Kuinka opettaa lasta välttymään pakonomaiselta kuluttamiselta?
Jatkuvasta ja jopa pakonomaisesta kuluttamisesta on muodostunut kasvava ongelma etenkin kehittyneissä maissa. Altistumme jatkuvasti erilaisille kuluttamaan kehottaville viesteille – paitsi median taholta, myös perheenjäsenien ja ystävien toimesta. Kaikenlainen liiallinen tai pakonomainen toiminta on ihmiselle haitallista, ja tämä pätee myös kuluttamiseen. Kuinka vanhemmat sitten voivat opettaa ja auttaa lasta välttymään pakonomaiselta kuluttamiselta?
“Mainonta yrittää stimuloida nautinnollisia halujamme, kääntäen ylellisyydet välttämättömyyksiksi, mutta ne vain voimistavat ihmisen sisäistä kurjuutta. Yritysmaailma luo ihmisille nälkää, joka ei milloinkaan tyydyty, ja siten se lisää ainoastaan turhautuneita ja rikkoutuneita mieliä.”
– Fulton J. Sheen
Syntynyt shoppailemaan
“Osta minulle tämä, osta minulle tuo, haluan tämän, haluan tuon, haluan, haluan, haluan…” Jos olet vanhempi, olet varmasti kuullut nämä tutut lauseet monta kertaa päivässä.
Tämän päivän lapset ovat tottuneet saamaan kaiken haluamansa, myös sellaisen, mitä eivät tarvitsisi. Pikkuhiljaa lapsi tulee riippuvaiseksi shoppailuun, ja pakonomaiselta kuluttamiselta välttyminen muuttuu entistäkin hankalammaksi.
Kirjailija David Buckingham toteaa kirjassaan Childhood and Consumer Culture, että lapsille suunnattujen tavaroiden kuten lelujen, kirjojen ja pelien laajan skaalan tuotanto voidaan jäljittää kauas 1700-luvulle (PLUMB, 1982). Kuitenkin aateliston ja porvariston lapsille suunnattuja leluja ja vaatteita valmistettiin jo 1500-luvulla (LUKE, 1989).
1800-luvun puolivälissä lapsille suunnattu kulutuskulttuuri kehittyi nopeutuvaa vauhtia. Tämä kulki käsi kädessä uusien lapsuutta koskevien post-romanttisten aatteiden kanssa.
Lapset saivat vihdoin tunnustusta erityisenä ryhmänä. Lapsia pidettiin ainutlaatuisina, puhtaina ja viattomina, jotka tarvitsevat suojaavaa hoivaa. Samaan aikaan heistä muodostui potentiaalinen markkinoinnin kohde.
Tähän päivään mennessäkään maailma ei ole lopettanut tämän potentiaalisen markkinoiden kohteen hyödyntämistään. Vaikka tämä ei olekaan mikään uusi idea, markkinointistrategiat muuttuvat koko ajan aggressiivisemmiksi. Olemme tulleet siihen pisteeseen, että lapsi haluaa ostaa kaiken näkemänsä, ja mikä pahempaa, päätyyostamaan kaiken, mitä mediassa näkevät.
“Kuluttaminen on ahneuden ilmentymä, eivätkä ihmiset ymmärrä, että ahneuteen voi kuolla samalla tavoin kuin nationalismiin. Se ajaa ihmisen tekemään liikaa töitä, haluamaan rahaa ja kuluttamaan liikaa. Ihminen päätyy ajattelemaan, että jos ei osta tavaroita, ei ole mitään. ‘Minä ostan, siis olen’ on modernin ajan slogan.”
– Dalai Lama
Kuinka opettaa lasta välttymään pakonomaiselta kuluttamiselta?
Seuraavaksi esittelemme joitakin ohjenuoria, joita voit seurata opettaessasi lasta vastuulliseen kuluttamiseen. Tällä tavoin voit suojella lasta epäterveeltä pakonomaiselta kuluttamiselta.
- Lapsen on tärkeää ymmärtää ero sen välillä, mitä hän tarvitsee ja mitä hän haluaa. Voit esittää seuraavia kysymyksiä: “Miksi ajattelet, että se on tarpeellinen?”, “Mihin aiot käyttää sitä?”, “Tarvitsetko sitä johonkin erityiseen tarkoitukseen?”.
- Lapselle on tärkeää opettaa oman rahan hallintaa. Lapsen tulisi opetella säästämään, sillä jos lapsi tuhlaa kaikki rahansa kerralla, hänellä ei ole rahaa enää myöhemmin käytettäväksi. Säästöpossun antaminen lapselle on hyvä ajatus. Sen sijaan, että vanhemmat ostaisivat lapselle kaiken tämän haluaman, lapsi voi alkaa säästämään sellaista kohdetta varten, jonka hän todella haluaa.
- Mikään ei ole mielekkäämpää kuin nähdä oman vaivannäön kannattavan. Lapsen on tärkeää oppia, että raha ei kasva puissa eikä se ole helposti ansaittavissa. Yksi tapa opettaa tätä lapselle, on antaa lapselle rahaa jostakin tämän tekemästä kotityöstä.
- Opettele kierrättämään ja uudelleenkäyttämään tavaroita, jotka eivät enää palvele alkuperäistä tarkoitustaan tai joita ei enää voi käyttää. Voit myös korvata kaupasta ostettuja tavaroita käsintehdyillä. Lapsen tehdessä itse omat lelunsa, on siitä monia hyötyjä.
- Opeta lasta ymmärtämään, kuinka mainosala toimii. Lapsen tarvitsee saada tietää, kuinka tuotevalmistajat ja mainostoimistot toimivat saadakseen myytyä tuotteitaan. Tämä tieto auttaa lasta ymmärtämään pintaa syvemmältä, kuin mitä hän näkee mainoksissa. Hän tulee etsimään tuotteista enemmän tietoa, ja tekee parempia valintoja tehdessään ostopäätöksiä.
Noudattamalla esittämiämme neuvoja, autat lasta tulemaan paremmin tietoiseksi ja vastuullisemmaksi kuluttajaksi. Lisäksi lapsi oppii arvostamaan sitä, mitä hänellä jo on, sekä olemaan tuhlailematta rahojaan.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Buckingham, D. (2013). La infancia materialista. Crecer en la cultura consumista. Ediciones Morata.
- Freitas, A. A. F., & Apolônio, L. P. M. (2015). Nascidos para comprar: notas sobre o consumismo infantil. Zero-a-Seis, 17(32), 210-223.