Kysy nämä 6 kysymystä ennen kuin hankit lapselle älypuhelimen
Tänä päivänä lähestulkoon jokaisella aikuisella on älypuhelin, ja lapset luonnollisesti tottuvat siihen, että heidän vanhempansa käyttävät jatkuvasti puhelinta. Kännyköitä näkyy yhä nuorempien käsissä, ja on ymmärrettävää, että lapsi haluaa oman älypuhelimen, kun kaikilla muillakin hänen ympärillään sellainen on. Vanhempien kannattaa kuitenkin miettiä asiaa tarkkaa ennen kuin he hankkivat lapselle älypuhelimen.
Siihen, koska lapselle kannattaa hankkia oma puhelin, ei ole yhtä oikeaa vastausta, vaan kaikki riippuu perheen tilanteesta ja lapsen kypsyydestä.
Kysy nämä 6 kysymystä ennen kuin hankit lapselle älypuhelimen
1. Tarvitseeko lapsi todellakin älypuhelimen?
Kysy itseltäsi, miksi ajattelet älypuhelimen omistamisen olevan hyödyllistä lapsen turvallisuuden kannalta. Viettääkö lapsi esimerkiksi paljon aikaa yksin kotona, käyttääkö hän itsenäisesti julkisia kulkuneuvoja tai onko hänellä koulun ulkopuolisia harrastuksia? Kaikkia nämä voivat olla hyviä syitä hankkia lapselle puhelin, jolla hän saa helposti yhteyden vanhempiinsa.
2. Onko lapsi tarpeeksi kypsä käyttämään puhelinta ja huolehtimaan siitä?
Se, että saa älypuhelimen, ei tarkoita, ettäkö sitä tulisi tai saisi käyttää päivin öin ilman rajoituksia. Lapsen täytyy oppia käyttämään puhelintaan järkevästi ja vastuullisesti. Lapsi voi esimerkiksi tienata lisää puhelinaikaa tekemällä pieniä askareita kotona.
3. Oletko valmis asettamaan selvät säännöt älypuhelimen käytölle?
Ennen kuin lapselle hankitaan älypuhelin, vanhempien ja lapsen täytyy sopia kännykän käyttöön liittyvistä säännöistä ja rajoituksista. Lapsen täytyy tietää, mitä odotuksia sinulla ja kumppanillasi on puhelimen käyttöön liittyen.
Keskustelu kannattaa käydä koko perheen kesken niin, että kaikilla on yhteinen ymmärrys aiheesta. On tärkeää, että lapsi tietää, miten, milloin ja kuinka paljon puhelinta voi käyttää – ja että hän myös ymmärtää, miksi tällaiset säännöt ovat olemassa. On erityisen tärkeää, että lapsi käsittää, mihin kaikkeen puhelinta saa ja ei saa käyttää. Hänen on tietysti myös ymmärrettävä, mitä seurauksia sääntöjen rikkomisella on.
4. Osaako lapsi tehdä hyviä päätöksiä?
Osaako lapsi yleisesti tehdä hyviä, harkittuja päätöksiä vai onko hän taipuvainen toimimaan spontaanisti ja impulsiivisesti? Noudattaako lapsi yhdessä sovittuja sääntöjä myös kodin ulkopuolella?
Tällaiset kysymykset auttavat sinua päättämään, onko lapsi tarpeeksi kypsä ja vastuuntuntoinen käyttämään älypuhelinta. Jos lapsi on yleisesti ottaen vastuuton ja tekee huonoja päätöksiä, hän tulee todennäköisesti toimimaan samoin puhelimen kanssa.
“Teknologia tuo meidät lähemmäksi heitä, jotka ovat kaukana, ja vie kauemmaksi heistä, jotka ovat lähellä.”
– Tuntematon
5. Oletko keskustellut lapsen kanssa vakavasti älypuhelimen käytöstä?
Ennen kuin lapsen annetaan alkaa käyttää omaa älypuhelinta, hänen kanssaan kannattaa käydä vakava keskustelu hyvien päätösten tekemisen tärkeydestä. Tee lapselle selväksi, mitä omat odotuksesi ovat, ja mitä seurauksia näiden odotusten noudattamatta jättämisestä seuraa.
Puhu lapselle huolistasi ja selitä, millainen älypuhelimeen liittyvä käytös voi olla ongelmallista ja jopa vaarallista. Esimerkiksi vieraiden ihmisten yhteydenotot, kiusaaminen ja lapsen silmille sopimattoman materiaalin jakaminen ovat valitettavasti arkipäivää internetissä.
Älä oleta, että lapsi osaa automaattisesti tehdä hyviä päätöksiä, vaan keskustele hänen kanssaan asiasta ja selitä hänelle paitsi säännöt, myös syyt niiden takana.
6. Mitä tapahtuu, jos puhelin hajoaa?
Älypuhelimia hajoaa jatkuvasti erilaisista syistä, ja myös tämä on yksi mielessä pidettävistä asioista. Keskustele lapsen kanssa siitä, mitä tapahtuu, jos puhelin sattuisi hajoamaan, katoamaan tai tulemaan varastetuksi.
Hankitaanko hajonneen tai kadonneen puhelimen tilalle uusi ja kuka uuden laitteen kustantaa? Täytyykö lapsen itsensä tienata rahat uuteen puhelimeen, jos hän rikkoo edellisen? Kaikki mahdollisuudet kannattaa käydä läpi jo ennen älypuhelimen hankkimista.
Jos lapsesi on siinä iässä, että harkitset älypuhelimen hankkimista hänelle, käy läpi ainakin nämä kuusi yllä mainitsemaamme kysymystä. Lapsen tulee ymmärtää, että puhelin ei ole lelu, ja sen käyttämiseen liittyy tiettyjä sääntöjä ja vastuita.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Calpa, A. C. S., & Delgado, D. G. M. (2017). Influencia del Smartphone en los procesos de aprendizaje y enseñanza. Suma de Negocios, 8(17), 11-18. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2215910X17300010
- Bringué, X., & Sádaba-Chalezquer, C. (2010). Niños y adolescentes españoles ante las pantallas: rasgos configuradores de una generación interactiva. https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/18443/1/n15-sadaba-chalezquer.pdf
- Pascual, I. R. (2006). Infancia y nuevas tecnologías: un análisis del discurso sobre la sociedad de la información y los niños. Política y sociedad, 43(1), 139-157. https://core.ac.uk/download/pdf/60659914.pdf
- Ruiz, R. D., & Castañeda, M. A. (2016). Relación entre uso de las nuevas tecnologías y sobrepeso infantil, como problema de salud pública. RqR Enfermería Comunitaria, 4(1), 46-51. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5353331.pdf
- Río-Pérez, J., Sádaba-Chalezquer, C., & Bringué, X. (2010). Menores y redes¿ sociales?: de la amistad al cyberbullying. https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/20588/1/articulo.pdf