Miten iPadit ja älypuhelimet vaikuttavat alle 2-vuotiaisiin?
Lasten sähkölaitteiden käytöstä on väitelty laajasti ja eri näkökulmista. Tässä artikkelissa kerromme, miten iPadit ja älypuhelimet vaikuttavat alle kaksivuotiaiden terveyteen ja sosiaaliseen kanssakäymiseen.
Ne, jotka varoittavat meitä mahdollisista terveysvaikutuksista, usein tukevat kantaansa vakavien sairauksien – kuten kasvainten ja syövän – avulla. On kuitenkin hyvä huomauttaa, että tähän päivään mennessä ei ole ratkaisevaa tieteellisesti tutkittua todistusaineistoa, joka tukisi tällaista väittämää todeksi.
Toisaalta ei voi ikinä olla tarpeeksi varovainen. Varsinkaan, jos pidämme seuraavia asioita todistettuina väittäminä.
Usein sanotaan, että sähkölaitteiden (mukaan lukien älypuhelimien ja iPadien) käyttö kontribuoi fyysiseen epäaktiivisuuteen, mikä on yksi lihavuuden pääaiheuttajista ympäri maailman. Erityisesti lasten ja nuorison ylipaino on kiistämättömästi lisääntynyt ympäri maailman.
Kasvatustieteellisestä näkökulmasta kritiikki on kohdistunut näiden laitteiden liikakäytön rohkaisemaan sosiaalisen kanssakäymisen puutteeseen, koska lapsista on usein kivempaa olla puhelinten kanssa muiden lasten sijaan.
Vauvojen pitää liikkua
Pidimmepä niitä tutkimuksia aiheellisina, jotka kehottavat laitteiden käytön välttämiseen tai emme, meidän tulee silti ottaa huomioon, että alle kaksivuotiaiden lasten (ja vanhempienkin) tulee tutkiskella ympäristöään tiettyjen taitojen kehittämiseksi. Näitä ovat ryömiminen, käveleminen, kiipeäminen, hyppiminen, kieriminen, tanssiminen, juokseminen… Mitään näistä taidoista ei saavuteta tabletti kädessä nojatuolista.
Miksi lasten pitää liikkua?
Lasten aivojen kehittyminen (hermokehitys) on prosessi, joka alkaa jo kohdussa ja jatkuu neljästä viiteen vuotta syntymän jälkeen. Toisin sanoen tänä aikana lasten aivojen rakenteet, kuten synapsit, ovat vielä kehitysvaiheessa.
Kokemuksen ja tarpeen kautta keho reagoi ympäristön vaatimukseen. Eli miten videoiden katsominen äidin kännykältä auttaa hermokehitystä?
Lasten tulee oppia tuntemaan omat vartalonsa ja niiden hallinta kokemuksen kautta, vaikka tämä sotkeekin kodin ja aiheuttaa melua.
Vauvojen tarvitsee kokea aistien kautta
Hermokehitykseen kuuluu, että hermosto oppii prosessoimaan tietoa viiden eri aistin kautta. On myös tärkeää, että hermosto oppii ymmärtämään tasapainoaistiin ja liikkeisiin liittyviä ärsykkeitä sekä asentoaisteja (kehosta tulevia tuntemuksia).
Kaikki tämä kehittyy leikin kautta, tutkimalla uusia materiaaleja ja lämpötiloja, leikkimällä soittimien kanssa, puistoon menemällä, keinumalla, laulamalla ja sotkemalla… Ei siis pelaamalla uusinta suosittua peliä iPadilla.
Vauvojen tarvitsee kehittää viestintätaitojaan
Viestintätaidot eivät ole pelkästään kuvien näkemistä iPadilla ja niiden nimeämistä. Viestintätaito tarkoittaa kykyä selittää, mitä tarkoitamme sekä kykyä ymmärtää, mitä muut kertovat meille ja mitä ympärillämme tapahtuu. Sanasto on tärkeää, mutta se ei kuitenkaan ole viestintää.
