Leikkejä 3–5-vuotiaille lapsille - Äitiyden Ihme
 

Leikkejä 3–5-vuotiaille lapsille

Leikitkö riittävästi lastesi kanssa? Alla olevat aktiviteetit auttavat sinua viettämään laatuaikaa lapsesi kanssa, ja samalla ne kehittävät hänen taitojaan.
Leikkejä 3–5-vuotiaille lapsille

Viimeisin päivitys: 29 elokuuta, 2018

Tässä artikkelissa esittelemme joitakin hauskoja leikkejä, jotka tukevat lapsesi kasvua ja kehitystä. Ja tietysti ne ovat myös hauskaa ajanvietettä!

Kolmevuotiaat lapset eivät ole enää vauvoja. Heille on kehittymässä uusia kykyjä ja taitoja. Samaan aikaan heidän aistinsa jatkavat myös kypsymistä, ja luovuudesta tulee työkalu, jonka avulla he voivat ratkoa ongelmia.

Lapsuus on jatkuvan kasvun ja kehityksen aikaa. Erityisesti 3–4 vuoden iässä lapset alkavat olla avoimemmin vuorovaikutuksessa ympärillään olevan maailman kanssa.

He imevät uutta tietoa, kokevat epävarmuutta ja omaksuvat fyysisiä ja kognitiivisia kykyjä.

Lapsen tässä elämänvaiheessa, kuten myös aiemmissa ja tulevissakin vaiheissa, leikki on harjoittelua, josta voi olla lapsellesi monenlaista hyötyä.

Alla esittelemme joitakin hauskoja aktiviteetteja, jotka auttavat lastasi kypsymään ja kehittymään.

Parhaita leikkejä 3–5-vuotiaille lapsille

1. Kuurupiilo

Melkein kaikki lapset pitävät tästä leikistä. Tässä iässä lasten tilanhahmotuskyky alkaa kehittyä. Siksi jonkin etsiminen korkealta tai matalalta on erinomainen ja jännittävä haaste.

Tässä leikissä ei tarvita rekvisiittaa tai erityisvarusteita. Se vahvistaa myös sosiaalisia taitoja, sillä leikkiin tarvitaan vähintään kaksi ihmistä.

Lisäksi lapsen on tehtävä päätöksiä – hänen on mietittävä, minne hän piiloutuu ja mistä hän etsii muita. Tämä kehittää myös hänen kykyään luoda strategioita.

Säännöt ovat seuraavat:

  • Yksi osallistujista laskee 10:een (tai mihin tahansa sovittuun numeroon asti) sillä välin, kun muut osallistujat piiloutuvat alueelle, jonka rajat on sovittu etukäteen.
  • Laskemisen jälkeen etsintävuorossa oleva leikkijä etsii muut osallistujat.
  • Kun etsijä löytää toisen leikkijän, tästä tulee seuraava etsijä. Leikin toisessa muunnelmassa etsijä ja löydetty leikkijä juoksevat kaksin kilpaa laskentapaikalle. Viimeisenä perille päässyt putoaa pelistä tai hänestä tulee seuraava etsijä sen mukaan, mitä on sovittu.

2. Kapteeni käskee

Kuten monissa muissakin 3-, 4- tai 5-vuotiaille suunnatuissa leikeissä, tässäkin leikissä keskeistä on sääntöjen noudattaminen sekä toisten leikkijöiden pyyntöjen ja vaatimusten tulkitseminen.

Tietyllä tapaa tämä on lapselle hyvää valmistautumista esikoulua varten. Tämä leikki tukee myös lapsen kielen kehittymistä.

Leikkiin tarvitaan vähintään kolme osallistujaa. Yksi leikkijöistä on “kapteeni”, joka antaa antaa yksinkertaisia ohjeita muille leikkijöille (esimerkiksi “hyppää” tai “nosta kätesi”).

Muiden tulee totella kapteenia kuitenkin vain silloin, kun kapteeni aloittaa käskyn sanoilla “Kapteeni käskee…”.

Jos leikkijä tottelee käskyä, jota ei aloitettu sanoilla “kapteeni käskee”, hän putoaa pois pelistä. Samoin käy silloin, jos leikkijä ei tottele käskyä, joka on aloitettu sanoilla “kapteeni käskee”.

Leikistä putoaa myös silloin, jos tottelee käskyä väärin. Viimeiseksi jäljelle jäänyt pelaaja voittaa, ja hänestä tulee seuraava kapteeni.

