Miten toimia, kun lapset jättävät muita porukan ulkopuolelle?
 

Miten toimia, kun lapset jättävät muita porukan ulkopuolelle?

Ennen kuin oletat, miksi jotkut lapset jättävät muita porukan ulkopuolelle, sinun tulee esittää kysymyksiä ja perehtyä asiaan tarkemmin. Näin saat työkaluja toimiaksesi.
Miten toimia, kun lapset jättävät muita porukan ulkopuolelle?

Viimeisin päivitys: 07 kesäkuuta, 2022

Koulun piha voi olla täynnä leikkiä ja naurua, mutta myös väärinkäsityksiä. Täällä lapset ovat keskenään vuorovaikutuksessa, tekevät päätöksiä siitä, kenestä he pitävät ja kenestä eivät pidä, ja muodostavat ensimmäiset ihmissuhteensa itsenäisesti. Voimme usein nähdä, että tässä spontaanissa dynamiikassa on mukana lapsia, jotka jättävät muita porukan ulkopuolelle, eivätkä aikuiset aina osaa toimia oikein. Jos tämä koskee sinua, jatka lukemista saadaksesi aiheesta lisätietoja.

Saatat olla kiinnostunut myös tästä artikkelista: Sosiometrinen mittausmenetelmä apuna koulukiusaamiseen

Miten toimia, kun lapset jättävät muita porukan ulkopuolelle?

Tässä on muutamia suosituksia, joiden avulla voit käsitellä tätä tilannetta paremmin lastesi kanssa.

Kysy ja kuuntele

On tärkeää olla pitämättä itsestäänselvyytenä syitä, joiden vuoksi lapset jättävät ikätovereitaan porukan ulkopuolelle.

Usein aikuiset uskovat tietävänsä kaiken lastensa elämästä tai käyttäytymisestä, mutta koulussa on monia tilanteita, jotka jäävät pimentoon.

“Huomasin, että et koskaan halua leikkiä X:n kanssa. Onko jotain vialla?” Tällä kysymyksellä voit aloittaa keskustelun, jos uskot lapsesi jättävän muita porukan ulkopuolelle.

Äiti kysyy tyttäreltään, miksi tämä jättää luokkakavereita porukan ulkopuolelle.
Koeta löytää sopiva hetki kysyä lapsiltasi heidän kanssakäymisestään muiden kanssa.

Mieti syitä

Kun tiedät, mitä kyseisessä tilanteessa tapahtuu ja tiedät siihen syyn, mieti parasta toimintatapaa ennen kuin toimit.

Joskus lapset päättävät olla viettämättä aikaa tietyn luokkakaverin kanssa, koska he kiusaavat tätä jollakin tavalla.

Se, että lapsesi jättää luokkatoverinsa porukan ulkopuolelle tämän aggressiivisuuden takia, ei ole sama asia kuin se, että lapsi syrjii henkilöä esimerkiksi tämän änkytyksen vuoksi. Ensimmäisessä tapauksessa on kyse pikemminkin itsensä puolustamisesta, kun taas toisessa tilanteessa kyseessä on syrjintä, jota ei pidä sallia.

Älä pakota lastasi tuntemaan myötätuntoa jotakuta kohtaan, vaan opeta häntä olemaan kohtelias

Lapsesi ei tarvitse olla ystävä kaikkien luokkatovereidensa kanssa, etenkään niiden, joista hän ei pidä. Mutta tämä ei tarkoita kääntymistä jotakuta vastaan tai sitä, ettei tuota henkilöä oteta koskaan mukaan leikkiin.

On myös tärkeää opettaa lapselle, että ihmissuhteissa on erilaisia läheisyyden asteita. Että joskus on ihan ok leikkiä kaksin, mutta toisinaan voi pitää hauskaa myös joukkuepeleissä, joihin kaikki osallistuvat.

Kehota lasta asettumaan syrjityn ikätoverin asemaan

Kannusta empatiaan ja kehota lastasi miettimään, miltä hänestä tuntuisi, jos hänellä ei olisi ketään jonka kanssa leikkiä välitunneilla. Voitte jopa harjoitella tätä strategiaa kotona tuttua tilannetta käyttäen. Miltä sinusta tuntuisi, jos kutsuisin aina pikkusiskosi katsomaan elokuvia sänkyymme ja jättäisimme sinut ulkopuolelle?

Usein lapset, iästä riippuen, pitävät tiettyjä käyttäytymismalleja hauskoina, mutta he eivät pysty ennakoimaan tai käsittämään niiden aiheuttaman vahingon laajuutta.

Kiinnitä huomiota siihen, kuinka usein tilanne toistuu

On eri asia, jos kyseessä on yksittäinen tapaus tai “huono viikko” porukalle, kuin jos se on toistuvaa tai pitkään jatkuvaa.

