Kävelyharjoitukset vauvalle - 3 vinkkiä
Hetket, jolloin opetat vauvaasi ottamaan ensiaskeleitaan esimerkiksi jonkinlaista rentoa kävelyharjoitusta hyödyntäen, ovat loistavia tapoja viettää lapsen kanssa enemmän aikaa. Näin myös osallistut tiiviimmin lapsen kehitykseen, vahvistaen samalla sinun ja lapsesi välistä tärkeää suhdetta.
Jotta kävelyharjoitukset olisivat tehokkaita, tulee lapsen kokea olonsa mukavaksi niiden aikana. Jos lapsi ei halua suorittaa harjoitusta, ei häntä tulisi siihen pakottaa. Vaikka kyseessä onkin käytännön tekemisen harjoitus, tulisi harjoittelun olla myös hauskaa, jotta lapsi haluaa osallistua harjoitteluun nyt ja jatkossakin.
Jos siis lapsi itkee aina, kun lasket hänet maahan opettaaksesi häntä kävelemään, valitse toinen harjoitusvaihtoehto tai lisää harjoitukseen jokin erityinen tekijä, joka saa lapsen uteliaaksi.
Tänään kerromme sinulle, millaisia ovat hyvät kävelyharjoitukset vauvalle. Jokin näistä kolmesta harjoituksesta voi osoittautua hyvin tehokkaaksi keinoksi opettaa juuri sinun lapsesi kävelemään.
Lapsen ensiaskeleet
Psykomotorisen kehityksensä alkutaipaleella lapsi vahvistaa lihaksiaan ja oppii koordinoimaan liikkeitään. Vähä vähältä lapsi oppii nostamaan päätään, kääntymään kehdossaan, istumaan omin avuin, nousemaan ylös, kävelemään ja lopulta juoksemaan. Hän oppii kaikki nämä taidot omaan tahtiinsa, mutta vanhemman tuki on kehityksen varrella tärkeää.
Vauvan on hallittava tietty kehityksen taso ja tunnettava olonsa turvalliseksi ja mukavaksi ennen kuin hän voi siirtyä seuraavaa tavoitetta kohti. Esimerkiksi jaloilleen noustakseen, lapsen on ensin opittava istumaan, ja kävelläkseen hänen on osattava seistä.
Kävelyharjoitukset vauvalle
Kun neuvolahoitaja tai lastenlääkäri on sitä mieltä, että lapsesi lihakset ja selkäranka ovat valmiit ja fyysisesti tarpeeksi kehittyneet kävelemistä varten, on aika rohkaista lasta ottamaan ensimmäiset askeleensa.
Muista, että sinun tulisi aina olla aktiivisesti mukana auttamassa, kun lapsi pyrkii saavuttamaan päämääriään. Pidä mielessä, että kun lapsi kokee olonsa turvalliseksi, prosessi edistyy huomattavasti nopeammin.
On hyvin tärkeää, että lapsesi kokee astumisen miellyttävänä. Voit pukea lapselle mukavat urheilukengät, joissa on pehmeät pohjat, tai voit antaa hänen olla paljain jaloin – mikä vain on lapselle mukavampi vaihtoehto.
Ensimmäinen harjoitus
Aseta lapsi eteesi seisoma-asentoon. Anna hänen tasapainottaa itsensä samalla, kun pitelet kiinni hänen käsistään.
Ala sitten laskea, vuorotellen numeroita 1 ja 2. Samalla, kun toistat näitä kahta lukua, käytä hellästi varpaitasi työntääksesi lapsen jalkoja eteenpäin. Ykkösellä lapsen tulisi siirtää ruumiinpainonsa oikealle jalalle ja kakkosella vasemmalle jalalle (tai toisinpäin).
Voitte jatkaa tämän harjoituksen tekemistä siihen asti, kunnes lapsi menettää mielenkiintonsa.
Vaikka vauva ei ymmärräkään, mitä laskemisesi tarkoittaa, tai mitä hän edes on tekemässä, tämä harjoitus auttaa häntä tottumaan liikkeisiin, jotka ovat olennaisia kävelyssä.
Ympäri kotia käyskentely pystyasennossa tulee myös olemaan lapselle hyvin kiinnostava kokemus, jota hän kokeilee varmasti mielellään uudestaankin.
Toinen harjoitus
Aseta vauva seisoma-asentoon lattialle ja anna hänen pitää kiinni jostakin huonekalusta. Pitele hänen tuttiaan, lempileluaan tai mitä tahansa esinettä, jonka tiedät kiinnittävän hänen huomionsa. Aseta esine vauvan lähistölle, mutta kuitenkin niin kauas, ettei lapsi ylety tarttumaan siihen pelkästään käsiään ojentamalla.
Kannusta vauvaa siirtymään tämän esineen luokse. Hymyile ja rohkaise häntä antaaksesi hänelle virikettä. Huomaat, että vauva alkaa nauraa iloisena.
Kun on kulunut muutama sekunti, ja lapsi on arvioinut itsensä ja esineen välisen etäisyyden, hänen pitäisi alkaa ottaa askeleita päästäkseen tavoitteeseensa.
Jos lapsi saavuttaa palkintonsa, onnittele häntä lempein sanoin. Osoita hänelle ilahduksesi ja toista prosessi jotakin muuta esinettä käyttäen.
Kolmas harjoitus
Aseta vauva leikkikehään. Ota lelu, joka kiinnittää hänen huomionsa, ja laita se leikkikehän toiseen päähän.
Kannusta vauvaa kulkemaan lelun luokse. Lapsi saattaa ensin yrittää siirtyä leikkikehän toiseen päähän laitoja pitkin kulkemalla ja kehän reunoista kiinni pidellen. Mutta sitä mukaa, kun lapsi saa lisää itseluottamusta, voit alkaa osoittaa hänelle lyhyintä reittiä lelun luokse. Tämän saavuttamiseksi lapsen tulee päästää reunasta irti ja olla turvautumatta tukeen.
Ehdotamme, että painat mieleesi nämä kävelyharjoitukset vauvalle, jos lapsesi on siinä iässä, että hänen on aika alkaa ottaa ensiaskeleitaan.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Aguirre Zabaleta, Javier (2001) La actividad física del niño. De 0 a 3 años. Instituto Navarro de Deporte y Juventud. https://www.navarra.es/NR/rdonlyres/C8695C84-36EB-4EB7-A7C6-D603CBB0DC7A/69007/AF13A.pdf
- Falk, J. (2009). Los fundamentos de una verdadera autonomía. Infancia: educar de 0 a, 6, 22-31. http://adi.burriana.es/wp-content/uploads/2014/10/Los-fundamentos-de-una-verdadera-autonom%C3%ADa-Judit-Falk.pdf
- García, I. G. (2007). Podología preventiva: niños descalzos igual a niños más inteligentes/Preventive podology: barefoot children equal to more intelligent children. Revista Internacional de Ciencias Podológicas, 1(1), 27. https://lafuente.mundonatura.org/wp-content/uploads/2020/03/19520-Texto-del-arti%CC%81culo-19576-1-10-20110603-1.pdf
- Videla, S. A. N. T. I. A. G. O. (2008). Habla y canto en la discursividad de la estimulación dirigida al bebé. Objetividad-Subjetividad y Música. Actas de la VII Reunión de SACCoM. http://www.saccom.org.ar/2008_reunion7/actas/17.Videla.pdf