Kuinka kasvattaa vastuullinen ja itsenäinen lapsi?
Jokaisen vanhemman toiveena ja tavoitteena on varmasti kasvattaa vastuullinen ja itsenäinen lapsi. Tiede tarjoaa vanhemmille sarjan arvokkaita vinkkejä menestyvän lapsen kasvattamiseen, ja tänään jaamme näistä muutaman tärkeimmän.
Jokainen vanhempi haluaa lapsensa voivan ilmaista itseään vapaasti. Haluamme heidän pystyvän sanomaan, mistä he pitävät, mistä he eivät pidä ja mitä he tarvitsevat. Jokainen äiti ja isä haluaa lapsensa jakavan heille unelmansa, toiveensa ja myös asiat, jotka satuttavat häntä. Tietysti haluamme myös, että lapsemme ovat uskollisia itselleen, ystävällisiä muille ja riippumattomia muista. Itsenäisen ja autonomisen lapsen kasvattaminen vaikuttamatta haitallisesti hänen persoonallisuuteensa voi kuitenkin tuntua vaikealta ja pelottavalta tehtävältä.
Talous- ja yritysuutisiin keskittyvä Business Insider -verkkosivusto on koonnut yhteen eri aiheista tehtyjen tieteellisten tutkimusten tuloksia ja erilaisia käytäntöjä, joita äidit ja isät voivat hyödyntää.
5 käytäntöä vanhemmille vastuullisten ja itsenäisten lasten kasvattamiseksi
- Osoita lapselle, että luotat häneen täysin. Usko hänen kykyihinsä ja potentiaaliinsa. Jos lapsi luottaa jo valmiiksi itseensä, ole hänen tukenaan kannustamassa häntä. Älä pakota lasta luopumaan mielijohteistaan, äläkä täytä häntä pelolla tai epävarmuudella. Anna lapsella siivet ilman pelkoa virheiden tekemisestä. Rohkaise häntä positiiviseen ajattelutapaan, jonka avulla hän voi uneksia kaikesta siitä, mitä hän voi kokea ja oppia. Osoita, että olet valmis auttamaan häntä, kun hän sitä tarvitsee, rohkaisemaan häntä, kun hän on allapäin ja juhlimaan hänen onnistumisiaan.
- Johda omalla esimerkilläsi joka päivä. Tämä on paras tapa opettaa ja kasvattaa lasta. Jos haluat kasvattaa lapsestasi vastuullisen, kunnioittavan ja muista riippumattoman aikuisen, käyttäydy tavoitteesi mukaisesti ja opeta lapselle, kuinka asiat tehdään. Muista, että pieni lapsi on kuin sieni, joka imee itseensä kaiken, mitä vanhemmat tekevät ja sanovat.
- Motivoi ja stimuloi lasta poistumaan mukavuusalueeltaan. Vaadi lasta näkemään vaivaa asioiden eteen. Älä vaadi häneltä liikaa, mutta rohkaise häntä kokeilemaan uusia asioita ja ottamaan vastaan haasteita. Älä myöskään unohda antaa hänelle tunnustusta jokaisesta yrityksestä ja onnitella häntä hänen saavutuksistaan.
- Auta lasta kehittämään positiivisia sosiaalisia taitoja. Tämä on arvokas vinkki jokaiselle vanhemmalle, sillä lapsen sosiaalisten taitojen ja tulevan menestyksen välillä on tietty yhteys. Tiede osoittaa, että yhteistyötä ikätovereidensa kanssa tekevät, tunteitaan ymmärtävät ja ongelmia itsenäisesti ratkovat lapset menestyvät todennäköisemmin aikuisuudessa. He hankkivat todennäköisemmin itselleen tutkinnon ja saavat vakaan työpaikan.
- Rentoudu ja nauti, jätä stressi ja suuttumus sivuun. Tietyt tutkimukset vahvistavat, että myös stressaantuneiden vanhempien lapset ovat stressaantuneita. Lapsi aistii vanhemman tunteet ja alkaa sen seurauksena toimia tietyllä tavalla. Näin ollen on parasta pyrkiä pysymään rauhallisena, kärsivällisenä ja suvaitsevaisena. Hengitä syvään, laske kymmeneen ja yritä nähdä asioiden valoisa puoli. Nauti lapsellesi ominaisesta ilosta ja viattomuudesta.