Seuraa tilannetta

Vaikka kuuntelet lastasi ja toimit, älä ajattele, että se riittää. On tärkeää seurata tilannetta kysymällä, miten asiat sujuvat ja onko porukassa jokin muuttunut. Ikätoverien syrjinnällä on suuri vaikutus lapsen psyykkiseen ja emotionaaliseen kehitykseen, joten älä vähättele sen merkitystä.

Auta lasta olemaan osa porukkaa

Jotta lapset voisivat kuulua porukkaan, meidän aikuisten on toisinaan toimittava sen eteen. Lapset saattavat jäädä porukan ulkopuolelle esimerkiksi siksi, että vanhemmat eivät vie tai anna heidän osallistua harrastuksiin koulun jälkeen. Tämän seurauksena heillä ei ole juteltavaa muiden kanssa tai he eivät ymmärrä tiettyjä puheenaiheita.

Ota kouluyhteisö mukaan

Konfliktin vakavuudesta riippuen opettajien on tärkeää tietää, että ikätovereiden keskuudessa on meneillään hankala tilanne. Joskus opettajat eivät huomaa asiaa, koska se tapahtuu välitunneilla leikkien aikana, ei oppitunneilla.

Tällä tavalla voit antaa heille työkaluja yhteenkuuluvuutta edistävän toiminnan järjestämiseksi ja sosiaalisten taitojen kehittämiseksi, jolloin lapset pääsevät tutustumaan toisiinsa ja yhteiselo koulussa paranee.

Lapset istuvat lattialla tekemässä koulutehtäviä.
Osallisuuden edistäminen koulussa ja kotona on tärkeä strategia empatian ja sosiaalisten taitojen kehittämiseksi.

Mitä aikuisten tulisi välttää?

Tässä muutamia suosituksia, jotka kannattaa pitää mielessä kotona:

  • Älä vähättele lapsesi tilannetta. Älä liioittele tai mene henkilökohtaisuuksiin, mutta älä myöskään pidä sitä “lasten juttuna”. Esitä kysymyksiä ja perehdy asiaan tarkemmin. Joskus ilmenee varhaisia merkkejä paljon monimutkaisemmasta syrjimisdynamiikasta.
  • Älä reagoi huonosti ja vältä syyllistämistä. On turha huutaa muille vanhemmille tai opettajille. Yritä pysyä rauhallisena ja mieti, kuinka voit auttaa. Vältä samalla lauseita, joilla pyrit syyllistämään muita, kuten “et jaa lelujasi”, “olet aina ollut pahansisuinen”. Lapsen syyttäminen lisää vain epävarmuutta eikä auta häntä ratkaisemaan ongelmaa. Itse asiassa ainoa asia, jonka tällä saavutat, on se, että hän ei halua kertoa sinulle enää muuta.

Saatat olla kiinnostunut myös tästä artikkelista: 5 elokuvaa kiusaamisesta, jotka kaikkien pitäisi nähdä

Peiliin katsominen

Tämä lienee yksi vaikeimmista osuuksista: mieti, millainen olet itse ja millaista esimerkkiä annat lapsillesi, koska he jättävät muita ulkopuolelle.

Itseämme tutkailemalla saatamme huomata, että olemme useammin kuin kerran käyttäytyneet syrjivästi, ja tämäkin viestittää arvoistamme. Sosiaaliluokka, uskonto, etnisyys, ulkonäkö ja monet muut näkökohdat ovat osa päivittäisiä keskusteluja kotona. Jos ymmärrämme, että emme aina ole paras esimerkki lapsillemme, on hyvä aika muuttaa asia.

Lasten kasvatus on asia, joka kyseenalaistaa ja haastaa meistä jokaisen.


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.


  • Muñoz de Bustillo, Mª Carmen , & Martín, Eduardo (2009). Un análisis contextual de la preferencia y el rechazo entre iguales en la escuela. Psicothema, 21(3),439-445.[fecha de Consulta 18 de Abril de 2022]. ISSN: 0214-9915. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=72711821016
  • García-Bacete, Francisco-Juan; Lara Carrión, Ana; Monjas Casares, Mª Inés ¿POR QUÉ LOS NIÑOS NO QUIEREN JUGAR CON OTROS NIÑOS? UN ANÁLISIS EXPLORATORIO DE LOS MOTIVOS DE RECHAZO ENTRE IGUALES. International Journal of Developmental and Educational Psychology, vol. 1, núm. 1, 2005, pp. 257-268 Asociación Nacional de Psicología Evolutiva y Educativa de la Infancia, Adolescencia y Mayores Badajoz, España

Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.