Kuinka valita hyvä lastenhoitaja?

8.2.2020
Lastenhoitaja on henkilö, joka hoitaa, lohduttaa ja kasvattaa lapsiamme, kun emme itse ole paikalla. On erittäin tärkeää valita hoitajaksi henkilö, joka jakaa arvomme.

Suomessa on toimiva päivähoitojärjestelmä, ja yleensä pienet lapset viettävät aikaa päivähoidossa tai esikoulussa vanhempien ollessa töissä. Toisinaan vanhemmat kuitenkin valitsevat päivähoidon sijaan yksityisen lastenhoitajan, joka viettää lapsen kanssa aikaa kotona. Lastenhoitajien palveluita käytetään paljon myös ilta- ja viikonloppuaikaan päivähoidon ulkopuolella. Koska nämä henkilöt viettävät paljon aikaa lapsen kanssa ja ovat iso osa tämän kasvatusta, on erittäin tärkeää valita hyvä lastenhoitaja.

Etenkin, jos lastenhoitajan palveluita käytetään säännöllisesti, hoitajasta muodostuu lapselle hyvin tärkeä ja läheinen ihminen. Lastenhoitaja on henkilö, jonka kanssa lapsi jakaa jokapäiväistä elämäänsä. Hän kuuntelee ja rauhoittaa lasta ja tarjoaa tälle turvaa ja emotionaalista tukea. Lisäksi hän ruokkii lasta, parantaa haavat ja toisinaan myös kylvettää lapsen ja laittaa tämän nukkumaan.

Lapsen ja lastenhoitajan välinen side voi olla hyvin vahva ja hyödyllinen lapselle. Terveet emotionaaliset siteet parantavat lapsen itsetuntoa ja auttavat tätä kasvamaan sosiaaliseksi nuoreksi ja aikuiseksi – sen lisäksi, että lapsen on helpompi sietää vanhempien poissaoloa, kun hänellä on rinnallaan muu tärkeä aikuinen.

Kuinka valita hyvä lastenhoitaja?

Kun lastenhoitajan roolin tärkeys otetaan huomioon, vanhempien on aiheellista pohtia, millaisia ominaisuuksia hoitajalta toivotaan. Tällä henkilöllä on tärkeä paikka lapsen elämässä ja iso rooli tämän kasvatuksessa.

Kuinka valita hyvä lastenhoitaja?

Toisinaan perheet palkkaavat lastenhoitajaksi ihmisen, joka voi suorittaa lapsen hoitamisen ohella myös kotitöitä. Tämä tarkoittaa yleensä sitä, että kyseisellä henkilöllä ei ole erityistä pätevyyttä lastenhoidossa. Tämä ei välttämättä ole mikään ongelma, mutta jos kyseessä on täysipäiväinen lastenhoitaja, on suositeltavaa pyrkiä löytämään henkilö, joka on kouluttautunut psykologian, pedagogian tai varhaiskasvatuksen alalla.

Lapsesta vastuussa olevalla henkilöllä tulisi olla riittävät tiedot ja ymmärrys lasten varhaiskasvatuksesta, etenkin kun kyseessä on nuori lapsi tai lapsi, jolla on erityistarpeita. Ihannetapauksessa lastenhoitaja ymmärtää lapsen kehitysvaiheet ja osaa tukea tätä parhaalla mahdollisella tavalla jokaisessa vaiheessa.

Vanhempien ja lastenhoitajan jaetut arvot

On myös erittäin tärkeää, että lastenhoitaja jakaa perheen vanhempien arvot ja näkemyksen siitä, kuinka lapsia tulee kasvattaa.Ja jos näin ei ole, hänen täytyy vähintään kunnioittaa perheen toiveita ja seurata vanhempien ohjeita.

Diplomatia ja demokratia

Lastenhoitajan on tärkeää antaa myös lapselle mahdollisuus tehdä päätöksiä. Hänellä täytyy olla kyky neuvotella, jotta asioista päästään sopuun ilman pakottamista.

Empatia

Empatia on yksi lastenhoitajan tärkeimmistä piirteistä.Hänen täytyy olla sitoutunut lapseen ja pystyä näkemään asiat myös tämän näkökulmasta. Lastenhoitajan tehtävä on saada lapsi tuntemaan olonsa arvostetuksi, ymmärretyksi ja rakastetuksi.

Kuinka valita hyvä lastenhoitaja?

Positiivisuus

Lasta kannattaa aina lähestyä positiivisella asenteella, kertoen, mitä hänen tulisi tehdä, sen sijaan, että kerrotaan, mitä ei tule tehdä. ”Ole kiltti ja säilytä lelujasi niiden omalla paikallaan”, on parempi kehotus kuin ”Älä jätä lelujasi keskelle lattiaa.”

Kun käskyyn tai ohjeeseen liitetään selitys siitä, miksi lapsen odotetaan käyttäytyvän tietyllä tavalla, lapsen on helpompi ymmärtää tilanne, eikä hän tottele ainoastaan pelkän kuuliaisuuden tähden. Lapselle voi selittää esimerkiksi, että “Jos lelut ovat lattialla, joku voi astua niiden päälle ja rikkoa ne.”

Itsehillintä

Lasten kanssa työskenneltäessä ja aikaa vietettäessä rauhallisuus ja kärsivällisyys ovat välttämättömiä ominaisuuksia. Tarvitset lastenhoitajan, joka ei menetä malttiaan lapsen pahimmankaan kiukkukohtauksen edessä. Ihmisen, joka antaa lapselle tilaa ilmaista itseään ja osaa rauhoittaa tämän kunnioittavasti korottamatta ääntään.

  • de Piaget, T. D. D. C. (2007). Desarrollo Cognitivo: Las Teorías de Piaget y de Vygotsky.
  • Mayer-Spiess, O. C. (1996). La asertividad: expresión de una sana autoestima. Desclée de Brouwer.