3 vinkkiä pienten lasten vanhemmille
- Kyse on velvollisuuksista ja vastuista. Lapselle on hyvä alkaa puhua uhrauksien, vaivannäön ja kovan työn tärkeydestä jo hänen ollessaan pieni. Anna lapselle hänen ikäänsä sopivia vastuita ja velvollisuuksia kotona. Kannusta häntä olemaan luovuttamatta, äläkä tee kaikkea hänen puolestaan. Näin lapsi oppii yhteistyöstä ja ryhmätyöskentelystä.
- Opeta lapselle, että hän on vastuussa omasta käytöksestään. On tärkeää, että vanhemmat opettavat lapsilleen, että virheiden tekeminen on sallittua. Itse asiassa virheemme opettavat meille paljon ja auttavat meitä kypsymään ja kasvamaan. Meidän kaikkien – myös lasten – on kuitenkin otettava vastuu virheistämme. Tämä motivoi meitä parantamaan tapaa, jolla teemme asioita.
- Sinnikkyyden voima. Tutkijoiden mukaan sisukkuus ajaa ihmistä kohti menestystä. Sisua tai sisukkuutta voitaisiin kuvata muun muassa intohimon ja sinnikkyyden voimaksi sekä taipumukseksi ylläpitää kiinnostusta erittäin pitkäaikaisiin tavoitteisiin. Opeta lasta kuvittelemaan ja suunnittelemaan, millaisen tulevaisuuden hän haluaa itselleen – ja myös sitoutumaan siihen.
Aivan kuten kaikessa muussakin lapsen kasvattamiseen liittyvässä, myös tässä on tärkeää pitää mielessä lapsen ikä, kypsyys ja kehitysaste.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Armas Bayoll, S. (2021). Situaciones y conductas de riesgo desde la parentalidad. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/25026/Situaciones%20y%20conductas%20de%20riesgo%20desde%20la%20parentalidad.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- de González, N. C. (2009). Las habilidades sociales en la adolescencia temprana: perspectivas desde la Psicología Positiva. Psicodebate. Psicología, cultura y sociedad, (9), 45-64. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5645279
- de Soria, A. B. M., & Estupiñan, L. Y. S. (2013). ” Parentalidad positiva” o ser padres y madres en la educación familiar. Estudios sobre educación, 133-149. https://revistas.unav.edu/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/1885/1755
- González-Pienda, J. A. (2007). Los retos de la familia hoy ante la educación de sus hijos: a educar también se aprende. https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/7080/RGP_15-13_Cong.pdf
- Henríquez González, P. P. (2021). Revisión teórica sobre la función educativa de las familias en España. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/24951/Revision%20teorica%20sobre%20la%20funcion%20educativa%20de%20las%20familias%20en%20Espana..pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Macías Vélez, L., & Mejía Macías, Y. A. (2008). El niño entre la inocencia y la responsabilidad. Cartilla:¿ Cómo educar niños y niñas responsables? http://200.24.17.68:8080/jspui/handle/123456789/1643
- Partido, R. N. (2014). Elegir la vida. Padres y Maestros/Journal of Parents and Teachers, (355), 15-21. https://revistas.comillas.edu/index.php/padresymaestros/article/view/2616/2316
- Pérez, V. J., Aguirre, A. Á., Raya, A. V., & González, M. M. M. (2017). Estrés familiar en padres con hijos adolescentes. Jóvenes en la ciencia, 3(2), 481-485. http://www.jovenesenlaciencia.ugto.mx/index.php/jovenesenlaciencia/article/view/1761
- Postigo, Á., Cuesta, M., & García-Cueto, E. (2021). Personalidad emprendedora, responsabilidad, autocontrol y grit: El lado psicológico del autoempleo. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 37(2), 361-370. https://revistas.um.es/analesps/article/view/453711/304461
- Sánchez, N. P. Y., Arellano, G. A. S., Allauca, V. M. M., & Yanchapaxi, C. R. M. (2021). Estilos de crianza en el desarrollo de la identidad y autonomía en niños de 4 a 5 años. RECIAMUC, 5(3), 208-221. https://reciamuc.com/index.php/RECIAMUC/article/view/690/1052
- Seitún, M. (2011). Criar hijos confiados, motivados y seguros: Hacia una paternidad responsable y feliz. GRIJALBO.