Lapsen kielen oppimisen edistäminen
Viestintä on yksi jokaisen ihmisen elämän perusasioista. Puhe tekee toisen ihmisen kanssa kommunikoimisen helpoksi, ja kielen oppiminen on näin hyvin tärkeää. Jokaisen vanhemman on hyvä miettiä, miten lapsen kielen oppimisen edistäminen onnistuu kotioloissa.
Kielen oppiminen lapsuudessa
Moni vanhempi huolestuu, jos lapsi ei ala ääntää sanoja samaan aikaan ikätovereidensa kanssa. Kielen oppimiseen vaikuttavat monenlaiset tekijät. Jotkut näistä liittyvät terveyteen ja erityisesti hermoston, kuuloaistin ja puheen tuottamisen elinten kehitykseen.
Myös lapsen ja aikuisten väliset suhteet ovat oleellisia asioita kielen oppimisen kannalta. Näiden suhteiden täytyy tarjota oikeanlaista stimulaatiota, jotta lapsen viestintäkyvyt ja motivaatio vahvistuvat. Niiden tulisi myös helpottaa vuorovaikutusta ja auttaa hyödyntämään matkimista oppimisen työkaluna. Lapsi nimittäin oppii puhumaan pitkälti kuuntelemalla vanhempiensa puhetta.
Lapsen kielen oppimisen edistäminen
0-6 kuukautta
Lapselle puhuminen
Puhu vauvallesi, vaikka hän vain jokeltaisi! Vanhempien kannattaisi jo syntymästä lähtien puhua vauvalleen – vaikka pieni ei ymmärräkään eikä pysty vastaamaan.
Yksi asia, joka edistää selkeästi kielen oppimista, on muiden ihmisten viestintä lapsen kanssa jo silloin, kun hän on vasta vauva.
Tällöin ihminen alkaa yhdistää äänteet ympäristönsä esineisiin. Voit kertoa pienelle vauvalle lyhyitä tarinoita, jotka rohkaisevat häntä matkimaan suusi liikkeitä ja ääniä.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Audiosocial.es. (2018). Adquisición del lenguaje: etapas – audiosocial.es. [online] Disponible en: https://www.audiosocial.es/es/2013/05/22/ninos-etapas-de-la-adquisicion-del-lenguaje/
- Navarro Pablo, M. (2003). Adquisición del lenguaje. El principio de la comunicación. Cauce, 26, 321-347. https://idus.us.es/xmlui/bitstream/handle/11441/13138/file_1.pdf?sequence=1
- Oléron, P. (1985). El niño y la adquisición del lenguaje. Ediciones Morata.
- Vila, I. (1991). Lingüística y adquisición del lenguaje. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 7(2), 111-122. https://revistas.um.es/analesps/article/view/28361