Lemmikin hyödyt lapselle
Lemmikin kanssa elämisen on todistettu hyödyttävän ihmisen terveyttä monella tapaa. Lemmikin hyödyt ovat moninaiset myös lasten tapauksessa. Eläimen kanssa eläminen opettaa muun muassa sellaisia arvokkaita asioita kuten kunnioitusta, vastuullisuutta ja eläinrakkautta.
Lähes kaikki lapset rakastavat eläimiä, ja on tavallista, että 5-6 vuoden iässä lapsi alkaa pyytää lemmikkiä, jos sellaista ei jo perheessä ole. On kuitenkin muistettava, että lemmikki on aina lopulta vanhempien vastuulla, vaikka lapsen onkin hyvä auttaa sen hoitamisessa.
Lemmikin hyödyt lapselle
Eläimen kanssa asumisesta on monenlaista etua sekä aikuiselle että lapselle:
- Tunteiden kokeminen seuralaisen kanssa. Eläimiä rakastava lapsi kokee lemmikin kanssa leikkimisen luonnolliseksi, samaan tapaan kuin ystävän kanssa ajan viettämisen. Viha, ilo ja muut tavalliset lapsen tunteet ovat syvempiä ja tuovat enemmän positiivisuutta elämää kohtaan, kun ne saadaan jakaa lemmikin kanssa.
- Vastuuntunnon oppiminen. Jos lapsi rakastaa eläimiä, hänet kannattaa ottaa ikään sopivalla tavalla mukaan lemmikin hoitamiseen. Kävelytykset, peseminen ja ruokkiminen antavat lapselle tunteen vastuusta, ja tämä oppi kestää koko loppuelämän ajan.
- Kärsivällisyyden kehittyminen. Kun perheeseen tulee lemmikki, lapsi saa kokea kaikki eläimen kanssa elämisen positiiviset puolet, mutta hänen täytyy myös oppia sietämään lemmikin kanssa elämisen vähemmän miellyttäviä puolia.
- Eläimen tarkkaileminen ja siitä oppiminen. Uteliaisuus on yksi lasten parhaista ominaisuuksista. Jos lapsella on lemmikki, hän saattaa viettää päiväkausia eläimen käytöstä tutkien ja tarkkaillen, verraten jokaista uutta huomiota omiin kokemuksiinsa.
- Emotionaalisen siteen ja luottamuksen syntyminen. Joillakin lapsilla on vaikeuksia ilmaista rakkautta toisia ihmisiä kohtaan. Lemmikkiä lapsi kuitenkin pystyy rakastamaan vilpittömästi ilman ongelmia, mikä parhaassa tapauksessa auttaa häntä viestimään yleisestikin ottaen avoimesti.
Kävelytys ja kunnioitus
Koiraa täytyy kävelyttää säännöllisesti ja usein. Jos perheeseen päätetään hankkia koira, lapsi saa hyvän tilaisuuden olla kontaktissa muiden koiranulkoiluttajien kanssa. Liikkeellä voi olla muitakin lapsia koirineen, jolloin lapsi saa kokea monia rikastuttavia tilanteita lemmikkiään kävelyttäessään.
Kunnioitus eläimiä kohtaan on yksi tärkeistä tekijöistä lemmikin kanssa elämisessä. Myös ne pienet lapset, jotka rakastavat lemmikkiään, saattavat tuntea kiinnostusta eläimen reaktioon, jos sitä nipistetään, lyödään tai kun sen turkkia vedetään. Vanhempien tulee varmistaa, että lasta opetetaan kohtelemaan eläintä kunnioittavasti kaikissa tilanteissa.
“Eläimen silmillä on kyky puhua suurta kieltä.”
– Martin Buber
Mitkä eläimet sopivat parhaiten lapsiperheen lemmikiksi?
Vastaus riippuu ennen kaikkea kodin arjesta ja rutiineista. Jos eläin joutuu viettämään runsaasti aikaa yksin päivittäin, kannattaa hankkia lemmikki, joka ei tarvitse paljon huomiota. Tässä mielessä esimerkiksi kalat, kilpikonnat, tietyt linnut ja hamsterit ovat helppohoitoisia lemmikkejä.
On totta, että hamsterin ja lapsen ystävyys ei välttämättä ole samanlainen kuin lapsen ja koiran tai kissan välille muodostuva side. Lapsi kuitenkin oppii velvollisuuksien hoitamisesta ja rutiinien noudattamisesta minkä tahansa eläimen kanssa. Olipa kyseessä mikä eläin tahansa, se täytyy ruokkia säännöllisesti, ja monen lemmikin häkki tai terraario täytyy puhdistaa säännöllisesti.
Kuten huomaat, lemmikin kanssa eläminen on lapselle hyödyksi monella tapaa. Lemmikin avulla hän oppii kiltteydestä, empatiasta ja vastuuntunnosta. Lisäksi hän oppii rakkaudesta ja kaikkien elävien olentojen kunnioittamisesta.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Gómez G., L. F., Atehortua H., C. G., & Orozco Padilla, S. C. (2007). La influencia de las mascotas en la vida humana. Revista Colombiana de Ciencias Pecuarias, ISSN-e 0120-0690, Vol. 20, No. 3, 2007, Págs. 377-386.
- González Jiménez, A., Márquez Hernández, V., López Rodríguez M. (2015). Educación y salud en una sociedad globalizada. Edition: 1ª, Chapter: 39. Universidad de Almería. Pp.186-192. Extraído de: https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=VjwwBwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA186&dq=amistad+mascotas+y+niños&ots=gZSP8yTJVE&sig=wQCtniVtSde2BjvJE-1BaibDLEA#v=onepage&q=amistad%20mascotas%20y%20niños&f=false
- Martínez, C. A. C., Garaviño, S. M. H., Martínez, D. I. J., & Restrepo, M. T. (2011). Estudio descriptivo de los efectos que ejerce el perro como mascota en el desarrollo de la motricidad gruesa de infantes sanos de cinco años de edad. Revista Lasallista de Investigacion.
- Taxa, J. (2012). Representaciones y vínculo entre niños y sus mascotas (MasterThesis). Pontificia Universidad Católica de Perú. Lima. Extraído de: http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/bitstream/handle/123456789/1701/TAXA_MARCOS_JUAN_CARLOS_REPRESENTACIONES.pdf?sequence=1&isAllowed=y