tehtävän monimutkaisuudesta riippuen. Askartelu voi parantaa hajamielisten ja levottomien lasten keskittymiskykyä ja kykyä keskittää energiansa tiettyyn kohteeseen. Ja tietämättään he samalla kanavoivat tunteitaan tehokkaasti.
Koordinaatio
Kun lapset ryhtyvät askartelemaan, heidän on mietittävä mitä he haluavat tehdä, mitä materiaaleja heillä on käytettävissään, mitä vaiheita heidän on noudatettava tavoitteen saavuttamiseksi jne. Se on pieni toimintasuunnitelma, joka auttaa heitä vahvistamaan aivojen, silmien ja käsien välistä yhteyttä.
Luovuus
Jopa silloin, kun lapsille kerrotaan mikä esine heidän tulee askarrella, heillä on mahdollisuus kuvitella mielessään, kuinka he toteuttavat sen. Jos heidän on esimerkiksi vuorattava laatikko, he voivat mielikuvitustaan käyttäen keksiä itse, millä materiaaleilla se koristellaan.
Yli viisivuotiaiden lasten askartelutuokio voidaan toteuttaa päinvastoin. Voit antaa heille välineitä ja pyytää heitä tekemään mitä tahansa kyseisistä materiaaleista. Yllätyt huomatessasi, miten kekseliäitä he voivat olla.
Hienomotoriikka
Tämä liittyy käsien ja sormien näppäryyteen. Askartelu on erinomainen keino kehittää hienomotorisia taitoja.
Aktiviteetit, joissa käytetään pieniä esineitä (kyniä, tarroja, siveltimiä, maissinjyviä jne.), ovat erinomainen keino hioa tekniikkaa, jota näihin välineisiin tarttuminen vaatii.
Muisti
Erilaiset askartelutoiminnot, kuten paperin repiminen, kynän, saksien tai siveltimien piteleminen ja sormimaalaus, edellyttävät käsivarsien, kämmenien, sormien ja muun vartalon käyttöä.
Yleensä koko keho osallistuu jollain tapaa manuaaliseen työhön, mukaan lukien muisti ja mielikuvitus, jotka keskittyvät tuottamaan sellaista toimintaa, joka auttaa lasta kommunikoimaan.
Ongelmanratkaisu
Askartelu on projektiluonteista: siinä on tietty yleinen tavoite ja pienempiä tavoitteita, eli lapsi pyrkii saavuttamaan jonkin päämäärän ja hyödyntää siinä erilaisia strategioita. Nämä strategiat tulevat sitä mukaa kun lapsi etenee, ja ne vaativat eriasteista kokemusta, intuitiota ja taitoja resurssien ja materiaalien käsittelyssä.
Yllä sanottu pätee jokaiseen, joka harjoittaa tiedettä tai taidetta. Mutta se pätee yhtä hyvin myös askarteluun, joka on leikkimielinen tapa ratkaista ongelmia.
“…kognitiivinen kehitys varhaislapsuudessa on vapaata ja mielikuvituksellista, mutta sen jatkuvan käytön myötä ymmärrys maailmasta paranee yhä enemmän”.
– Kasvatuspsykologi Lilia Angélica Campo –
Ryhmätyö
Askartelu on hauskempaa porukalla. Sen aikana syntyy keskustelua, usein hiljaista mutta hyvin merkityksellistä, jossa keskitytään pääasiassa omaan ja muiden kanssa jaettuun työhön.
Lapset stimuloivat toisiaan ja kehittävät yhteistyömekanismeja. Jokainen on keskittynyt omaan tehtäväänsä, mutta tuntee samalla olevansa osa ryhmää.
Askarteluideoita lapsille
On tärkeää tuntea lasten kyvyt ikätason mukaan, eli mikä vastaa heidän kognitiivista kehitystään. Tämä on ratkaisevaa materiaalien ja välineiden (paperi, sakset, liima, siveltimet, värit, kynät jne.) onnistuneen käsittelyn kannalta.