Vauvat oppivat kommunikoimaan olemalla tekemisissä ihmisten kanssa, eivät koneiden. Vauvat oppivat kuuntelemalla äitejään, leikkimällä sisarusten ja serkkujen kanssa, käymällä lastentarhassa, ongelmia ratkomalla, laulamalla ja tarinoita kuuntelemalla.
Kommunikaatio auttaa kehittämään sosiaalisia taitoja, jotka mahdollistavat sen, että lapsi oppii kunnioittamaan muiden mielipiteitä, odottamaan omaa leikkivuoroaan, kuuntelemaan oikeaan aikaan, ottamaan katsekontaktia, puhumaan oikeaan aikaan ja antamaan muiden puhua.
Mitään näistä ei opita äidin puhelimella.
Vauvojen tarvitsee kehittää perustaitoja
Perustaidot opitaan kokemuksen kautta. Näitä ovat esimerkiksi tilaan liittyvät käsitteet (ylös, alas, lähellä, kaukana, takana, sisällä, ulkona) sekä aikaan liittyvät käsitteet (ennen, jälkeen, ensimmäinen, toinen, nopeasti, hitasti, jonkun aikana).
Perustaitoihin kuuluu myös muita konsepteja, kuten paino, samankaltaisuus ja etäisyys. On olemassa tiettyjä sähkölaitteilla pelattavia pelejä, jotka kehittävät näitä taitoja, mutta ne eivät kuitenkaan auta lasta oppimaan, mitä esimerkiksi tarkoittaa “ylhäällä” tai mikä lelu on painavampi kuin jokin toinen.
Sähköiset pelit voivat toimia ainoastaan silloin, kun käyttäjä pystyy jo entuudestaan kokemuksen kautta valitsemaan oikean vastauksen.
Ei syytä huoleen
Älypuhelimet ja iPadit eivät aiheuta mitään peruuttamatonta haittaa vauvallesi niin kauan, kun ne eivät ole korvike oikeille elämänkokemuksille. Älä siis käytä aikaa opettamalla älylaitteiden pelien käyttöä, vaan käytä tähän kuluva aika ja vaiva sen sijaan leikkimällä lapsen kanssa esimerkiksi ulkona tai lelujen kanssa.
Tällä tavoin voit kehittää lapsesi älykkyyttä, vaikka välillä ryhmäpaine saattaakin saada meidät ajattelemaan toisella tavalla.
Lapsi, joka juoksee, nauraa, kaatuu, sotkee, tanssii ja riitelee sisarusten kanssa, on lapsi, joka kehittyy terveellä tavalla.
Voisit vaikka käyttää iPadia ja älypuhelimia silloin, kun tilanne ei oikein salli lelujen käyttöä kätevästi. Suhtaudu “opettaviin peleihin” epäröiden, sillä lapsesi ei välttämättä opi niistä oikeasti yhtään mitään.
Todellisuudessa pelaamalla älylaitteilla lapset vain harjoittelevat jotakin, jonka he osaavat jo entuudestaan, ja nämä laitteet vain pitävät lapsen hiljaa.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Beyens, I. y Nathanson, A. I. (2019). Electronic media use and sleep among preschoolers: Evidence for time-shifted and less consolidated sleep. Health Communication, 34(5), 537-544. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10410236.2017.1422102
- Detnakarintra, K., Trairatvorakul, P., Pruksananonda, C. y Chonchaiya, W. (2019). Positive mother‐child interactions and parenting styles were associated with lower screen time in early childhood. Acta Paediatrica, 109(4). https://doi.org/10.1111/apa.15007
- Sas, O. R., & Estrada, L. C. (2021). Incidencia del uso de pantallas en niñas y niños menores de 2 años. Revista de Psicología, 086-086. https://revistas.unlp.edu.ar/revpsi/article/view/10372