Lapsen motorinen kehitys alle viiden vuoden iässä - Äitiyden Ihme
 

Lapsen motorinen kehitys alle viiden vuoden iässä

Lapsen motorinen kehitys alle viiden vuoden iässä
María Alejandra Castro Arbeláez

Kirjoittanut ja tarkastanut psykologi María Alejandra Castro Arbeláez.

Viimeisin päivitys: 21 joulukuuta, 2018

0-5-vuotiaan lapsen motorinen kehitys on kasvun ja elinikäisen oppimisen vaihe, joka kattaa kaikenlaiset taidot aina vastasyntyneen reflekseistä kokonaisten lauseiden kirjoittamiseen. Tänä aikana uutta eivät opi ainoastaan lapset, vaan myös heidän vanhempansa.

Tämän jakson aikana motorisissa taidoissa tapahtuvat muutokset parantavat luiden, lihasten, jänteiden ja hermojen yhteistyötä. Kyky kävellä kahden jalan varassa ja esineisiin tarttuminen tarkalla otteella ovat asioita, jotka erottavat ihmisolennot muusta eläinkunnasta.

Näihin kykyihin aikanaan johtava motorinen kehitys saa alkunsa syntymähetkellä, ja tähän kehitykseen osallistuvat seuraavat tärkeät sisäelimet:

  • Aivot
  • Selkäydin
  • Ääreishermosto
  • Lihakset
  • Nivelet

Motorisesta kehityksestä vastuussa oleva hermojärjestelmä kypsyy ennalta määrätyn järjestyksen mukaisesti. Tämä järjestys on selkeä ja ennustettavissa, joten vanhemmat pystyvät tarkkailemaan lapsen kehitystä ja havaitsemaan mahdolliset poikkeamat.

Lapsen motorisen kehityksen ensimmäinen merkki

Ensimmäinen merkki, josta lapsen motorinen kehitys ja sen aktivoituminen voidaan havaita, ovat hänen päänsä liikkeet. Vastasyntynyt voi siirtää päätään puolelta toiselle, kun hänen kasvonsa osoittavat ylöspäin. Jos vastasyntynyt on kasvot alaspäin, hän voi nostaa päätään hiukan.

Pikkuhiljaa vauva alkaa liikuttaa käsiään, mikä on oleellista 0-5-vuotiaan lapsen motorisen kehityksen kannalta.

Lapsi käy läpi useita eri vaiheita. Vauva painaa syntyessään keskimäärin 3,5 kilogrammaa ja on noin 50 senttimetriä pitkä. Hänellä on suuret silmät ja pää, pieni nenä, paksut posket ja kuoppa leuassa. Tämä on se piste, joka merkitsee vauvan fyysisten, kognitiivisten, psykologisten ja sosiaalisten kykyjen kehityskaaren alkua.

Lapsen silmä-käsi-koordinaatiokyky alkaa kehittyä kahden kuukauden iässä. Lapsi näkee esineen, yrittää tarttua siihen ja harjoittelun myötä lopulta onnistuu.

Hymyily ja kielen työntäminen ulos suusta

Kun lapsi on 3-12 kk vanha, voimme nähdä hänessä kolme toisistaan erottuvaa vaihetta hänen motorisen kehityskasvunsa suhteen.

  • Kolmen kuukauden iässä vauva alkaa hymyilemään ja työntämään kieltään ulos suustaan. Hän pystyy istumaan tuen varassa. Vauva alkaa myös jokeltelemaan. Hän pitää kämmeniään auki ja pitelee esinettä sormissaan sekä kämmenellään.
  • Kuuden kuukauden kohdalla hän alkaa ryömimään ja istuu ilman apua. Muutaman kuukauden kuluttua hän pystyy jo seisomaan jaloillaan ja ottamaan askelia. Hän tarttuu esineisiin kummallakin kädellään, vaikkakin kömpelösti, ja päästää niistä sitten irti. Hän osaa myös ohjata käsiään kehonsa vastakkaisille puolille.
  • Noin vuoden ikäisenä lapsen itsenäisyys ja uteliaisuus kasvaa edelleen. Hän laittaa suuhunsa kaikkea mahdollista, joten tämä on riskialtis vaihe.
Lapsen motorinen kehitys alle viiden vuoden iässä

