3 hauskaa aktiviteettia, jotka opettavat lapselle kasveista
Lapselle aletaan opettaa luonnontieteitä jo ensimmäisellä luokalla, ja oppitunneilla hän omaksuu perustietoa ympäristöstä ja elävistä olennoista. Muiden aiheiden ohessa lapsi oppii myös kasveista ja niiden ominaispiirteistä, tarpeista ja tehtävistä. Lapsi saattaa pitää opetusta pitkäveteisenä, joten hänelle kannattaa tarjota kasvioppia myös hauskojen harjoitusten muodossa. Tässä artikkelissa esittelemmekin muutamia hauskoja aktiviteetteja, jotka opettavat lapselle kasveista.
“Katso luontoa tarkasti, niin tulet ymmärtämään kaiken paljon paemmin.”
– Albert Einstein
Miksi lapsen on hyvä oppia luonnosta käytännön kautta?
On ristiriitaista, että luonnontieteitä opiskeltaisiin ainoastaan teoreettisesti. On elintärkeää olla kosketuksissa luonnon kanssa, jotta sitä pystyy ymmärtämään paremmin. Siksi lapsen on tärkeää oppia myös käytännön kautta eli kokeilemalla, tutkimalla, tunnustelemalla sekä havainnoimalla hänen ympäristöään.
Lapsi on vastuussa omasta oppimisestaan, ja hän omaksuu tietoa merkityksellisellä tavalla. Käytännön kautta oppiminen kannustaa lasta lisäksi uteliaisuuteen ja kiinnostuneisuuteen maailmaa kohtaan , jossa hän elää. Lapsi pystyy ymmärtämään ja vahvistamaan helpommin luonnontieteiden peruskonsepteja. Se on tärkeää tulevaisuuden uusille sukupolville, joiden pitää valmistautua pitämään huolta planeetastamme vastuullisella tavalla.
3 hauskaa aktiviteettia, jotka opettavat lapselle kasveista
Seuraavaksi esittelemme joitakin aktiviteetteja, jotka opettavat tietoa kasveista perheen pienimmille. Näin kasvioppi tulee lapselle tutuksi ja hän oppii kunnioittamaan luontoa.
1. Opettavaiset videot
Videoiden hyödyntäminen tekee oppimisesta hauskaa ja viihdyttävää. Kun informaatiota tarjotaan visuaalisessa muodossa, lapsi ymmärtää sen paremmin sekä se myös säilyy muistissa paremmin. Nykypäivänä internetistä on mahdollista löytää monenlaisia videoita, jotka käsittelevät kasveja ja niiden ominaispiirteitä. Suosittelemme esimerkiksi katsomaan opettavaisia videoita Smile and Learn -alustan tarjoamina. Nämä opettavaiset videot sisältävät houkuttelevaa kuvitusta, kuten myös selkeitä ja yksinkertaisia selityksiä kasvien osista ja niiden funktioista.
2. Kuivista lehdeistä tehdyt askartelut
Toinen aktiviteetti, jota suosittelemme on kuivista lehdistä tai kukan terälehdistä tehdyt askartelut. Askartelua varten lapsen tulee kerätä luonnosta kuivia lehtiä ja kukkien terälehtiä, jotka ovat tippuneet maahan. Näitä hyödyntämällä lapsi voi tehdä niistä monenlaisia askarteluja. Näitä ovat esimerkiksi erilaiset kollaasit, koristelut, maalaukset ja valokuvakehykset. Mitä tahansa, mitä mieleesi vain juolahtaakaan! Tällä tavoin lapsi voi kehittää luovuuttaan kokemalla luonnon tuoksuja ja tekstuureja.
3. Kasvisten kasvattaminen pumpulissa
Siemenen istuttaminen pumpuliin saa lapsen ymmärtämään paremmin germinaatio- eli itämisprosessia. Samalla lapsi oppii myös huolehtimaan kasveista. Aseta märkä pumpulin pala lasiin tai muoviastiaan ja laita sen päälle jokin palkokasvi, esimerkiksi linssi, valkopapu tai kikherne. Laita palkokasvin päälle lisää märkää pumpulia. Lapsi saa nähdä, kuinka kasvi kasvaa päivä päivältä.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Arrieta Miranda, A. (2021). Importancia de los Germinados Para el Consumo Humano. https://repositorio.udes.edu.co/server/api/core/bitstreams/360e06e6-ea5b-4857-acf2-efbfe71698b6/content
- Corominas, M. A., & Torres, M. C. (2000). Alimentos vivos: La carga enzimática de los alimentos crudos y su función nutricional. Natura Medicatrix: Revista médica para el estudio y difusión de las medicinas alternativas, (60), 6-13. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4989585
- González-Souto, M. T. (2016). Ciencia y experimentación en Segundo Ciclo de Educación Infantil. Descubrir el agua (Bachelor’s thesis). https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/3562/GONZALEZ%20SOUTO%2c%20MARIA%20TERESA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- López de Frutos, E., & Sgaramella, C. (2021). Banco de semillas. Propuesta de creación entre la imaginación y la pedagogía. ANIDA 1. Revista de arte y escuela, (1), 1-14. https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/189818/LopezSgaramella%20-%20Banco%20de%20semillas%20Propuesta%20de%20creacion%20entre%20la%20imaginacion%20y%20la%20pedagogia.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Morales, M. N., Bugdud, A. T., & Aguilar, N. Á. (2012). Evolución e importancia de la Educación Medioambiental: su implicación en la educación superior. Educación y futuro: revista de investigación aplicada y experiencias educativas, (26), 155-174. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3923982.pdf
- Rodríguez Salinas, M. E. (2021). El desarrollo de la observación científica en el preescolar a través de una secuencia didáctica sobre la morfología de las plantas de la escuela (Master’s thesis, Tesis (MC)–Centro de Investigación y de Estudios Avanzados del IPN Unidad Monterrey). https://repositorio.cinvestav.mx/bitstream/handle/cinvestav/3207/SSIT0016425.pdf?sequence=1