Kellonaikoja opettavat leikit - Äitiyden Ihme
 

Kellonaikoja opettavat leikit

Kellonaikoja opettavat leikit

Viimeisin päivitys: 18 huhtikuuta, 2021

Kellonaikojen opetteleminen ei aina ole helppoa lapselle. Se vaatii tiettyjen matemaattisten konseptien, kuten yhteen- ja miinuslaskun sekä varttitunnin ja puolen tunnin käsitteen, ymmärtämistä. Kellonaikoja opettavat leikit voivat olla iso apu, kun lapsen kanssa aletaan harjoitella aikakäsitteiden ja kellon ymmärtämistä.

Pelit ja leikit ovat paras keino saada lapsi ymmärtämään, miten kellon viisarit liikkuvat. Jos kellonaikojen opetuksessa käytetään apuvälineenä pelejä, on lapsen helpompi oppia kertomaan, mitä kello on. Jotta lapsi voi oppia kellonaikoja, hänen olisi hyvä ensiksi osata laskea ainakin 60 asti, kuten myös tehdä yhteen- ja miinuslaskuja. Lapselle tulisi aina tarjota sellaisia oppimisharjoituksia, jotka sopivat hänen kykyihinsä.

Aikuisen on myös hyvä muistella, kuinka vaikeaa itselle oli lapsena oppia kellonaikoja. Oli vaikeaa käsittää, että numero yksi tarkoittaa myös numeroa viisi ja numero neljä tarkoittaa myös numeroa 20. Pelejä käyttämällä tästä oppimiskokemuksesta voi tehdä lapselle kuitenkin hauskan ja viihdyttävän.

Kellonaikoja opettavat leikit

Kotoa tai luokkahuoneesta löytyvistä materiaaleista voimme tehdä kelloja, joilla lapsi voi leikkiä ja samalla oppia. Lapsi voi siirrellä kellon viisareita ja oppia ymmärtämään aikakäsitteen pelien kautta.

Päivän aktiviteetit kellossa

Ensimmäinen askel on ymmärtää ajan käsitteen ja päivittäisten aktiviteettien välinen yhteys. Kellotaulussa numeroiden tilalla on siis erilaisia arkisia aktiviteetteja. Heräämistä, kylpemistä, kouluun menemistä tai läksyjen tekemistä esittävät kuvat korvaavat tunnit kellotaulussa. Lapsen tulee siirtää viisareita sen mukaan, mikä aktiviteetti on luvassa seuraavaksi.

Kellonaikoja opettavat leikit

Tunnit ja minuutit

Käyttämällä kahta erikokoista ympyrää voimme opettaa lapselle minuutteja sekä kertomaan, mitä kello on. Voit leikata kaksi ympyrää esimerkiksi kertakäyttölautasista, kartongista tai muusta materiaalista. Kirjoita isompaan ympyrään numerot 1-60 ja pienempään ympyrään tunnit. Varmista, että molempien ympyröiden numerot vastaavat toisiaan (yksi viiden kanssa, kaksi kymmenen kanssa jne).

Valmista viisarit ja kiinnitä ne ympyröihin niin, että niitä voidaan pyörittää. Suuremman ympyrän avulla lapsi oppii tunnit ja minuutit. Aikuinen voi kertoa kellonajan ja lapsen tulee siirtää viisareita kuulemansa mukaan. Myöhemmin isompi ympyrä voidaan poistaa ja siten testata, mitä lapsi on oppinut.

Aikabingo

Tarkoituksena on valmistaa samanlaisia alustoja kuin bingossa käytetään, mutta niihin merkitään numeroiden sijasta eri kellonaikoja digitaalisessa muodossa (esimerkiksi 2:15). Kartongista voi valmistaa kellotaulun ja siihen viisarit, sekä sijoittaa siihen eri aikoja. Lapsen tulee osata tunnistaa ne oikein ja merkitä bingoalustaan, kun on saanut oikein. Kuten bingossa, se joka saa ensimmäisenä poikittaisen tai pystykkäisen rivin, voittaa bingon.

Digitaaliset pelit

Nykypäivän lapset oppivat helposti uusia asioita käyttämällä teknologisia laitteita. Lapset käyttävät kannettavia tietokoneita, tabletteja ja älypuhelimia yhtä luonnollisesti kuin isovanhempamme käyttivät liitutaulua. On olemassa monenlaisia virtuaalisia pelejä, joiden avulla lapsi voi opetella kellonaikoja.

Kellonaikoja opettavat leikit

Kello-peli

Tässä pelissä kuvaa painamalla lapsi saa selityksen, joka auttaa häntä ymmärtämään ajan käsitteen. Tämän lisäksi on myös muita harjoituksia ja pelejä, jotka auttavat lasta ylläpitämään opittua tietoa. Kyse on mukavasta sovelluksesta, joka ohjaa lapsen läpi kaikkien tarvittavien vaiheiden.

Mitä kello on?

Tämän virtuaalipelin on kehittänyt espanjalainen Junta de Castilla y León. Kyse on melko yksinkertaisesta sovelluksesta, jossa lapselle annetaan suullisesti jokin tietty ajanmääre. Analogista kelloa esittävään kuvaan lapsen tulee siirtää viisareita haluttuun kellonaikaan. Lapsella on 90 sekuntia aikaa asettaa kuusi ehdotettua kellonaikaa.

Tunnit kellossa

Tässä Kanarian saarten hallituksen tekemässä pelissä lapsi oppii yksinkertaisten informaation ja pelien avulla kellonaikoja. Peli alkaa selityksellä siitä, kuinka on olemassa erilaisia kelloja. Peli jatkuu kertoen kellon viisareista, tunneista ja minuuteista. Lopuksi lapsi voi testata tietämystään erilaisten pelien ja harjoitusten avulla.


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.



Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.