Pienen lapsen kielen kehitys
Kieli on joukko kielellisiä merkkejä, abstraktioita, joiden avulla ilmaisemme ajatuksemme. Se auttaa meitä kommunikoimaan, mutta lapsen kielen kehitys on pitkä ja monimutkainen prosessi. Vauva alkaa nopeasti syntymänsä jälkeen jokellella, ja ensimmäiseen syntymäpäivään mennessä useimmat lapset ovat sanoneet ensimmäisen sanansa. Tänään tarkastelemme tätä varhaislapsuudessa alkavaa prosessia lähemmin.
“Kielen tarkoitus on antaa ajatukselle sen lopullinen muoto; valmistella sitä intellektuaaliseksi toiminnaksi, osoittaen samalla ihmisen älyllisen toiminnan sosiaalinen luonne – asia, joka erottaa radikaalisti ihmisen eläimestä.”
– Luria
Pienen lapsen kielen kehitys
Syntymästä kuuteen kuukauteen
Ennen kielen oppimista vauva oppii erottamaan ääniä ja kiinnittämään niihin huomiota. Ensimmäisten elinkuukausiensa aikana lapsi alkaa vähitellen:
- Kääntää päätään ääntä kohti
- Reagoida äänenpainon muutoksiin
- Kuunnella musiikkia tarkkaavaisesti
Puolen vuoden ikään mennessä suurin osa lapsista tunnistaa äitinsä kielen perusäänet. Tässä vaiheessa lapset alkavat myös jokeltaa, nauraa ja tuottaa puhetta muistuttavia ääniä.
Puolesta vuodesta vuoteen
Kun lapsi osaa tunnistaa ja tuottaa ääniä johdonmukaisella tavalla, hänen kommunikaatiotaitonsa muuttuvat yhä taidokkaammiksi. 6-12 kuukauden ikäinen lapsi osaa seuraavia asioita:
- Kuuntelee muiden puhuessa hänelle
- Ymmärtää usein käytettyjä ja tavallisia sanoja
- Vastaa verbaalisiin kysymyksiin
- Jokeltaa pitkiä ja lyhyitä ääniä
- Jokeltaa herättääkseen toisen ihmisen huomion
- Kommunikoi eleillä
- Matkii tiettyjä puheen ääniä
- Käyttää kieltä pyytääkseen asioita tai esimerkiksi ilmaistakseen tunteitaan
- Lausuu ensimmäiset sanansa
Vuodesta kahteen vuoteen
Lapsen fonologiset prosessit kehittyvät ensimmäisen ikävuoden jälkeen. Lapsi alkaa tuottaa tarkempia ääniä ja enemmän sanoja. Hän oppii vähitellen muuttamaan puhettaan kontekstista riippuen ja ylläpitämään keskusteluja. Tämän vaiheen aikana vauva oppii seuraavia asioita:
- Ymmärtää yksinkertaisia kysymyksiä
- Nauttii tarinoista ja lauluista
- Laajentaa jatkuvasti sanavarastoaan
- Kysyy kysymyksiä ja muodostaa yksinkertaisia lauseita
- Käyttää kieltä tiedon hankkimiseen ja välittämiseen
Kahdesta kolmeen vuoteen
2-3 vuoden ikäisenä lapsi jatkaa kielen opettelemista ja kielellisten taitojen parantamista. Hän oppii muodostamaan ensimmäiset monimutkaiset lauseensa. Tässä kehitysvaiheessa lapsi osaa seuraavanlaisia asioita:
- Käyttää sanoja lähes kaikissa tilanteissa
- Kehittää tarinoita
- Käyttää oikeita aikamuotoja
- Puhua niin, että perheenjäsenet ja muut läheiset ymmärtävät hänen puhettaan
- Nimetä esineitä
Perheen merkitys lapsen kielen kehityksessä
Vanhemmat ovat lapsen ensimmäisiä opettajia, ja perheen rooli lapsen kielen kehityksessä onkin suuri. Lapsi oppii paremmin kommunikoimaan, kun hänen perheensä ja kotinsa on täynnä kuvia, ääniä ja keskusteluja.
Tässä mielessä vanhempien on hyvä stimuloida lapsen kielen kehitystä ja näin tehostaa oppimista ja kognitiivista kehitystä. Tätä varten heidän tulisi:
- Käyttää sekä abstraktia että tarkkaa kieltä
- Aloittaa keskusteluja, jotka eivät liity kodin asioihin
- Antaa lapselle mahdollisuus osallistua keskusteluihin ja käyttää kieltä erilaisiin perustarpeiden ilmaisemiseen liittyviin toimintoihin
Näin lapsi osaa esikoulun aloitukseen mennessä käyttää kieltä suurimmassa osassa sellaisia tilanteita, jotka vaativat ympäristöön reagoimista, suhtautumista ja samaistumista. Tämä on keskeinen tekijä myös hyvän koulumenestyksen saavuttamiseksi.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- National Institute on Deafness and Other Communication Disorders. Etapas del desarrollo del habla y el lenguaje. Estados Unidos: Departamento de salud y servicios humanos de los EEUU.
- Salvador, M. B. (1996). La importancia del lenguaje oral en educación infantil. Aula de innovación educativa, 46.