7 leikkiä, jotka opettavat lasta lukemaan - Äitiyden Ihme
 

7 leikkiä, jotka opettavat lasta lukemaan

Pelien avulla lukemaan oppiminen voi parhaimmillaan olla sekä hauskaa että helppoa.
7 leikkiä, jotka opettavat lasta lukemaan
María Alejandra Castro Arbeláez

Kirjoittanut ja tarkastanut psykologi María Alejandra Castro Arbeláez.

Viimeisin päivitys: 06 kesäkuuta, 2021

Lapsille kaikki on leikkiä, ja myös oppiminen voi olla hauskaa. Tänään esittelemme seitsemän kotona tai päivähoidossa hyödynnettävää leikkiä, jotka opettavat lasta lukemaan. Näiden leikkien tarkoituksena on paitsi innostaa ja kannustaa, myös herättää lapsen mielenkiinto omien ajatusten ilmaisemiseen.

Lukemaan oppimisen tärkeimmät vaiheet ovat esisyllabinen vaihe, jolloin lapsi oppii erottamaan kirjaimet ja numerot toisistaan, sekä syllabinen vaihe, johon liittyy fonologisen tietoisuuden kehittäminen ja äänteiden yhdistäminen kirjaimiin.

7 leikkiä, jotka opettavat lasta lukemaan

1. Esineiden kirjaimet

Pyydä lasta osoittamaan jotain esinettä ja kerro esineen nimi selkeästi. Havainnollistamisen tukena voit esitellä lapselle samanaikaisesti kirjaimia. On hyvä aloittaa vokaaleista, ja kun lapsi hallitse ne, voitte jatkaa konsonantteihin.

2. Sanat ja taputukset

Lapsi kiinnostuu ja mahdollisesti jopa intoutuu nauramaan, kun yhdistät sanojen tavuihin taputuksen. Lausu erilaisia sanoja tavu kerrallaan, esimerkiksi kis-sakel-tai-nenpal-lo, ja taputa käsiäsi yhteen jokaisen tavun kohdalla. Leikkiä voi leikkiä myös kirjallisessa muodossa siten, että taputat samalla, kun lapsi kirjoittaa sanan tavut.

3. Vokaalien tunnistaminen

Jotta lapsi oppii tunnistamaan äänteitä, luettele sanoja, jotka alkavat samalla vokaalilla. Esimerkkinä elefantti, etana ja ensimmäinen. Tarkoituksena on, että lapsi oppii tunnistamaan sanoja ja vokaalien äänteitä. Edellä olevassa esimerkissä lapsi oppii yhdistämään e-äänteen erilaisiin sanoihin. Voit käyttää apunasi myös erivärisiä kirjainkortteja, joista jokainen edustaa yhtä kirjainta. A-kortti on keltainen, E-kortti punainen ja niin edelleen. Kortteihin voi merkitä myös kyseisellä vokaalilla alkavia sanoja, kuten auto, ovi ja etana.

7 leikkiä, jotka opettavat lasta lukemaan

4. Toisiinsa liittyvät piirustukset

Laita kahdeksan paperia kansioon, joiden kummallekin puolelle voit piirtää toisiinsa liittyviä piirustuksia. Lapsen tulee osata liittää piirustukset toisiinsa ja tunnistaa ne. Tavoitteena on liittää sanat toisiinsa. Toiselle puolelle paperia voit esimerkiksi kirjoittaa kirja, leipä, koira ja sohva. Toiselle puolelle paperia lemmikki, ruoka ja koti. Lapsen tulisi osata liittää sanat yhteen seuraavalla tavalla: kirja-koti, koira-lemmikki, leipä-ruoka ja sohva-koti .

5. Tavukorttien käyttäminen

Tässä yksi hauska ja helppo peli opettamaan lasta lukemaan. Kirjoita korteille erilaisia tavuja, niin monta kuin tarvitsee. Pyydä lasta muodostamaan korttien tavuista sanoja. Jos olet esimerkiksi kirjoittanut korttiin tavun kis, kysy lapselta, mikä sana voisi alkaa tällä tavulla. Tavukortit voi myös laittaa isoon kulhoon, josta niitä voi ottaa. Voit kirjoittaa esimerkiksi seuraavia tavuja kis, koi, leh ja hii. Pyydä lasta ottamaan kulhosta yksi tavukortti ja sanomaan sillä alkava sana, esimerkiksi kis-sa.

6. Kirjainten tunnistaminen

Kun lapsi alkaa oppimaan kirjaimia, ala kiinnittämään huomiotasi tiettyihin helposti toisiinsa sekoittuviin kirjaimiin, kuten p ja b tai b ja d. Kirjoita sitten paperille b b d b b b. Keskimmäinen kirjain siis eroaa toisista kirjaimista. Pyydä lasta korjaamaan väärä kirjain, jolloin lapsen tulisi osata kirjoittaa b b b b b b.

7. Missä sanassa kirjain on?

Kirjoita paperille erilaisia sanoja ja pyydä lasta osoittamaan, missä sanoissa on esimerkiksi A-kirjain. Toinen variaatio pelistä on piirtää paperille erilaisia kuvia. Voit myös pyytää lasta värittämään ne sanat, joissa on A-kirjain.


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.


  • Aguirre, R. (2004). La lectura y la escritura en la escuela. En J. Peña González y S. Serrano de Moreno (Comps.), La lectura y la escritura en el siglo XXI (pp. 70-79). Mérida. Venezuela: CDCHT – ULA.
  • Cassany, D. (1996). Describir el escribir. Cómo se aprende a escribir. Barcelona, España: Pai-dós Ibérica S. A.
  • Fons, M. (2001). Enseñar a leer y a escribir. En Didáctica de la lengua en la educación infantil. Monserrat, Bigas y Monserrat Correig (Edits.) pp. 179-212. Madrid: SÍNTESIS, S. A.
  • Villalobos, J. (2006). La lectura y la escritura como herramientas para el desarrollo del cono-cimiento y aprendizaje. En J. Peña González y S. Serrano de Moreno (Comps.), La lectura y la escritura. Teoría y práctica (pp. 33-58). Mérida. Venezuela: Consejo de Desarrollo Científico Humanístico y Tecnológico y Consejo de Estudios de Postgrado Universidad de Los Andes.
  • Vygotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Grijalbo.

Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.