Tylsistymisen ja luovuuden välinen suhde - Äitiyden Ihme
 

Tylsistymisen ja luovuuden välinen suhde

On tärkeää antaa lapsen tylsistyä toisinaan, sillä tämä stimuloi hänen synnynnäisiä luovia kykyjään. Tänään käsittelemme tarkemmin ikävystymisen ja luovuuden välistä suhdetta.
Tylsistymisen ja luovuuden välinen suhde
Azucena Fernández

Kirjoittanut ja tarkastanut opettaja Azucena Fernández.

Viimeisin päivitys: 21 lokakuuta, 2022

Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että tylsistymisen ja luovuuden välillä on selvä suhde? Tylsistyminen nimittäin stimuloi lapsen luovuutta. Elämme kulttuurissa, joka rohkaisee meitä pitämään lapsemme jatkuvasti aktiivisina ja viihdytettyinä. Asiantuntijoiden mukaan tämä voi kuitenkin haitata lapsen mielikuvituksen kehitystä.

Tylsistyminen ajaa lapsen keksimään luovia tapoja tappaa aikaa ja pitää hauskaa, ja sen avulla hän näkee asiat uudesta perspektiivistä. Toisin sanoen, kyky ajatella vapaasti ja mahdollisuus kyllästyä voivat tuottaa taiteilijoita ja tutkijoita, jotka antavat tulevaisuudessa tärkeän panoksen omalla alallaan.

On luonnollista, että vanhemmat haluavat minimoida lastensa tylsistymisen ja kyllästymisen. Meidän on kuitenkin aika alkaa katsoa ikävystymistä uudesta näkökulmasta, sillä se stimuloi luovuutta. Nälkä ajaa lapset syömään ja väsymys motivoi heitä nukkumaan. Samoin tylsistyminen saa lapset käyttämään mielikuvitustaan löytääkseen tapoja viihdyttää itseään.

Tylsistymisen ja luovuuden välinen suhde

Aiheesta tehdyt tutkimukset

Tohtori Sandi Mann

Vuonna 2013 University of Central Lancashire -yliopiston psykologi tohtori Sandi Mann julkaisi tylsistymistä koskevan tutkimuksensa tulokset. Tutkimuksessa Mann pyysi osallistujia keksimään innovatiivisia tapoja käyttää kahta lasillista partavaahtoa. Mannille selvisi, että omaperäisimmät vastaukset keksivät he, jotka olivat ennen vastaamista käyttäneet aikaa puhelinluettelon numeroiden kopioimiseen. Koehenkilöt, jotka eivät olleet ennalta tylsistyneitä, olivat vastauksissaan vähemmän innovatiivisia.

Mann päätteli, että tulos oli selitettävissä alitajunnalla. Kun koehenkilöt kopioivat tietoja puhelinluettelosta, heidän tietoinen mielensä alkoi etsiä stimulaatiota alitajunnasta. Innovatiiviset ajatukset syntyvät epäilemättä nimenomaan alitajunnassa.

Sormiväreillä maalaava tyttö

Tohtori Teresa Belton

Myös University of East Anglia -yliopiston tutkija tohtori Teresa Belton on tutkinut tylsistymisen ja luovuuden välistä suhdetta. Tutkimuksessaan hän haastatteli tiedemiehiä ja taiteilijoita selvittääkseen, kuinka lapsuudessa koettu tylsistyminen oli vaikuttanut heidän elämäänsä ja uraansa. Moni haastateltavista oli sitä mieltä, että tylsistyminen oli ollut erittäin suuressa roolissa menestyksen kannalta.

Belton keskusteli muun muassa kirjailija Meera Syalin ja taiteilija Grayson Perryn kanssa. Syal kasvoi pienessä kaivoskaupungissa, jossa ei ollut paljonkaan tekemistä. “Tekemisen puute innosti hänet puhumaan sellaisille ihmisille, joiden kanssa hän ei muuten olisi ollut tekemisissä, ja kokeilemaan aktiviteetteja, joita hän ei muussa tapauksessa olisi kokeillut”, kertoo Belton.

Mikä tärkeintä, ikävystyminen ajoi Syalin kirjoittamaan. Hän alkoi kirjoittaa päiväkirjaa jo hyvin nuorella iällä. Hän täytti kirjan tarinoilla, runoilla ja havainnoilla. Syal pitää tätä päiväkirjan kirjoittamista syynä hänen myöhemmälle kirjailijan uralleen. Hänen mukaansa pakollinen yksinolo yhdistettynä tyhjään sivuun on upea kannustin. Myös Perry kokee tylsistymisen olevan hyödyllistä sekä aikuisille että lapsille. “Mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän arvostan pohdiskelua ja tylsistymistä.”, hän sanoo. “Ikävystyminen on hyvin luova tila.”

Tylsyyden ja luovuuden välinen suhde

Tylsistyminen on tärkeää

Tylsistyminen on jotain, minkä kanssa lasten täytyy oppia tulemaan toimeen. Heidän täytyy saada kokea vapaa-aikaa, jolloin kukaan ei kerro heille, mitä tehdä. Samalla tavalla kuin kirjailija katsoo tyhjää sivua tai maalari tyhjää kangasta. Pohdiskelun taito on osa tylsyydestä selviämisen opettelua. Monet tämän päivän lapset eivät edes tiedä, mitä tylsistyminen tarkoittaa. He ovat jatkuvasti liikkeessä ja erilaisten ärsykkeiden ympäröimiä. Heillä on niin paljon tekemistä päivittäin, että varsinainen vapaa-aika on todella vähäistä.

Yleensä lapsen aikataulun täyttämisestä ovat vastuussa vanhemmat. Lapsella on liikaa harrastuksia, suunnitelmia, leluja ja laitteita. Lasten on kuitenkin tärkeä välillä tylsistyä löytääkseen omat tapansa olla tylsistymättä. Ikävystyminen saa lapsen löytämään uusia aktiviteetteja ja asioita, joista hän pitää.

Loppupäätelmänä sanottakoon, että seuraavan kerran, kun lapsesi kertoo olevansa tylsistynyt, vältä kiusausta viihdyttää häntä. Lähetä mieluummin lapsi raikkaaseen ulkoilmaan tai anna hänelle paperia ja värikyniä tai sattumanvaraisia välineitä kuten teippiä tai liimaa. Älä kuitenkaan ohjeista lasta tavaroiden käytössä, vaan anna hänen keksiä niille itse käyttöä. Tapa, jolla lapsi käyttää mielikuvitustaan, voi yllättää sinut!


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.


  • Dr. Sandi Mann. (2013). Being bored at work can make us more creative. British Psychological Society (BPS).
  • Dra. Teresa Belton. (2016). How kids can benefit from boredom. The Conversation.

Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.