Avun kanssa kävely

Vuoden kuluttua lapsen maailmaan avautuu portaat, joista hän osaa kävellä avun kanssa. Hän rakentelee palikoilla torneja ja työntää ja vetää palloa luokseen käsillään ja jaloillaan. Hän pystyy myös nostamaan esineitä peukaloaan ja etusormeaan käyttäen.

Hän alkaa syömään omin avuin ja istuu pienellä tuolilla. Hänen kykynsä tehdä omia päätöksiä kasvaa, mutta samalla myös lisääntyvät kiukunpuuskat ja mustasukkaisuus.

Kahden vuoden ikäisenä hän kulkee portaita ylös ja alas itsekseen, hyppii kahdella jalalla, potkii palloa ja/tai ajaa kolmipyörällä. Hänen sosiaalinen ja kognitiivinen kehityksensä kasvaa, ja hän on enenevässä määrin vuorovaikutuksessa muiden lasten kanssa.

Hän pystyy piirtämään viivoja ja selailemaan kirjoja. Hän syöttää itseään lusikalla ja muodostaa lauseita, vaikka ne joskus ovatkin sekavia.

Liikkeellä

Kolmannen ikävuoden jälkeen lapselle muodostuu kyky juosta nopeasti, jäljentää ympyrä tai seisoa yhdellä jalalla. Hän osaa leikata saksilla, koota kolmen palan palapelin, liukua alas liukumäestä ja kävellä varipaillaan.

Neljän vuoden ikäisenä hän voi jo seisoa yhdellä jalalla vähän pidempään. Hän osaa hyppiä, juosta ja tanssia taidokkaasti. Hän osaa kumartua ja koskettaa lattiaa käsillään sekä avata lukon avainta käyttäen. Hän ilmaisee omia ajatuksiaan, luo viimeisteltyjä piirroksia ja leikkii yhteisleikkejä.

Lapsen motorinen kehitys alle viiden vuoden iässä

Viides ikävuosi: sanojen kirjoitusta

Viidentenä ikävuotenaan lapsesi kykenee laskeutumaan portaita niin, että hän astuu kullekin askelmalle eri jaloilla. Hän osaa jäljentää kolmioita, numeroita ja yksinkertaisia sanoja isoilla ja pienillä kirjaimilla. Hän osaa myös tehdä solmuja ja leikata paperia saksilla viivan mukaisesti. Hän osaa myös kirjoittaa lauseita.

Tässä iässä lapsesi osaa muuttaa juoksusuuntaansa sekä kävellä kapealla laudalla tasapainoaan menettämättä. Hän osaa myös hypätä taaksepäin.

Kätisyyden ilmestyminen

Lapsesi alkaa myös pikkuhiljaa suosimaan jompaakumpaa kättä, silmää ja jalkaa. Tämä tunnetaan myös kätisyytenä. Jos hän pystyy käyttämään kumpaakin puoltaan yhtä hyvin, hän on molempikätinen.

Lasten motorinen kehitys osoittaa itsensä erilaisina tekoina ja toimina 0-5. ikävuoden aikana. Tarkkuus, kestävyys, koordinaatio ja voima tulevat lisääntymään kasvun myötä.


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.


  • Madrona, P. G. (2004). Desarrollo psicomotor en educación infantil (0-6 años). Wanceulen SL.
  • Cratty, B. J. (1979). Perceptual and motor development in infants and children. https://eric.ed.gov/?id=ED164540
  • Wade, M. G., & Whiting, H. T. A. (Eds.). (1986). Motor development in children: Aspects of coordination and control. M. Nijhoff.

Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.