Pakohuoneet ja niiden hyödyt lapselle
Tänä päivänä lähes kaikki tietävät, mitä pakohuoneet eli pakohuonepelit ovat. Aikaisemmin pakohuoneet ovat olleet lähes yksinomaan aikuisten käytössä, mutta pikkuhiljaa avataan myös lapsille sopivia huoneita. Pakohuonepelit ovat paitsi viihdyttäviä, myös hyödyllisiä lapsille monella tapaa.
Mitä pakohuoneet ovat?
On olemassa huone, tehtävä ja tunti aikaa ratkaista mysteeri – nämä ovat pakohuoneen peruspalikat. Pakohuonepeli on fyysinen peli, jossa ryhmä ihmisiä suljetaan huoneeseen, josta heidän täytyy selviytyä ulos määräajan puitteissa erilaisia päättelykykyä ja yhteistyötä vaativia tehtäviä ratkaisemalla.
Tapahtumapaikat vaihtelevat suuresti, sillä pakohuoneen teema voi perustua oikeastaan aivan mihin tahansa – esimerkiksi elokuvan tai kirjan tarinaan, haaksirikkoutuneeseen merirosvolaivaan tai hylättyyn mielisairaalaan. Kannattaakin siis selvittää tarjontaa ja valita juuri oman lapsen mielenkiinnon kohteisiin sopiva huone.
Huoneesta selviäminen saattaa vaikuttaa helpolta, mutta adrenaliinin virratessa ja kellon tikittäessä, jännitys siitä, ehditäänkö tehtävä suorittaa ajoissa, on todellinen. Kukapa ei haluaisi osallistua tällaiseen seikkailuun, ja pikkuhiljaa myös lapsilla alkaa olla mahdollisuus kokea pakohuoneiden tarjoama hauskuus.
Pakohuoneiden hyödyt lapselle
Pakohuoneessa lapsi voi testata omia taitojaan ja tietojaan, ja huoneen tarjoamat lukemattomat tehtävät stimuloivat lasta.
Lapsi oppii yhteistyötä
Tiimityöskentely määrittää sen, tulevatko lapset voittamaan vai häviämään taistelun, sillä ryhmän jäsenten keskenäisellä kommunikaatiolla on olennaisin merkitys. Vihjeiden seuraaminen ja ideoiden noudattaminen saattavat vaikuttaa yksinkertaiselta, mutta aikaa vastaan pelaaminen aiheuttaa paineita.
Adrenaliinin kanavoiminen oikein sekä virheiden aiheuttaman stressin hallinta auttavat lasta toimimaan niin ryhmän jäsenenä kuin itsenäisestikin. Niin oikea kuin vääräkin siirto ovat koko tiimin vastuulla, joten tiimin jäsenten tulee jättää erimielisyytensä pakohuoneen ulkopuolelle selviytyäkseen huoneesta ulos tunnissa.
Jotkut tehtävät voivat olla helppoja, toisissa tarvitaan muiden jäsenten apua. Kun lapsi tuntee omat kykynsä sekä tietää, milloin pyytä apua, auttavat nämä lasta kehittymään myös elämässä.
Lapsen kognitiiviset kyvyt ja luovuus kehittyvät
Pakohuoneet ovat paljon muutakin, kuin mitä luulet niiden olevan. Mikään huoneessa ei ole siltä, miltä näyttää, sillä huone on täynnä yllätyksiä. Jokainen arvoitus, koodi ja vihje liittyy jotenkin pakohuoneen teemaan. Sen takia lasten pitää todella sukeltaa tarinan sisään.
Vihjeiden selvittäminen vaatii kognitiivisia kykyjä ja loogista ajattelua. Tämä on hyväksi myös lapsen analyyttiselle päättelykyvylle, sillä vihjeet kertovat, mitä tulee tehdä, mutta ei sitä, milloin ja miten. Jos lapsi pitää salapoliisitarinoista, hän tulee rakastamaan pakohuonetta.
Lapsen lukutaito kehittyy
Pakohuoneen tarjoama aktiviteetti ei kehitä ainoastaan perus lukutaitoa, vaan siinä kehittyy myös luetunymmärtäminen. Osallistujat ovat kuin kirjan tai elokuvan henkilöitä, jotka löytävät erilaisia vihjeitä ja tekstejä, jotka testaavat lapsen assosiaatio- ja kielitaitoa.
Nämä pienet haasteet opettavat lasta lukemaan rivien välistä ja arvailemaan, mitä sanat oikein tarkoittavat. Kieli- ja ongelmanratkaisutaidon ohella myös luovuus kehittyy.
Miksi pakohuoneet ovat niin suosittuja?
Vihjeiden selvittäminen, tutkiminen ja yllätykset ovat lapselle hauskaa ajanvietettä. Lapsi on motivoitunut sukeltamaan uusiin tilanteisiin sekä ratkaisemaan erilaisia ongelmia. Pakohuoneet auttavat myös vahvistamaan lapsen ja tämän ystävien välisiä suhteita tiimityöskentelyn avulla.
Joskus lapsi voi olla liian tottunut olemaan mukavuusalueellaan. Pakohuoneet tarjoavat lapselle mahdollisuuden hauskanpitoon ystäviensä kanssa, ja ne vahvistavat lapsen ihmissuhteita sekä älyllisiä ja kognitiivisia kykyjä.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Castillero Mimenza, O. (n.d.). Las 15 habilidades cognitivas más importantes. Psicología y Mente. Retrieved from https://psicologiaymente.com/psicologia/habilidades-cognitivas-mas-importantes
- Grande-de-Prado, M., García-Martín, S., Baelo, R., & Abella-García, V. (2020). Edu-Escape Rooms. Encyclopedia, 1(1), 12-19. https://mdpi-res.com/d_attachment/encyclopedia/encyclopedia-01-00004/article_deploy/encyclopedia-01-00004-v4.pdf?version=1615950366
- López Tavares, A. (2019). Un buen hábito lector, clave en su futuro desarrollo. Magisterio. Retrieved from https://www.magisnet.com/2019/06/un-buen-habito-lector-clave-en-su-futuro-desarrollo/
- Marina, J. A., & Pellicer, C. (2015). La inteligencia que aprende. Madrid: Santillana.