Askarteluideoita 2–3-vuotiaille lapsille
Geometrisen kuvion täyttö. Ota kolme paperiarkkia ja piirrä jokaiselle yksinkertainen geometrinen kuvio (ympyrä, neliö, kolmio jne.). Levitä piirrokseen sitten liimaa ja pyydä lasta täyttämään muoto konfetilla, maissinjyvillä, riisinjyvillä tai millä tahansa muulla pienikokoisella tuotteella, jonka hän voi poimia peukalollaan ja etusormellaan.
Askarteluideoita 4–6-vuotiaille lapsille
Suunnittele palapeli. Piirrä yksinkertainen maisema tai sarjakuvahahmo paksukärkisellä tussilla. Jaa piirros kynällä ja viivaimella keskikokoisiksi neliöiksi (5 x 5 cm) ja pyydä lasta leikkaamaan neliöt irti pyöreäkärkisillä saksilla.
Anna hänen sitten värittää ja koristella ne tusseilla, vesiväreillä, tarroilla ja hileillä. Kun se on tehty, lapsi voi koota piirustuksen takaisin yhteen.
Käy lukemassa myös: 4 askarteluideaa kevään juhlistamiseen
Askarteluideoita 7–10-vuotiaille lapsille
Origamihahmot. Tarvitset vain origamipaperia opettaaksesi lastasi askartelemaan 3D-hahmoja taittotekniikalla. Jos et ole mestari tässä aasialaisessa taiteessa, ei hätää; internetistä löytyy runsain määrin opetusvideoita, joiden avulla sinä ja lapsesi voitte oppia yhdessä taittelemaan eläimiä, kukkia, pieniä laatikoita ja kaikenlaisia upeita hahmoja.
Askarteluvaihtoehtoja on rajattomasti. Sinun on vain tiedettävä, millaiset tehtävät sopivat lapsesi ikätasoon, jotta voitte yhdessä löytää hauskimmat tavat oppia.
Askartelu opettaa oppimaan
Kaikki tämä on kehotus vanhemmille ja muille kasvattajille olla rajoittamatta lapsen ilmaisua, kehon liikettä ja ajattelua, jotka ovat oleellinen osa sitä mitä askartelu opettaa lapsille. Koska askartelun kautta lapsi ilmaisee omaa sisimpäänsä.
Askartelu onkin pedagoginen työkalu, joka edistää keskittymiskykyä, joka taas on opetuksen ja oppimisen perusta. Se tarjoaa mahdollisuuden taiteelliseen luomiseen vapaa-ajalla, jolloin mikään ei ole tärkeämpää kuin saada ilmaista itseään muotojen, värien ja materiaalien kautta.
Jos jokin edustaa vapautta, se on askartelu.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Álvarez Valdés, N. Música, cuerpo, movimiento y atención en niños de 4 a 5 años (Bachelor’s thesis, Universidad de La Sabana). https://intellectum.unisabana.edu.co/bitstream/handle/10818/48218/Monograf%c3%ada%20Natalia%20%c3%81lvarez%20documento%20final.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Benavides Arellano, G. S. (2016). Desarrollo de la creatividad en talleres prácticos de manualidades y su incidencia en el aprendizaje de los estudiantes del quinto grado, de la unidad educativa “Manuel de Jesús Calle” del cantón Quevedo, en el año 2014 (Bachelor’s thesis, Babahoyo: UTB, 2016). http://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/2235
- Corredor Moreno, M. A. El arte como estrategia para enfocar la atención en niños de 6 años del grado primero. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/40973
- Miranda, C. R. M. BENEFICIOS DEL JUEGO EN EL DESARROLLO INTEGRAL DE LA NIÑEZ. http://revistarayuela.ednica.org.mx/sites/default/files/Claudia%20Rebeca%20Mera%20Miranda.pdf
- Riofrio Tobar, C. E., & Mejia Coronel, M. T. (2009). Creación de talleres de artes plásticas y manualidades para niños. https://www.dspace.espol.edu.ec/handle/123456789/785
- Ternera, L. A. C. (2009). Características del desarrollo cognitivo y del lenguaje en niños de edad preescolar. Psicogente, 12(22). https://www.redalyc.org/pdf/4975/497552354007.pdf