Mitä tehdä, kun lasta kiusataan?
Lapsi tulee koulusta kotiin, ja huomaat hänen olevan poissa tolaltaan. Ensimmäinen ajatuksesi on, että lapsi on joutunut kiusatuksi, ja sydämesi särkyy nähdessäsi hänet niin surullisena. Kysyt lapselta asiasta, mutta hän vaikuttaa lannistuneelta, eikä halua puhua. Mietit vain, mitä voit tehdä, kun lasta kiusataan koulussa.
Alat tuntea inhoa koulun käytäviä ja luokkahuoneita kohtaan, sillä niissä tiloissa rakas lapsesi kohtaa suurta julmuutta. Näet, kuinka surullinen enkelinkasvoinen lapsesi on. Ei väliä, minkä painoinen, pituinen, sukupuolinen tai syntyperäinen lapsi on, kukaan ei ole turvassa tältä nykyajan väkivallan muodolta.
Kerro lapsellesi, kuinka erityinen ja ainutlaatuinen hän on
Jos lapsesi on joutunut häikäilemättömän pilkan kohteeksi, keskity niihin asioihin, joiden ansiosta lapsesi erottuu edukseen muiden joukosta.
Erottavia tekijöitä ei kuitenkaan tule tuoda milloinkaan julki negatiivisella tavalla. Lapsen tulisi hyväksyä itsensä juuri sellaisena kuin on, ymmärtäen sen, miksi hän on erityinen ja ainutlaatuinen.
Voit myös kertoa muista ihmisistä, jotka ovat nyt menestyneitä, vaikka heitäkin on kiusattu samoista piirteistä, kuin lastasi pilkataan. Voit myös kertoa lapsellesi, jos sinua itseäsi on kiusattu, ja mitä kaikkea olet kiusaajiltasi joutunut kestämään.
Muistuta lastasi, että hän ei ole ainoa, joka joutuu kohtaamaan kiusaamista. Selitä, kuinka joillakin ihmisillä on aina jotain moitittavaa, vaikka kukaan heidän mielipidettään ei olisikaan kysynyt. Ihminen helposti tuomitsee unohtamalla sen, että jokaisella yksilöllä on taustallaan oma tarinansa.
“Pahat pilkkaavat julkisesti hyviä ihmisiä, mutta salaa arvostavat ja kadehtivat heitä.”
– Manuel Tamayo y Baus
Vastoinkäymiset vahvistavat on sopiva hokema, joka inspiroi lastasi taistelemaan. Hän ei saisi sallia huonosti kohtelevien lasten lyödä itseään maanrakoon – lasten, joiden toiminta selkeästi heijastaa heidän omia epävarmuuksiaan. Kiusaaminen ja henkinen väkivalta paljastavat ihmisen omat vajavaisuutensa.
Mitä lapsen tulisi tehdä, jos häntä kiusataan?
Kerro lapselle, että sanat, joita kiusaajat lapsestasi käyttävät, kertovat kiusaajista itsestään. Lapsen ei tulisi antaa muiden ihmisten sanomisten vaivata häntä. Tällaiset ihmiset kärsivät alemmuuskompleksista, ja haluavat tuntea itsensä paremmiksi muita alas painamalla.
“Se, joka haukkuu, on itse tyhmä”, kuuluu usein lasten suusta, ja sanonta pitää hyvin paikkansa. Lapsesi kulkiessa omaa polkuaan, hän tulee huomaamaan, kuinka kaikki löytävät paikkansa maailmasta. Lapsesi tulee huomaamaan, että kiusaajien pilkat eivät ole vaikuttaneet siihen, millainen hän on, sekä ymmärtämään sen, kuinka upea ihminen hän itse onkaan.
Lapsi ei saisi milloinkaan unohtaa sitä, kuinka ainutlaatuinen ja erityinen hän on. Hän ei näytä samalta kuin kaikki muutkin, mutta se ei tee häntä oudoksi. Se, että on erilainen, ei ole koskaan ollut pahasta. Päinvastoin, lapsesi tulee ymmärtää, että ainutlaatuisuus on arvokasta.
Rohkaise lasta olemaan onnellinen juuri sellaisena, kuin hän on, niin hyvine kuin huonoine puolineen. Rakastamaan itseään, olemaan itsevarma sekä hyväksymään itsensä. Ja tietämään sen, että kun on erilainen keholtaan, mieleltään, sielultaan ja hengeltään, myös ajattelee ja toimii erilailla kuin muut. Mikä on siis parasta, mitä lapsesi voi tehdä, kun häntä kiusataan?
Hymy on paras vastaus. Hymy pyyhkii kyllä kiusaajan kasvoilla olevan virneen pois. Lapsesi kyynelille nauranut henkilö ei tiedä, miten toimia ja lisäksi tuntee itsensä pieneksi ja alempiarvoiseksi, kun hän huomaa, ettei hänen ivallisuudellaan olekaan vaikutusta lapseen. Joten muistuta lasta nauramaan ja olemaan iloinen, sillä se on pahinta, mitä voi myrkylliselle ihmiselle tehdä.
“Pilkka on tietämättömien ja itsetietoisten käyttämä väline, jotta he tuntisivat itsensä ylempiarvoisiksi.”
– Tuntematon
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Castillo Quiñonez, G. G. (2015). Promover los valores sociales y familiares para evitar las burlas y el índice de malas palabras dentro del salón de clases en los niños de 4 a 5 años de la escuela Dr. Otto Arosemena Gómez año lectivo 2014-2015(Bachelor’s thesis, Universidad de Guayaquil Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación). http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/13219
- Reynolds, C., & Richmond, B. (1997). Escala de ansiedad manifiesta en niños (revisada). CMAS-R. Manual. México: El Manual Moderno.
- Albornoz, N., Silva, N., & López, M. (2015). Escuchando a los niños: Significados sobre aprendizaje y participación como ejes centrales de los procesos de inclusión educativa en un estudio en escuelas públicas en Chile. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 41(ESPECIAL), 81-96. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0718-07052015000300006&script=sci_arttext