Lapsen itsetuntoa vahvistavat harjoitukset koulussa ja kotona
Itsetuntolla tarkoitetaan ihmisen tietoisuutta omasta arvostaan. Se on se ihmisen kokemusten, ajatusten ja tunteiden kokonaisuus, joka hänellä on omaa itseään koskien. Itsetunto on kaikki se, mitä ihminen ajattelee ja tuntee itsestään, ja se liittyy olennaisesti siihen, kuinka tyytyväinen hän on omaan itseensä. Hyvä itsetunto on perusta ihmisen persoonallisuuden hyvälle ja terveelle kehitykselle, minkä vuoksi vanhempien ja opettajien on tärkeää tukea lapsen itsetunnon kehitystä. Siinä auttavat esimerkiksi tässä artikkelissa jakamamme itsetuntoa vahvistavat harjoitukset.
Lapsen itsetuntoa vahvistavat harjoitukset koulussa
Opettajan tärkeänä tehtävänä on pitää oppilaat motivoituneina ja energisinä. Tällä tavoin oppilas mitä todennäköisemmin osallistuu aktiivisemmin oppitunneilla ja on vuorovaikutuksessa muiden oppilaiden kanssa.
Kuuma tuoli
Tässä harjoituksessa yksi oppilas istuu tuolilla muiden oppilaiden edessä, jotka myös istuvat omilla tuoleillaan. Kun opettaja antaa luvan, yksi oppilaista nousee muiden edessä istuvan oppilaan eteen, ja sanoo tälle yhden positiivisen asian kyseisestä oppilaasta. Vaikka kehuttu oppilas saattaa punastua ja tuntea olonsa vaivaantuneeksi alkuun, saa muiden oppilaiden positiiviset sanomiset tuntemaan olonsa iloiseksi. Lisäksi oppilaat tuntevat ylpeyttä itsestään sanomansa ja kuulemansa perusteella.
Kätketty aarrearkku
Opettaja kätkee arkun sisään peilin. Tämän jälkeen opettaja kutsuu luokseen oppilaan yksi kerrallaan ja pyytää häntä kurkkaamaan arkun sisälle. Lapsen tulee pysyä hiljaa harjoituksen aikana, eikä hän saa hiiskua sanaakaan. Kun jokainen oppilas on käynyt vuorollaan kurkkaamassa aarrearkun sisään, opettaja paljastaa, että arkun aarre oli jokainen oppilas itse. Tämä opettaa lapselle olevan tärkeä sellaisenaan, sillä jokainen lapsi on ainutlaatuinen.
Arvausrinki
Lapset istuvat lattialla ringissä. Jokainen lapsi saa paperinpalan sekä kynän, ja jokaisen tulee kirjoittaa lappuun kolme positiivista asiaa oikealla puolella istuvasta henkilöstä. Kun kaikki ovat valmiita, laput sekoitetaan keskenään pussukassa. Pussukka laitetaan kiertämään ringissä, jolloin jokainen lapsi ottaa sieltä yhden lapun. Lapsen tulee sitten arvata, ketä henkilöä paperinpalassa esiintyvät piirteet kuvaavat.
Arvoitus
Jokaisen lapsen tulee miettiä mielessään, missä aktiviteetissa on erityisen hyvä. Opettaja pyytää oppilaita eteen yksi kerrallaan esittämään mielessä olevaa aktiviteettiaan. Loput oppilaista arvailevat, mistä aktiviteetista on kyse.
Patsaat
Tätä harjoitusta varten tarvitaan radio tai muunlainen musiikkisoitin. Opettaja kutsuu eteen oppilaan yksi kerralaan, jolloin lapsi saa tanssia musiikin tahdissa. Kun musiikki lakkaa, oppilas jähmettyy paikalleen patsaan tavoin ja ottaa kasvoilleen jotain tunnetta ilmentävän ilmeen. Muiden oppilaiden tulee arvailla, mistä tunteesta on kyse.
Lapsen itsetuntoa vahvistavat harjoitukset kotona
Paras paikka vahvistaa lapsen itsetuntoa on oma koti. Kun lapsella on huono päivä, hän haluaa rauhoittua kotona ja olla läheistensä seurassa, mikä saa lapsen tuntemaan olonsa paremmaksi. Tästä syystä vanhempien on tärkeää omistaa aikaa lapsilleen kotona. Jos lapselta uupuu itseluottamusta, vanhempien on tärkeää tarjota lapselleen rakkauttaan sekä siten vahvistaa lapsen itsetuntoa. Seuraavaksi esittelemme kaksi aktiviteettiä, jotka tähtäävät juuri tähän.
Annos autonomiaa
Jos lapsen itseluottamus on kateissa, vanhempien on hyvä antaa lapsen tehdä jotain erilaista. Mieti, mitä lapsi on halunnut tehdä jo pitkään, jotain sellaista, mitä voi tehdä itsekseen. Esimerkiksi lapsi haluaa peseytyä tai pukeutua itse. Kun lapsi saa hieman itsenäisyyttä, lapsen turvallisuuden tunne kasvaa sekä hän saa lisää itseluottamusta oppia uusia asioita.
Lukeminen ennen nukkumaanmenoa
Kuten olet jo varmasti aiemminkin huomannut, iltasatujen lukeminen lapselle ennen nukkumaanmenoa on hyvin hyödyllistä. Se parantaa lapsen mielialaa, auttaa lasta nukkumaan tuntien olonsa turvalliseksi sekä optimistiseksi. Tämä on tärkeä osa lapsen itsetunnon vahvistamista.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Haeussler, I., & Milicic, N. (1995). Confiar en uno mismo: Programa de desarrollo de la autoestima. Editorial Catalonia.
- Niebla, J. C., & Hernández-Guzmán, L. (2001). ¿ Son Contextos Socio-ambientales los que Definen las Dimensiones de la Autoestima en Niños y Adolescentes?. Revista Mexicana de Psicología, 18(2), 229-237. https://www.researchgate.net/profile/Joaquin_Niebla/publication/288269769_Are_self-esteem_dimensions_defined_by_socio-environmental_contexts_in_children_and_adolescents/links/5b159512aca272d43b7e7cab/Are-self-esteem-dimensions-defined-by-socio-environmental-contexts-in-children-and-adolescents.pdf
- Shaffer, D. R., & del Barrio Martínez, C. (2002). Desarrollo social y de la personalidad. Madrid: Thomson.