Virheet lapsen sananmuodostuksessa
Lukemaan ja kirjoittamaan opettelu on pitkäkestoinen ja monimutkainen prosessi. Jos huomaat lapsellasi olevan ongelmia sananmuodostuksessa, voit auttaa häntä monella tapaa. Tässä artikkelissa kerromme, kuinka virheet lapsen sananmuodostuksessa korjataan.
Sanapelit, kirjoitusharjoitukset ja usein lukeminen ovat asioita, jotka auttavat lasta korjaamaan sananmuodostuksen virheet. Seuraavaksi listaamme muutamia vinkkejä, joiden avulla lapsi oppii muodostamaan sanoja oikein. Tee siis muistiinpanoja, ole kärsivällinen ja muista, että parannusta tapahtuu kovan työn ja vaivannäön avulla.
Virheet lapsen sananmuodostuksessa ja niiden korjaaminen
1. Kehitä lapsen fonologista tietoisuutta
Ensimmäinen neuvo korjaamaan lapsen sananmuodostuksessa olevat virheet on avartaa lapsen tietoisuutta fonetiikasta eli äänneopista. Tämä on oleellista, jotta lapsi kehittyy sanojen muodostamisessa.
Lapsen täytyy ensiksi tietää, miten sana äännetään oikeaoppisesti, jotta hän osaisi muodostaa sanan oikein. Tämä tarkoittaa sitä, että lapsen tulee osata tunnistaa ja erottaa lausuttavan sanan eri äänteet. Vain näin lapsi voi muodostaa sanat oikein.
Joillekin lapsille sanojen äännemaailma ja lausuminen voivat olla heikko kohta. Tällaisessa tapauksessa lapsen vanhempien ja opettajien tulisi auttaa lasta kehittymään tällä osa-alueella.
2. Sanapelit
Leikkiminen ja oppiminen kulkevat käsi kädessä. Pelaamalla erilaisia sanapelejä on hauska tapa testata lapsen sanojen muodostamisen kykyjä. Samalla se on oiva mahdollisuus oppia uusia sanoja.
On olemassa laaja kirjo erilaisia sanapelejä, klassisimpia niistä ovat Scrabble, Scattergories, Boggle ja Upwords. Nämä ovat loistavia työkaluja auttamaan lasta muodostamaan sanoja ja samalla pitämään hauskaa.
Älä unohda, että lapset rakastavat erilaisia pelejä, ja oppiminen on aina helpomaa, kun se on hauskaa.
3. Lyhyet lauseet
Kolmantena suosituksena auttamaan lasta muodostamaan sanoja on lyhyiden lauseiden – kahden-kolmen sanan pituisten – lausuminen. Voit joko improvisoida tai valita lyhyet lauseet lasta kiinnostavista lehdistä tai kirjoista. On kuitenkin tärkeää, että nämä viitteet ovat lapsen saatavilla (joko koulussa tai kotona). Kun sinun pitää korjata lapsesi virheitä sananmuodostuksessa, voit keskustella lapsen kanssa tehdystä virheestä ja käyttää sitä lähtökohtana parannuksen tekemiseen.
Fonologinen tietoisuus tarkoittaa sitä, että lapsen täytyy pystyä tunnistamaan ja erottamaan sanan eri äänteet. Vain sillä tavoin lapsi oppii muodostamaan sanan oikein.
4. Usein lukeminen
Yksi epäilemättä parhaista neuvoista kehittämään lapsen sananmuodostustaitoja on rohkaista lasta lukemaan usein. Ihanteellista olisi, jos lapsi lukisi päivässä noin puoli tuntia.
Lukeminen on loistavaa harjoitusta kehittämään sanavarastoa sekä muodostamaan sanoista lauseita. Tämä johtuu siitä, että lukemisen avulla lapsen aivot työstävät lukemiaan sanoja ja lauseita luonnollisella tavalla.
Jos haluat motivoida lastasi lukemaan, valitse lukumateriaalia, jonka aiheet kiinnostavat lastasi. Sinun tulee myös auttaa lastasi löytämään oikea aika ja paikka säännölliselle lukurutiinille.
5. Piirtäminen
Lopuksi suosittelemme piirtämistä, jota voi käyttää muistia edistävänä työkaluna sanojen muodostuksen oppimisessa. Kuvien avulla lapsi oppii helposti, miten sanat muodostetaan. Auttaaksesi lasta, voit muuttaa vaikeasti opittavat sanat kuviksi.
Sinun tulee vain piirtää kuva sanasta, jonka muodostamisen kanssa lapsellasi on vaikeuksia. Muunna kirjaimet kuviksi, sillä tavoin lapsellesi muodostuu mieleensä sanasta kuva, joka myös muistuu mieleen paremmin sanaa muodostettaessa.
Kuten huomaat, on olemassa monia tapoja auttaa lasta kirjoittamaan ja muodostamaan sanoja oikein.
Muista kuitenkin, että lapsen pakottaminen näihin tehtäviin tai olemalla lasta kohtaan liian vaativa voi saada aikaan päinvastaisen vaikutuksen. Sen sijaan, että auttaisit lasta sananmuodostuksessa, voitkin saada hänessä aikaan negatiivisia tunteita tätä ongelmaa kohtaan.
Suosittelemme kokeilemaan edellämainittuja keinoja sekä motivoimaan lasta positiivisella tavalla. Mikään näistä keinoista ei toimi, ellei lapsi ole tarpeeksi motivoitunut tai kiinnostunut kehittymään sanan muodostuksen saralla.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Hernández Rincón, J. C. (2016). Pautas para mejorar la ortografía en casa en niños de 5 a 10 años. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/6296
- Díaz Perea, M. D. R., & Manjón Cabeza Cruz, A. (2010). Enseñanza y procesos de mejora en el aprendizaje ortográfico. https://ruidera.uclm.es/xmlui/handle/10578/8313
- Gabarró, D. (2012). Dominar la ortografía. D. Gabarró, Dominar la ortografía, 34-38.
- del Moral Pérez, M. E., García, L. C. F., & Guzmán-Duque, A. P. (2016). Proyecto game to learn: aprendizaje basado en juegos para potenciar las inteligencias lógicomatemática, naturalista y lingüística en educación primaria. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, (49), 173-193. https://www.redalyc.org/pdf/368/36846509013.pdf