Lastenhuoneen sisustaminen Montessoripedagogiikan metodein
 

Lastenhuoneen sisustaminen Montessoripedagogiikan metodein

Lastenhuoneen sisustaminen Montessoripedagogiikan metodein
Elena Sanz Martín

Tarkistanut ja hyväksynyt: psykologi Elena Sanz Martín.

Kirjoittanut Equipo Editorial

Viimeisin päivitys: 07 tammikuuta, 2019

Lastenhuonetta sisustaessa vanhemmat saattavat ostaa lukuisia esineitä, joiden kuvittelevat saavan lapsen tuntemaan olonsa viihtyisäksi uudessa ympäristössä. Mutta aina se, mitä vanhemmat kuvittelevat viihtyisäksi, ei ole miellyttävää lapselle. Tässä artikkelissa kerromme, kuinka lastenhuoneen sisustaminen Montessoripedagogiikan metodein tapahtuu. Tarkoituksena on auttaa lasta kehittämään luovuuttaan ainutlaatuisessa ja turvallisessa ympäristössä.

Lastenhuoneen sisustaminen Montessoripedagogiikan metodein

Montessoripedagogiikka on lapsikeskeinen kasvatusmenetelmä, jonka keskeinen tavoite on tarjota lapselle otollinen ympäristö, joka edistää tämän itsenäisyyttä ja tasapainoista kehitystä. Jokaisella lapsella on erilaisia kykyjä, ja Montessori-menetelmässä lasten annetaan tutkia ja kokeilla näitä kykyjä. Lapsen kehitystä tuetaan hänen erityiset kehitys- ja herkkyyskautensa huomioiden.

Yksi Montessoripedagogiikan pääpiirteistä on se, että lapsilla on synnynnäinen halu oppia ja olla vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa. Näin ollen lapsi tarvitsee hänelle itselleen suunnitellun ympäristön. Tutkiminen on yksi Montessoripedagogiikan päätavoitteista, ja mikä olisikaan parempi paikka tutkimisella kuin lapsen oma huone.

Parhaassa tapauksessa lapsen huone on paikka, jossa opitaan ja löydetään asioita. Tämä on mahdollista, kun lastenhuone sisustetaan Montessoripedagogiikan metodeja käyttäen.

Lastenhuoneen sisustaminen Montessoripedagogiikan metodein

Montessoripedagogiikan menetelmien hyödyntäminen lastenhuoneen sisustamisessa

On hyvin tavallista nähdä lastenhuoneen mukautuvan vanhempien makuun ja tarpeisiin. Kun lastenhuone halutaan sisustaa Montessori-menetelmän keinoin, tulee ottaa huomioon seuraavat asiat:

  • Tila. Konsepti keskittyy isoon, siistiin ja hyvin valaistuun huoneeseen, jossa on toimiva ilmanvaihto.
  • Sänky. On suositeltavaa välttää tavanomaisia kaltereita ja suljettuja sänkyjä lapsen täytettyä 18 kuukautta. Sängyn on hyvä olla lattian tasolla, jolloin lapsi on turvassa, mutta hän pystyy tutkimaan ympäristöään, eikä ole jumissa sängyssään.
  • Seinä. Seinien värin on viestittävä rauhallisuutta, lämpimät sävyt ovat hyvä valinta. Tulee muistaa, että kyseessä on lapsen henkilökohtainen tila. Lämpimät värit auttavat rentoutumaan ja edesauttavat miellyttävää lepoa.
  • Huonekalut. Huonekalujen, kuten lipastojen, tuolien ja hyllyjen, tulee olla suunniteltu lasta varten, eikä aikuisten kokoa silmällä pitäen. Kun kaikki on lapsen käsillä ja saatavilla, hän tuntee olonsa viihtyisäksi.
  • Lattia. Lattialla ei tule olla esteitä, jotka estävät lapsen vaivattoman liikkumisen ympäri huonetta. Jos mahdollista, lattiamateriaaliksi voidaan valita materiaali, joka sallii lapsen tutkia erilaisia tekstuureita.
  • Lelut. Lelujen on hyvä olla valmistettu luonnollisista materiaaleista, kuten puusta tai kankaasta, muovin sijaan. Tämän lisäksi on hyvä muistaa, että monimutkaiset tai yksityiskohtaiset lelut valoilla ja äänillä voivat rajoittaa lapsen luovuutta.
  • Sisustusesineet. Peilit auttavat lasta tarkkailemaan omaa kehoaan ja oppimaan siitä. Seinille voidaan ripustaa luontoa ja eläimiä kuvaavia julisteita. Vaateteline on hyvä asettaa huoneeseen niin, että lapsi pystyy itse ripustamaan vaatteensa telineeseen.
  • Järjestys. Vanhempien tulee rohkaista lasta järjestyksen ylläpitämiseen, ja järjestystä tulee kunnioittaa. Huoneessa ei tule olla niin paljon tavaraa, että sen siistinä pitäminen on mahdotonta.
Lastenhuoneen sisustaminen Montessoripedagogiikan metodein

7 Montessoripedagogiikan metodien käytön hyötyä

Lastenhuoneen sisustaminen Montessoripedagogiikan metodein tuo mukanaan monia hyötyjä:

  • Lapsesta kasvaa itsenäinen ja omatoiminen.
  • Lapsella on mahdollisuus kehittää luovuuttaan.
  • Oppiminen on nopeampaa ja lapsi soveltaa oppimaansa erilaisissa ympäristöissä.
  • Metodien käyttö vaikuttaa positiivisesti lapsen kehitykseen.
  • Lapsi on oman oppimisensa keskipiste.
  • Oppiminen tapahtuu lapsen omaan tahtiin.
  • Montessoripedagogiikka näkee lapsen kykynevänä yksilönä avuttoman sijaan.

Näiden hyötyjen lisäksi lastenhuoneen sisustaminen Montessoripedagogiikan metodein voi olla taloudellisempaa ja toimivampaa kuin perinteisten tapojen käyttö.


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.



Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.