8 vinkkiä videopeliriippuvuuden ehkäisemiseksi

8 vinkkiä videopeliriippuvuuden ehkäisemiseksi

Viimeisin päivitys: 30 elokuu, 2021

Nykyään ei ole harvinainen näky, että jo hyvin pienet lapset viettävät pitkiä aikoja ruudun ääressä, usein erilaisia pelejä pelaten. Siinä missä vielä pari vuosikymmentä sitten lapset viettivät runsaasti aikaa ulkona leikkien naapuruston muiden lasten kanssa, tänä päivänä lapset kokoontuvat usein pelaamaan älypuhelimilla tai pelikonsoleilla. Videopelit voivat olla hyvin viihdyttäviä ja jopa hyödyllisiä, mutta saattavat aiheuttaa liiallisissa määrin erilaisia ongelmia. Tämän vuoksi jaamme tänään 8 vinkkiä videopeliriippuvuuden ehkäisemiseksi.

Videopeliriippuvuudella tarkoitetaan liiallista digitaalista pelaamista, joka haittaa pelaajan elämää. Vaikka termi viittaakin riippuvuuteen, haitallista liikapelaamista ei ole ainakaan vielä määritelty lääketieteellisesti riippuvuudeksi. Suurimmalle osalle pelaajista erilaiset videopelit ovat hauskaa ajanvietettä, joista ei koidu haittaa, mutta osalla pelaajista esiintyy pelaamisesta johtuvia haittoja. Näitä voivat olla esimerkiksi päänsärkyä sekä hartia- ja niskakivut, arjen hallinnan heikkeneminen, univaikeudet sekä pelimaailman ulkopuolisen maailman ja sosiaalisten suhteiden kaventuminen. Pelaamista voidaan pitää ongelmallisena, kun se haittaa henkilön normaalia elämää.

Peliyhtiöt käyttävät yhä enemmän aikaa ja rahaa siihen, että peleistä luodaan entistä houkuttelevampia, millä on valtava merkitys videopeliriippuvuuden kehittymisen kannalta. Peliympäristöt ovat entistä todellisemman tuntuisia ja pelaajilla on yhä enemmän keinoja osallistua pelin kulkuun. Neurotieteellisissä kokeissa asiantuntijat ovat osoittaneet, että videopelien ja erilaisten älylaitteiden käyttö lisää dopamiinin ja kortisolin, eli niin sanottujen onnellisuushormonien, tuotantoa ihmisen elimistössä. Tämä on yksi pääsyy siihen, miksi nuoren aivot ovat niin alttiit videopelien houkutuksille ja miksi peleihin voi muodostua riippuvuus suhteellisen lyhyessäkin ajassa.

8 vinkkiä videopeliriippuvuuden ehkäisemiseksi

8 vinkkiä videopeliriippuvuuden ehkäisemiseksi

1. Vaihtoehtoiset tavat pitää hauskaa

Lapsille ja teini-ikäisille tulisi opettaa selkeästi alusta alkaen, että videopelit ovat vain yksi vaihtoehto lukuisista aktiviteeteista, joiden parissa viettää vapaa-aikaansa. Siksi vanhempien tuleekin panostaa siihen, että kotoa löytyy myös paljon muuta mielekästä tekemistä lapsille, tai koko perheen kesken. Tämä vähentää lasten mielenkiintoa videopelejä kohtaan ja toimii apuna peliriippuvuuden ennaltaehkäisemiseksi.

Miksipä et kannustaisi lastasi kokeilemaan jotakin luovaa harrastusta, kuten piirtämistä tai maalaamista? Voisitte jopa kokeilla niiden parissa puuhastelua yhdessä perheen kesken. Hyödynnä tämänkaltaisten aktiviteettien parissa ajan viettämistä yhdessä. Myös ulkoiluaktiviteetit ovat loistava vaihtoehto, ja usein myös viihdyttävä. Oikeastaan mikä tahansa muu vaihtoehto on parempi kuluttaa aikaa, kuin videopelit.

2. Peliajan rajoittaminen

Ammattilaisten mukaan lasten ei tulisi pelata kuin tunti yhtäjaksoisesti välttääkseen silmien rasitusta, sekä ahdistuksen tunteita. Siksi sinun tulisikin asettaa lapsellesi rajoitteita videopelien pelaamiseen käytetyn ajan suhteen, voitte sopia esimerkiksi yhdestä pelipäivästä viikossa, tai muutamasta tunnista viikonloppuisin jne.

3. Enemmän tukea ja rakkautta, vähemmän teknologiaa

Kaikki ihmiset kaipaavat tulla rakastetuksi, tuntea itsensä turvalliseksi ja suojelluksi, mutta etenkin sitä tarvitsevat lapset sekä nuoret. Joten, sen sijaan että annat lastesi viettää aikansa videopelien parissa, miksi et itse jakaisi aikaasi heidän kanssaan? Vanhempien kanssa yhdessä vietetyt hetket eivät ole koskaan korvattavissa videopeleillä.

4. Lapsen pelaamien pelien kontrollointi

Jos annat lapsesi kuitenkin pelata aina silloin tällöin, varmista, että tiedät millaisia pelejä lapsesi pelaa ja minkä ikäisille ne on suunnattu.

8 vinkkiä videopeliriippuvuuden ehkäisemiseksi

5. Lukemaan kannustaminen

Lukeminen on tärkeää kaiken ikäisille. Se lisää lapsen ymmärtämisosaamista sekä laajentaa sanavarastoa. Näillä on molemmilla positiivinen vaikutus myös koulunkäyntiin.

6. Ruutuajan vähentäminen

Kun lapsilla on käytössään älypuhelin, tabletti, tietokone ja videokonsoli, heille on hyvin vaikeaa olla käyttämättä niitä useita tunteja päivässä. Tästä syystä onkin tärkeää, että sinä minimoit heidän käyttämäänsä ruutuaikaa ja määrittelet vanhempana sen, kuinka paljon he saavat käyttää älylaitteitaan sekä kotona että poissa ollessaan.

7. Tasapainon etsiminen

On normaalia, että sinä olet vanhempana huolissasi siitä, että lapsesi saattaa tulla riippuvaiseksi videopeleistä. Jos lapsesi kuitenkin menee kouluun, tekee kotitehtävänsä, harrastaa urheilua, osallistuu myös oppitunnin ulkopuoliseen harrastustoimintaan, eikä pelkästään pelaa vapaa-aikanaan videopelejä, myöskään sinun ei tarvitse luoda aiheesta tarpeettomia jännitteitä kotona.

8. Ammattiapu

Jos sinulla on kysyttävää aiheeseen liittyen, tai epäilet, että omalla lapsellasi saattaa olla ongelmia videopeliin kohdistuvan riippuvuuden kanssa, ota yhteyttä asiantuntijaan. Olemme varmoja, että he pystyvät ohjaamaan sinua ja vastaamaan kysymyksiisi.

Tämä saattaa kiinnostaa sinua...
Teini-ikäisten nomofobia eli eroahdistus matkapuhelimesta
Äitiyden IhmeLue se täällä Äitiyden Ihme
Teini-ikäisten nomofobia eli eroahdistus matkapuhelimesta

Nomofobia on fobia, jossa henkilö pelkää matkapuhelimesta erossa olemista. Vaikka vaivasta kärsii useimmiten teini, kukaan ei ole immuuni nomofobia...