Näin opetat lapselle opiskeluajan suunnittelua
Jotta lapsi pystyy hyödyntämään opiskeluaikansa optimaalisesti, on tärkeää kartoittaa ja suunnitella etukäteen opiskeluun ja sen eri osa-alueisiin kuluva aika. Tänään jaamme muutamia vinkkejä, joiden avulla vanhemmat voivat opettaa lapselle opiskeluajan suunnittelua ja muita hyviä opiskelutottumuksia.
Peruskoulun alussa lapset eivät vielä yleensä saa paljon kotitehtäviä, mutta siirryttäessä luokalta toiselle kouluun liittyvät velvollisuudet lisääntyvät. Tällöin on hyvä istua lapsen kanssa pohtimaan opiskeluajan suunnittelua, jotta lapsi voisi työstää jokaista kouluainetta menestyksekkäästi.
“Hyvässä järjestyksessä oleva aika on merkki hyvin järjestäytyneestä mielestä.”
– Sir Isaac Pitmanpic
Näin opetat lapselle opiskeluajan suunnittelua
Menestyäkseen hyvin koulussa lapsen kannattaa opetella opiskeluajan suunnittelua. Seuraavaksi esittelemme muutamia hyödyllisiä ohjeita tähän tarkoitukseen. Vanhempien on tärkeä auttaa ja valvoa lasta siihen asti, kunnes tämä kykenee itsenäiseen suunnitteluun ja pystyy muodostamaan opiskelujen suunnittelemisesta tavan.
1. Aikataulun tai kalenterin hyödyntäminen
Lapselle on hyvä hankkia kalenteri tai muu aikataulu, johon merkitään hänen opiskeluaikansa sekä se, mitä kunakin hetkenä opiskellaan. Isompi lapsi osaa suunnitella aikataulunsa itse, mutta nuorempi tarvitsee siinä vanhempiensa apua. Aikataulun tulee olla realistinen ja johdonmukainen, ja sen rakentaminen kannattaa aloittaa kartoittamalla kaikki lapsen päivien ja viikkojen aktiviteetit, kuten koulunkäynti, harrastukset ja kotityöt. Tämän jälkeen on helpompi arvioida, miten paljon lapsi voi omistaa aikaa opiskelulle ja kuinka tämä aika kannattaa suunnitella.
2. Opiskelutavoitteiden asettaminen
Opiskelua ja opiskeluaikaa suunniteltaessa on tärkeää asettaa tavoitteita sille, mitä asioita lapsen täytyy opiskella ja mitä harjoituksia tehdä. Tässä voidaan käyttää apuna kotitehtäväpäiväkirjaa ja kalenteria tai aikataulua, josta selviää, mitä lapsen täytyy suorittaa minäkin päivänä.
“Tavoitteettomasta suunnitelmasta tulee lopulta päättymätön lista.”
– Tuntematon
3. Opiskeluajan jakaminen oppiaineiden mukaan
Opiskeluajan tehokas suunnitteleminen vaatii priorisoimista. Kun asiat järjestetään tärkeysjärjestykseen, aika tulee hyödynnettyä tehokkaasti ja lapsi tekee aina oikeita asioita. Tässä vaikuttavana tekijänä ovat myös eri oppiaineisiin liittyvät vaatimukset ja haasteet.
4. Taukojen pitäminen
Sekä vanhempien että lapsen itse on huomioitava tauot opiskelun aikana. Sopivasti ajoitetut tauot auttavat parantamaan keskittymistä ja tehtävistä suoriutumista. Lapsen kannattaa pitää viiden minuutin mittainen tauko aina puolen tunnin opiskelun jälkeen. Viimeistään kahden tunnin opiskelun jälkeen kannattaa pitää selvästi pidempi tauko. Taukojen tarve ja opiskelun pituus riippuvat aina lapsen iästä.
“Kolme vaikeinta asiaa maailmassa ovat salaisuuksien pitäminen, vääryyksien anteeksiantaminen ja hyvä ajan hyödyntäminen.”
– Benjamin Franklin
Miksi lapselle on tärkeää opettaa opiskeluajan suunnittelua?
Lapselle on hyvä opettaa opiskeluajan suunnittelua, koska se hyödyttää häntä niin koulutuksellisesti kuin henkilökohtaisestikin. Hyvien opiskelutottumusten myötä lapsi oppii tärkeitä arvoja, kuten vastuullisuutta, sinnikkyyttä, sitoutuneisuutta ja vaivannäköä. Kun lapsi on oppinut suunnittelemaan opiskelunsa tehokkaaksi, hän osaa hyödyntää aikansa kunnolla, mikä on suuri haaste monille aikuisillekin. Lapsi saa itseluottamusta oppimalla hallitsemaan aikaansa hyvin ja panostamaan siihen. Lapsi oppii hallitsemaan tilanteita, joissa täytyy viettää pitkiä aikoja keskittyen tiettyyn asiaan ja tehden töitä tietyn päämäärän eteen.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Serrate, R. (2008). Ayúdale a estudiar. Las claves del éxito escolar. España: Ediciones del Laberinto.