Hauskat sanapelit viihdykkeeksi automatkalle
Pitkät automatkat voivat olla pienille lapsille piinallisia. Hauskat sanapelit voivat tehdä matkasta miellyttävämmän ja viihdyttävämmän koko perheelle. Sanapelien pelaaminen on paitsi mainio tapa kuluttaa aikaa autossa istuttaessa, myös erinomainen tapa lapsille ja vanhemmille pitää hauskaa yhdessä.
Pienten lasten huomiojänne on lyhyt, ja lelujen mukaan ottaminen ja erilaisten aktiviteettien suunnitteleminen pitää lapset kiireisinä ja tyytyväisinä automatkojen ajan.
Sanapelien pelaaminen on erinomainen tapa viettää aikaa, sillä niiden avulla lapsi voi harjoitella kirjaimiin ja ääniin keskittymistä. Sanapelit kehittävät lukemiseen, tavaamiseen ja kirjoittamiseen tarvittavia taitoja. Onkin hyvä pitää mielessä, että jopa automatka on mainio mahdollisuus tukea oman lapsen kehitystä.
Hauskat sanapelit viihdykkeeksi automatkalle
Tehdäksenne perheen seuraavasta pitkästä automatkasta lapsille mahdollisimman miellyttävän kokemuksen, voitte kokeilla pelata alle listaamiamme yksinkertaisia sanapelejä.
1. Näen jotain punaista
Tämä peli on helppo oppia ja sopii erinomaisesti esikouluikäisille lapsille, joita se viihdyttää pitkän aikaa.
Säännöt ovat yksinkertaiset. Yksi henkilö valitsee auton sisältä esineen ja kertoo muille esineessä esiintyvän värin. Tämän jälkeen muut yrittävät vuorollaan arvata, mistä esineestä on kyse.
2. Paikannimet
Tätä peliä varten kierroksen aloittava pelaaja valitsee ympäristön kylteistä paikannimen – esimerkiksi tien tai paikkakunnan – ja sanoo sen ääneen. Seuraavan pelaajan täytyy keksiä paikka, joka alkaa sillä kirjaimella, johon edellisen paikan nimi päättyi. Peli jatkuu samalla logiikalla seuraavien pelaajien kohdalla.
3. Tarina tuntemattomasta sanasta
Tämä peli on paitsi hauska, myös haastaa lapsen luovuuden. Aikuinen miettii kuvailevan sanan ja pyytää lasta keksimään sanan ympärille lyhyen tarinan tai lauseen. Jos lapsi ei tunne sanan tarkoitusta, aikuinen selittää sen hänelle.
Joskus ainoastaan ohut ovi erottaa lapset siitä, mitä kutsumme todelliseksi maailmaksi, ja pieninkin tuulenvire voi avata sen.
– Stefan Zweig
4. Aakkoslotto
Tätä peliä varten aakkosten kaikki kirjaimet kirjoitetaan paperille niin, että niiden väliin jää tilaa kirjoittaa. Tämän jälkeen kirjaimet numeroidaan.
Peli on yksinkertainen, ja koostuu siitä, että jokainen lapsi keksii kullakin aakkosten kirjaimella alkavan sanan. Peli aloitetaan A-kirjaimesta ja päätetään Ö-kirjaimeen. Harvinaiset kirjaimet, kun X ja Z, voidaan jättää välistä. Ensimmäisenä kaikki sanat keksinyt lapsi voittaa pelin.
5. Tarina alkaa
Tämä on erinomainen peli harjoittaa lapsen tarinan kertomisen taitoja. Peliä voidaan pelata kahdella tapaa. Ensimmäisessä versiossa aloittaja aloittaa tarinan yhdellä sanalla, minkä jälkeen jokainen osallistuja jatkaa tarinaa sanalla. Toinen tapa pelata, on käyttää yksittäisten sanojen sijaan kokonaisia lauseita. Tavoitteena on välttää olemasta se henkilö, joka päättää lauseen tai tarinan.
6. Krokotiili
Peli alkaa niin, että pelaajat valitsevat yhdessä aiheen. Tämän jälkeen ensimmäinen pelaaja keksii aiheeseen liittyvän sanan. Seuraavana vuorossa olevan täytyy keksiä sana, joka alkaa kirjaimella, johon edellinen sana päättyi.
7. Eläin, mineraali vai vihannes
Tämä peli voi olla ohi hyvin nopeasti tai jatkua pitkään riippuen pelaajien luovuudesta. Vuorossa oleva henkilö miettii esinettä ja kertoo, onko kyseessä eläin, mineraali vai vihannes.
Muiden pelaajien tehtävänä on arvata, mistä esineestä on kyse, ja tätä varten he saavat kysyä enintään 20 kysymystä, joihin esineen keksijän täytyy voida vastata kyllä tai ei.
Lopuksi haluamme vielä muistuttaa, että kuljettajan tulee keskittyä ajamiseen, eikä pelata pelejä, jotka voivat saada hänen keskittymisensä herpaantumaan. Matkustajat sen sijaan voivat viettää hauskoja tunteja näiden yksinkertaisten sanapelien parissa!
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Santamaría, F. A., & Bothert, K. (2011). Relatos de niños y niñas: juegos de palabras que crean y recrean vivencias. Infancias imágenes, 10(1), 66-73. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/infancias/article/view/4465
- Muñoz, L. (2015). Los juegos de palabras como estrategia didáctica para desarrollar la producción textual en los niños del grado 4, de la institución educativa nuestra señora del Pilar del Municipio de Aldana. http://sired.udenar.edu.co/857/
- Paltán Soldado, J. N. (2016). Los juegos de palabras para la compresión lectora en los niños y niñas de cuarto año paralelo “A”, de educación básica de la Unidad Educativa Juan de la Valle, cantón Riobamba, provincia de Chimborazo, año lectivo 2015-2016 (Bachelor’s thesis, UNACH, Sede Ecuador). http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/1576