5 fyysistä aktiviteettia 2-5-vuotiaille lapsille
Lasten on saatava liikkua, ja aktiivisena pysyminen on heille tärkeää. Monet aktiviteetit kehittävät pienen lapsen lihaksia, motorisia taitoja ja koordinaatiokykyä. Jo 2-5-vuotiaiden lasten kanssa voidaan harrastaa kattavasti erilaisia fyysisiä aktiviteetteja, ja koulun aloittaessaan lapsi voi alkaa harrastaa hieman vaativampia lajeja.
5 fyysistä aktiviteettia 2-5-vuotiaille lapsille
Uinti
Uinti on yksi kokonaisvaltaisimmista urheilulajeista, joka tekee hyvää niin lihaksille kuin hengityselimistölle ja sydämellekin. Jo kolmen kuukauden ikäistä vauvaa voidaan alkaa totuttaa veteen vauvauinnin muodossa, ja yleensä 4-5 vuoden iässä lapsi voidaan haluttaessa ilmoittaa uimakouluun.
Aluksi uimakoulussa totutellaan leikin avulla veteen, ja lapsi omaksuu perusvalmiudet uinnin opetteluun. Tällaisesta alkeisryhmästä lapsi siirtyy iän ja taitojen karttuessa tasoltaan haastavampiin ryhmiin, joissa aletaan harjoitella varsinaista uimista.
Pyöräily
Pyöräily on paitsi tärkeä yleistaito, myös erinomainen liikuntamuoto. Tärkein taito pyöräilyssä on tasapaino, ja tätä kykyä lapsi voi alkaa harjoitella kolmipyöräisellä potkulaudalla tai potkupyörällä heti, kun hän on oppinut kävelemään. Näistä edetään yleensä kolmipyöräisen kautta varsinaiseen polkupyörään, jossa käytetään aluksi apupyöriä. Yleensä hyvä aika pyöräilyn oppimiseen on 3-5 vuoden ikä.
Pallon potkiminen tai heittely
Jo hyvin pieni lapsi voi alkaa leikkiä palloleikkejä, ja 2 vuoden iässä lapsi pystyy jo potkimaan tai heittämään palloa. Tällaiset aktiviteetit kuluttavat runsaasti energiaa, koska ne vaativat koko kehon käyttämistä. Noin viiden vuoden iässä lapsi voi alkaa osallistua varsinaisille jalkapallotunneille, jotka kehittävät nopeutta ja kestävyyttä ja opettavat lasta toimimaan ryhmässä ja joukkueessa.
“Olen epäonnistunut kerta toisensa jälkeen, ja siksi olen menestynyt.”
– Michael Jordan
Voimistelu
Rytminen voimistelu on nähty perinteisesti tyttöjen harrastuksena, mutta se sopii luonnollisesti aivan yhtä hyvin myös pojille. Voimistelu on erinomainen aktiviteetti, joka harjoittaa koko kehoa ja kehittää muun muassa rytmitajua ja notkeutta. Rytmistä voimistelua voidaan alkaa harrastaa jo varhaisessa iässä, ja aivan kuten muissakin aktiviteeteissa, sen vaikeustasoa voidaan nostaa lapsen kasvaessa ja kehittyessä.
Tanssi
Lapset voivat tanssia hyvin vapaasti, ja tanssi onkin täydellinen aktiviteetti jo pienelle lapselle. Se ei ole vain urheilua, vaan myös taidetta. Tanssiminen harjoittaa lapsen tasapainoa, koordinaatiota ja rytmitajua ja voi luoda harmonian tunteen, poistaa jännitystä ja opettaa ilmaisemaan tunteita.
Muutama vinkki vanhemmille
Jo pieni lapsi voi osallistua moniin erilaisiin fyysisiin aktiviteetteihin. On tärkeää, että lapsi saa kokea positiivisia ja rikastuttavia kokemuksia pyöräilemällä, keinumalla, tanssimalla, juoksemalla, hyppimällä, kiipeilemällä ja niin edelleen.
Nykyajan istumapainotteinen elämäntapa ei ole terveellinen aikuisille eikä lapsille. Lapsuusajan passiivisuuden on todistettu aiheuttavan monia ongelmia vielä aikuisiälläkin. Valitettavan moni lapsi kärsii esimerkiksi ylipainosta ja diabeteksesta heikon ruokavalion ja vähäisen fyysisen aktiivisuuden vuoksi.
Lapsen ei välttämättä tarvitse varsinaisesti harrastaa mitään lajia – etenkään tavoitteellisesti – jos hänellä ei ole siihen intoa. On kuitenkin tärkeää, että vanhemmat rohkaisevat lasta fyysiseen aktiivisuuteen jo tämän ollessa pieni.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Aguilar-Cordero, M. J., Rodríguez-Blanque, R., Leon-Ríos, X., Expósito Ruiz, M., García García, I., & Sánchez-López, A. M. (2020). Influence of physical activity on blood pressure in children with overweight/obesity: a randomized clinical trial. American Journal of Hypertension, 33(2), 131-136. https://academic.oup.com/ajh/article/33/2/131/5611234?login=false
- CDC. (2022, 12 de enero). Health Benefits of Physical Activity for Children. https://www.cdc.gov/physicalactivity/basics/adults/health-benefits-of-physical-activity-for-children.html
- Gao, Z., Chen, S., Sun, H., Wen, X., & Xiang, P. (2018). Physical Activity in Children’s Health and Cognition. BioMed research international, 2018, 8542403. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6036844/
- Hoffmann, B., Kobel, S., Wartha, O., Kettner, S., Dreyhaupt, J., & Steinacker, J. M. (2019). High sedentary time in children is not only due to screen media use: A cross-sectional study. BMC pediatrics, 19, 1-9. https://link.springer.com/article/10.1186/s12887-019-1521-8
- Mendieta Toledo, L., Gayrey Atiencia, O., Valverde Ochoa, M. X., & Vargas Mosquera, J. D. (2019). Incidencia del juego de la rayuela en el desarrollo de la psicomotricidad. Espirales Revista Multidisciplinaria De investigación, 3(30). https://www.revistaespirales.com/index.php/es/article/view/612
- Monroy, M. (2003). La danza como juego, el juego como danza. Una pregunta por la pedagogía de la danza en la escuela. Educación y educadores, (6), 159-167.https://revistas.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/533
- Organización Mundial de la Salud. (2002) Actividad física. Datos y cifras. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity
- Núñez Paredes, F. M. (2023). El juego de la rayuela para el control postural en niños y niñas de 4 a 5 años [Bachelor’s thesis, Carrera de Educación Inicial]. Repositorio Universidad Técnica de Ambato. http://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/37453
- Rodríguez, C. C. (2011). La importancia de la práctica de la natación en la educación de los niños y las niñas. Lecturas: Educación física y deportes, (161), 8. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4189891
- Unicef. (s.f.). Prevention of Overweight and Obesity in Children and Adolescents. Consultado el 21 de marzo de 2023. https://www.unicef.org/documents/prevention-overweight-and-obesity-children-and-adolescents
- Vasquez, M. H. T., Ocampo, D. B., Reyes, A. L. J., Sosa, H. I. R., & González, A. G. (2021). Motivos de la inactividad física infantil: Una visión de niños, padres y entrenadores. MHSalud, 18(2), 29-46. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S1659-097X2021000200029&script=sci_arttext