Roolileikit tukevat lapsen kehitystä

3. Roolileikit

Pukeutumis- ja roolileikit ovat erittäin tehokas tapa tukea lapsen kehitystä.

Opettajan, lääkärin, poliisin tms. leikkiminen on lapselle erinomainen tapa alkaa ymmärtää maailmaa, joka odottaa häntä tulevaisuudessa.

Roolileikit stimuloivat myös lapsen mielikuvitusta. Ne auttavat myös kehittämään sosiaalisia taitoja ja kielenkäyttöä.

Tämä leikki ei rajoitu vain erilaisten ammattien näyttelemiseen. Lapset voivat myös esittää olevansa lempikirjojensa, -televisio-ohjelmiensa tai -elokuviensa hahmoja.

Lapset voivat esittää myös eläimiä, merirosvoja, taikaolentoja tms. Vain mielikuvitus on rajana!

Samaan aikaan heidän aistinsa jatkavat myös kypsymistä, ja luovuudesta tulee työkalu, jonka avulla he voivat ratkoa ongelmia.

4. Tunneälyä kehittäviä leikkejä

Tämä ikävaihe on ihanteellinen aika alkaa opettaa lapsia tunnistamaan omia tunteitaan. Yksi parhaista tavoista on tehdä se leikin avulla.

Alla on hyvä esimerkki aktiviteetista, joka kehittää lapsen tunneälyä:

  • Askartele paperista tai värillisestä kartongista erilaisia tunnetiloja esittäviä kasvoja: iloinen, surullinen, vihainen, pelkäävä jne.
  • Katso sitten lapsen kanssa kuvakirjoja tai suosikkiohjelmia. Pyydä lastasi osoittamaan mitä tahansa kasvoja, jotka lapsen mielestä ilmaisevat sitä, mitä kirjan tai ohjelman hahmot tuntevat.
  • Leikistä tulee vielä hauskempaa, jos mukana on useampia lapsia ja sinä pidät kirjaa jokaisen osallistujan oikeista vastauksista. Oikeiden vastausten lukumäärällä ei ole merkitystä, mutta tämä auttaa lapsia keskittymään.
Leikkejä 3–5-vuotiaille lapsille

Entä digitaaliset pelit?

Teknologialla on valtavan suuri merkitys nykyihmisen elämässä. Lapset eivät ole poikkeus. He oppivat jo pienenä käyttämään näitä laitteita ja pitävät eniten tietysti videoista ja peleistä.

Teknologian käyttöä ei kannata kieltää kokonaan, vaan sen sijaan on hyvä asettaa aikarajoja ja valvoa sisältöä.

Sekä videoiden katseluun että muiden sovellusten – olivat ne ilmaisia tai eivät – käyttämiseen tulee asettaa sääntöjä.

Vanhempana sinun tulee kiinnittää huomiota siihen, mitä lapsi oppii käyttäessään matkapuhelinta, tablettia, tietokonetta tai älytelevisiota.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että älylaitteiden ja videopelien liiallinen käyttö voi vaikuttaa haitallisesti lapsen kehitykseen.

Se voi esimerkiksi hidastaa puheen kehitystä. Siksi on parasta ennaltaehkäistä ja ottaa nämä laitteet käyttöön vähitellen.

Kuten huomaat, lapsen kanssa voi leikkiä monella tavalla. Tietyt tekijät, kuten tila ja sää, voivat vaikuttaa siihen, miten toteutat näitä aktiviteetteja 3–5-vuotiaasi kanssa.

Kaikki yllä mainitut leikit voidaan kuitenkin mukauttaa vallitseviin olosuhteisiin.

Varaa joka päivä aikaa hauskaan tekemiseen lastesi kanssa, ja tue heidän kehittymistään!


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.


  • Chocce Rios, E., & Conde Conde, D. D. L. F. (2018). JUEGOS POPULARES PARA DESARROLLAR MOTRICIDAD GRUESA EN NIÑOS Y NIÑAS DE 5 AÑOS DE LA INSTITUCIÓN EDUCATIVA POMATAMBO DE OYOLO PAUCAR DE SARA SARA. http://repositorio.unh.edu.pe/handle/UNH/1903
  • Migdalek, M. J., Rosemberg, C. R., & Santibáñez Yáñez, C. (2014). La génesis de la argumentación. Un estudio con niños de 3 a 5 años en distintos contextos de juego. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/32921

Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.