Vinkit kertolaskujen opettamiseen
Osa meistä on luonnostaan matemaattisesti lahjakkaita, kun taas toisille yksinkertaisimmatkin laskutoimitukset tuottavat päänvaivaa. Jokainen lapsi törmää koulussa kertolaskuihin, ja osalle kertomaan oppinen voi olla vaikeaa. Tänään jakamamme vinkit kertolaskujen opettamiseen toivon mukaan auttavat vanhempia tukemaan lapsiaan kertotaulun opiskelussa.
Vinkit kertolaskujen opettamiseen
1. Selitä ajattelutapa kertomisen takana
Kuten niin monissa muissakin asioissa, sen sanominen, että näin täytyy tehdä, ei riitä. Jos selität miksi jokin tehdään tietyllä tavalla, tulos on paljon parempi.
Voit esimerkiksi näyttää lapselle, että kertominen on oikotie monimutkaisten tai peräkkäisten plussalaskujen sijasta.
Jos lapsi pystyy arvostamaan logiikkaa kertomisen takana, hän pystyy helpommin oppimaan kertolaskunsa. Lisäksi tämä motivoi lasta yrittämään ymmärtämään käsitettä. Lapsella on luonnollinen intohimo oppimiseen, vaikka aina tältä ei tunnukaan.
Siksi tästä prosessista tietäminen, ja sen merkityksestä elämässä, tekee oppimisesta houkuttelevampaa.
2. Älä aloita kertotauluilla
Jos lapsellesi on vaikeaa ymmärtää mitä kertominen on, pahinta mitä voit tehdä, on kiduttaa häntä monia laskuja sisältävällä kertotaululla.
On parempi aloittaa yksittäisillä yhtälöillä.
Harjoittele yksinkertaisilla esimerkeillä, kuten 2×2, 2×3, 3×3 jne. Kun lapsi hallitsee nämä, voit edetä isompiin numeroihin.
Vinkki: Auta lastasi ymmärtämään kertaa-ilmaisu – esimerkiksi “5 kertaa kolme” on sama kuin “viisi, kolme kertaa”. Jos lapsesi ymmärtää tämän, kertomisesta tulee paljon helpompaa.
3. Harjoitus tekee mestarin
Tässä sanonnassa on perää, sillä harjoitus tosiaan hyödyttää, ja kertolaskujen opetteleminen ei ole poikkeus.
Usein kouluympäristö ei ole paras paikka lapselle oppia kertomaan. Jos vanhemmat haluavat lapselleen menestystä tässä asiassa, kannattaa käyttää aikaa joka päivä oppimisen edistämiseen.
4. Hyödynnä kertotauluja
Nämä voivat olla hyvin hyödyllisiä, jotta lapsi voisi ajatella kertomista toisenlaisesta näkökulmasta.
Taulut osoittavat selvästi kertomisen kommutatiivisen ominaisuuden (eli 5×3 on sama kuin 3×5).
Aluksi lapsen voi olla hyvin vaikeaa ymmärtää tätä. Kärsivällisyydellä ja omistautumisella lapsi pystyy kuitenkin korjaamaan omia laskujaan tätä apuvälinettä käyttäen .
5. Hyödynnä muistia
Mitä tulee kertotaulujen ymmärtämiseen, niiden ajatteleminen toisella tavalla on hyvin tehokasta.
Mitä tarkoitamme? Sitä, että kerro lapsellesi, että kun jokin kerrotaan nollalla, tulos on aina nolla, ja kun jokin kerrotaan yhdellä, tulos on aina sama kuin toinen numero. Kun kerrotaan kahdella, tulos on kaksi kertaa toinen numero. Voit sanoa, että kun jokin kerrotaan viidellä, tulokseen tulee jokin määrä vitosia lisää (5, 10, 15 jne.).
Yksi salaisuus, jonka voit paljastaa lapsellesi, on se että kun kerrotaan jokin kymmenellä, lisätään vain nolla toisen numeron perään.
6. Hyödynnä lauluja, pelejä ja tarinoita
Tämä on täydellinen lisä edelliseen vinkkiin. On monia opettavia lauluja, joita löytyy internetistä ja joiden avulla kertomisen taito siirtyy seuraavalle sukupolvelle helpommin . Voit löytää myös pelejä, jotka helpottavat oppimista sekä lisäävät hauskuutta.
Muita suosituksia
On tärkeää selkeyttää, että vanhemman tulisi odottaa oikeaa hetkeä kertolaskujen opettamiseksi ala-asteiässä olevalle lapselle. Jos lapsi ei ole valmis, hän tulee vain turhautumaan, ja kenties tuloksena on myös matematiikan karttaminen.
Muista myös olla aina kärsivällinen ja huolehtiva, kun opetat lastasi. Älä menetä malttiasi, kun asiat vaikeutuvat, äläkä kritisoi lapsesi yrityksiä. Anna hänelle positiivista palautetta ja arvosta hänen edistymistään.
Näin lapsesi itsevarmuus ja innokkuus lisääntyvät, ja oppimiskokemus on tehokkaampi ja siedettävämpi.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Rodrigo-Huete, N. (2017). Enseñar a multiplicar mediante el juego y el aprendizaje cooperativo (Bachelor’s thesis). https://reunir.unir.net/handle/123456789/4777
- Almache Tello, D. A. (2013). Aporte de nuevos métodos y técnicas para facilitar el aprendizaje de las tablas de multiplicar en los niños del cuarto, quinto, sexto y séptimo años de educación básica de la escuela―buenos aires‖ del cantón azogues (Bachelor’s thesis). https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/3610
- Muñoz Ortíz, C. L. (2010). Estrategias didácticas para desarrollar el aprendizaje significativo de las tablas de multiplicar en niños del grado 3–B de la Institución Educativa José Holguín Garcés–sede Ana María de Lloreda (Bachelor’s thesis, Universidad de La Sabana). https://intellectum.unisabana.edu.co/handle/10818/1453