Montessoripedagogiikka apuna luokkahuoneen järjestämisessä
Tässä artikkelissa kerromme, kuinka Montessoripedagogiikka voi olla apuna luokkahuoneen järjestämisessä.
Montessori-luokkahuoneessa lasta opetetaan ohjaamaan omaa sosiaalista kanssakäymistään. Luokkahuoneen järjestäminen Montessoripedagogiikan metodein tarkoittaa, että huoneeseen järjestetään tiloja lasten leikkiä ja oppimista varten. Näitä aktiviteetteja suoritetaan niin itsenäisesti, eri kokoisissa ryhmissä kuin koko luokan keskenkin.
Kaikkien luokassa käytettävien esineiden tulee olla sovitettuja lasten kokoon ja ikään. Sääntö pätee myös huonekaluihin, astioihin ja ruokailuvälineisiin sekä oppimateriaaleihin.
Montessori-luokkahuoneessa ei ole yhtä toiminnan tai huomion keskipistettä, mikä tarkoittaa esimerkiksi, että opettaja ei ole sijoittuneena luokan eteen tai keskelle, eikä ole lasten huomion pääasiallinen kohde. Opettaja ja lapset yhdessä tekevät luokasta yhteisön.
Järjestyksen tärkeys
Yksi Montessori-metodin avaintekijöistä on järjestys, jota sävyttää lapsen kehityksen tukeminen itsenäisyyden avulla, vapaus rajoitteista sekä luonnollisen psykologian ja fyysisen ja sosiaalisen kehityksen kunnioitus.
Muiden piirteiden lisäksi, Montessori-luokkahuoneet ovat tunnelmaltaan lämpimiä ja hyvin järjestettyjä ja saavat oppilaat tuntemaan olonsa tervetulleeksi. Huoneissa on sohvia, mattoja ja kukkia, jotka saavat lapset ja nuoret tuntemaan olonsa kotoisaksi ja rennoksi.
Montessoripedagogiikka apuna luokkahuoneen järjestämisessä
Alla listaamme 10 tapaa järjestää luokkahuone Montessoripedagogiikan metodeja käyttäen.
1. Hyvä valaistus
Ensimmäinen huomioon otettava seikka on valaistus. Sen tulee olla luonnollinen sekä pehmeä ja auttaa jakamaan tila alueisiin. Näin luodaan ympäristö, joka tukee sekä keskittymistä vaativia että rentouttavia aktiviteetteja.
2. Materiaalit kaikkien saatavilla
Oppimateriaalit asetetaan hyllyille lasten saataville. Tämä rohkaisee oppilaita itsenäisyyteen töiden lomassa.
Montessori-luokkahuoneessa kaikelle on oma paikkansa. Tämä luo viihtyisän, harmonisen ja järjestyksessä olevan tilan, joka inspiroi oppilaita.
3. Erilliset tilat eri aktiviteeteille
Montessoripegagogiikan metodein järjestetyssä luokkahuoneessa on sopivia tiloja sekä itsenäisesti että ryhmässä suoritettaville aktiviteeteille. Näissä tiloissa oppilaat voivat kehittää ja tehostaa taitojaan.
Kaikki alueet on suunniteltu tiettyä tarkoitusta varten, ja niissä on hyllyjä tai tasoja, joilla on kiinnostavia materiaaleja lasten käyttöön.
4. Rauhoittumiselle ja mietiskelylle varattu alue
Yksi isoimmista eroista tavalliseen luokkahuoneeseen verrattuna, on Montessori-luokkahuoneen rauhoittumiselle ja mietiskelylle varattu alue.
Kyseessä on nurkkaus tai pöytä, jossa on meditatiivista ajattelua tukevia tarkoin valittuja elementtejä, kuten maljakollinen päivänkakkaroita tai akvaario värikkäine kaloineen.
Koulutusjärjestelmä tulisi rakentaa lasten kehitystä ajatellen.
– Richard Gerver
5. Lukemisen tukeminen
Montessori-luokkahuoneessa on aina tilaa ja paikkoja kirjojen säilyttämiselle. Nämä ovat suunniteltu tukemaan lasten lukuharrastusta, ja näin lapsia rohkaistaan kehittämään kiinnostustaan ja intohimoaan kirjoja kohtaan.
6. Toimiva suunnittelu
Montessori-luokkahuoneet ovat aina täydellisesti suunniteltuja. Kaikki oppimiseen käytettävä materiaali on sijoitettu avoimille hyllyille, mistä se on helposti saatavilla. Materiaali järjestetään haastavuuden mukaan helpoimmasta vaikeimpaan.
7. Opettajan vapaus
Koska opettajan ei ole tarkoitus olla huomion keskipiste, hänet voi olla vaikea havaita. Opettaja istuu usein lattialla tai pöydän ääressä. Näin hän pystyy tarkkailemaan työskenteleviä lapsia sekä tekemään muistiinpanoja oppilaiden kehityksestä ja vastaamaan näiden kysymyksiin.
8. Kuvat seinillä
Montessori-luokkahuoneiden seinillä on yleensä kuvia oikeasta elämästä. Näiden tarkoituksena on herättää lasten mielenkiinto. Lasten katseen korkeudelle ripustettavissa kuvissa esiintyy todellisia ihmisiä, esineitä tai maisemia.
9. Pienemmät huonekalut
Kaikkien luokkahuoneessa käytettyjen huonekalujen, kuten pöytien, tuolien ja hyllyjen, tulee olla mitoitettu lasten pituuden mukaan. Näin lapset pystyvät toimimaan itsenäisesti ja esimerkiksi itse siirtelemään kevyitä huonekaluja ja ylettyvät ottamaan kirjoja hyllyltä.
10. Kasvien läsnäolo
Kaikissa Montessori-luokkahuoneissa on kasveja. Kasvit ovat hyvä keino saada lapset työskentelemään yhdessä kasvien suojelijoina ja huolehtijoina. Lapset voivat vuorotellen kastella kasveja.
Luokkahuoneen järjestämisestä Montessoripedagogiikan keinoin on monia etuja, minkä vuoksi metodi kerryttää jatkuvasti lisää suosiota.