Synnytyspelko ja siihen liittyvän ahdistuksen lievittäminen

22 joulukuu, 2019

Synnytyspelko on hyvin yleinen odottavien äitien ongelma. Itse asiassa jokainen raskaana oleva nainen on jossain määrin pelokas synnytyksen suhteen, ja suurinta pelko on tavallisesti ensimmäistä kertaa äidiksi tulevilla, joilla ei ole kokemusta synnytyksestä. On tavallista, että synnytyksen lähestyessä mieli alkaa täyttyä erilaisita ajatuksista, jotka saavat ahdistuksen kasvamaan.

Miksi pelkään synnytystä?

Tilanne voi tuntua ristiriitaiselta, sillä haluat kovasti saada lapsesi tähän maailmaan, mutta samalla kuitenkin pelkäät hänen synnyttämistään. Tietyt asiat vaivaavat hyvin monia raskaana olevia naisia:

  • Pelko kivusta. On turha kiistää asiaa – synnytys sattuu. Se sattuu todella paljon. Kun lapsesi on valmis tulemaan ulos, kehosi käy läpi sankarilliset muutokset pystyäkseen helpottamaan tämän toteutumista. Ja nämä muutokset satuttavat naista.
  • Pelko tuntemattomasta. Et tiedä, mitä sinun tulisi tehdä, tai mitä tapahtuu, tai mitä neuvoja tulisi noudattaa… Ja kaikki tämä luo epävarmuutta, mikä sitten aiheuttaa pelkoa.
Synnytyspelko ja siihen liittyvän ahdistuksen lievittäminen
  • Pelko komplikaatioista. Epäilemättä olet kysynyt itseltäsi, tuleeko kaikki menemään hyvin. Se ajatus, että jokin menisi pieleen, tai että jokin voisi viedä pidempään kuin tavalllisesti, on pelottva.
  • Pelko siitä, että jotakin tapahtuu vauvalle. Tämä on asia, jota pelkäämme siitä hetkestä lähtien, kun saamme selville olevamme raskaana. Kun laskettu aika lähenee, tämä pelko lisääntyy. Se ajatus, että jotain tapahtuu vauvalle, voi kirjaimellisesti viedä yöunet tulevalta äidiltä.
  • Pelko siitä, että jotakin tapahtuu sinulle itsellesi. Ja entä sitten tämä – mitä jos jotakin käy sinulle? Miten vauvasi sitten selviää?Kehomme ovat biologisesti valmiita synnytykseen, mutta kukaan ei voi taata sitä, että kaikki menee odotetusti. Synnytys on ihmeellisen fantastinen ja monimutkainen tapahtuma, mutta ei voida kieltää sitä, että joskus se tuo mukanaan vaaroja.
  • Pelko siitä, että et tiedä, miten toimia vauvan kanssa. Vauvan kantaminen kohdussa on itse asiassa aika helppoa. Sehän ei oikeastaan vaadi juurikaan harjoitusta. Kun vauva on kehosi ulkopuolella, saatat sitten miettiä, pystytkö hoitamaan häntä oikein.

Miten synnnytyspelkoon kannattaa suhtautua?

Asiat, joita ei tule tehdä

“Olen kuullut tarinoita äideistä, joille kävi todella huonosti – olen varma, että niin käy minullekin.” Jos uskot kaiken, minkä ihmiset sinulle kertovat, et voi lähteä kotoasi koskaan mihinkään. Oma kokemuksesi on vain ja ainoastaan omalla kohdallasi tapahtuva.

“Mutta mitä, jos…”  Nuo kysymykset ovat vain tie siihen, että väsytät itsesi sellaisten asioiden vuoksi, joita ei edes ole vielä tapahtunut ja jotka eivät luultavasti koskaan tule tapahtumaan. Ja joka tapauksessa etukäteen huolissaan oleminen ei auta. Epävarmuus saa aikaan pelkoa.

“En usko, että pystyn kestämään sen kivun.” Tämä on kyllä kipu, jota et ole koskaan kokenut. Jos oletat ennen itse tilannetta, että et tule pystymään sietämään kipuasi, ruokit vain pelkoasi. Ja tämä kipu on kaikesta huolimatta asia, jonka joudut ihan välttämättä kohtaamaan.

“En ole tarpeeksi hyvä äiti.” Kukaan äiti ei ole täydellinen, mutta hyvänä äitinä olemisessa on paljon enemmän kysymys vaistoista kuin luulet. Omien kykyjesi epäileminen tulee vaan lisäämään epävarmuuksiasi, ja siten se lisää tietysti pelkoasi.

Fear of Childbirth: How to Face Your Anxiety

Asioita, joita kannattaa tehdä

Käy synnytysvalmennuksessa. Ohjaajat tulevat siellä selittämään, mitä synnytyksessä tapahtuu, vaihe vaiheelta. Pystyt sitten kysymään kaikki ne asiat, joita sinun tarvitsee, ja saat parhaat neuvot, jotta tapahtuma olisi helpompi sekä sinulle että vauvallesi.

Ole rehellinen peloistasi. Avoimesti peloista puhuminen saa ahdistuksen lievittymään. Samalla se antaa lähelläsi oleville ihmisille mahdollisuuden tarjota sinulle sellaista tukea, jota tarvitset.

Parhaat ihmiset, joiden puoleen voit tilanteessa kääntyä, ovat kumppanisi, ystäväsi ja kuka tahansa nainen, joka on itse kokenut synnytyksen.

Valmistele kaikki vauvan saapumista varten. Sen sijaan, että keskityt tuntemattomaan tulevaisuuteen tai mihin tahansa pelkooon, jota koet, ajattele kaikkia niitä kauniita hetkiä, jotka ovat nurkan takana. Nauti sen kuvittelemisesta, miten elämäsi muuttuu paremmaksi, kun saat nähdä poikasi tai tyttäresi.

Lisäksi muista, että lääkärit ja muut asiantuntijat tulevat olemaan tukenasi ja apunasi joka hetkellä synnytyksessä, jotta sinä ja vauvasi voisitte mahdollisimman hyvin.

Et tule missään vaiheessa synnytystä olemaan yksin. Mukana on aina asiantuntijoita ohjaamassa ja avustamassa sinua, ja tulet tietämään tarkalleen, mitä sinun kannattaa kullakin hetkellä tehdä saadaksesi vauvasi tulemaan tähän maailmaan turvallisesti.

  • Hofberg K, Brockington I. Tocophobia: an unreasoning dread of childbirth. A series of 26 cases. Br J Psychiatry 2000; 176: 83–5.
  • Roland-Price, A; Chamberlain, Z. Managment of tocophobic women. Preconceptional Medicine. [Online].
  • Sánchez, E. (2019). Quiero ser madre, pero tengo miedo. La mente es maravillosa. [En línea].