Kuinka opetat lapsesi nukkumaan läpi yön

4.5.2018

 

Äideillä on aina mustat silmän aluset. Niin se vain on. Mutta ensimmäisten muutaman päivän aikana vastasyntyneemme elämässä, nämä tummentumat vain syvenemät. Iskälläkin on sellaiset. Emme halua mitään enemmän, kuin että vauvamme nukkuisi kahdeksan tuntia, jotta mekin saisimme levätä.

Totuus on se, että meidän on oltava kärsivällisiä, varsinkin kolmen ensimmäisen kuun ajan.

Mitä voimme toivoa?

Älä luovuta, se kyllä helpottaa ajan kanssa. Tässä artikkelissa selitämme, mitä vauvasi unirytmille tapahtuu, ja miten voimme auttaa vauvoja nukkumaan pidempään.

Mitä voimme tehdä auttaaksemme vauvoja nukkumaan läpi yön? Tämän kysymyksen luettuasi saatat olettaa löytäväsi jonkin taianomaisen, pettämättömän kaavan. Mutta kuten jo tiedätkin, sellaista ei ole olemassakaan, kun on kyseessä ihmiset.

On kuitenkin joitakin tekniikoita, jotka voit ottaa käyttöön. Yritä niitä, niin löydät ne, jotka toimivat itsellesi parhaiten. Yksi avaintekijöistä on säännöllisyys.

Vauvat tietävät jo, miten nukutaan, heillä on vain eri unirytmi kuin aikuisilla. Kuten Rosa Joven kirjassa Sleep Without Tears todettiin, tutkimukset ovat todistaneet, että kolmanteen kolmannekseen mennessä sikiöllä on kohdussa aktiivisia ja epäaktiivisia kausia, jotka vuorottelevat. Nämä ovat hyvin samankaltaisia vastasyntyneen unirytmin kanssa.

Synnyttyään vauva nukkuu vähitellen yhä vähemmän ja säännöllisemmällä rytmillä. Vauvat nukkuvat pitkään öisin ja ottavat lyhyitä nokosia imetyksen jälkeen.

Yksi parhaista neuvoista saada lapsesi nukkumaan on auttaa vauvaasi säilyttämään tämä kaavaa päivittäisillä rutiineilla. Siten teemme vauvan nokosista helpompia ja varmistamme, että nukkumaanmenoaika on samoihin aikoihin joka päivä. Näinä hetkinä sinäkin saat hieman levättyä.

Vauvojen nukkuminen kehittyy vauvojen tarpeen mukaan
Uni on progressiivinen prosessi, joka mukautuu ihmisten tarpeisiin. Vastasyntynyt ei nuku samalla tavalla kuin lapsi. Lapsi puolestaan nukkuu eri tavalla kuin aikuinen, joka nukkuu eri tavalla kuin vanhus. Eri ikävaiheissa meillä on eri tarpeita.
-Rosa Jove, Sleep Without Tears (’Nuku ilman kyyneliä’)-

Järkevin asia ensimmäisen kolmen kuukauden aikana syntymän jälkeen on seurata merkkejä, joita vauvasi sinulle antaa. Esimerkiksi jos vauva nukahtaa imetyksen aikana tai syliisi, laske vauva paikkaan, jossa se voi nukkua. Tämä voi olla vauvan kehto, vaunut tai kori.

Jotkut asiantuntijat toteavat, että varhaislapsuudessa vauvasi vireystila saattaa vaihtua nopeasti unisesta täysin heränneeksi ja valppaaksi. Jos vauvasi on hereillä, rohkaise tätä tietoista tilaa leikin avulla. Näin autat vauvaasi ymmärtämään eron hereillä olon ja uniaikojen välillä.

On myös hyvä auttaa vauvaasi tunnistamaan ero päivän ja yön välillä. Tämän voit toteuttaa vuorovaikutuksen kautta. Voit esimerkiksi päivän aikana leikkiä vauvasi kanssa, puhua hänelle tai soittaa musiikkia. Yritä öisin puhua hiljaisella äänellä ja vältä valojen päällä pitämistä. Tämä auttaa.

Vauvojen nukkuminen on tärkeä osa päivärutiinia

Rutiinin hyödyt

Jove selittää, että syntymästä neljä-kuusi kuukautta eteenpäin vauvoilla on vain kaksi unen vaihetta, kun taas tästä iästä eteenpäin heillä voi olla jopa viisi unen eri vaihetta, kuten aikuisillakin. Tämä selittää nopean muutoksen unen ja valveen välillä.

Se, että vauvojen unen vaiheita on vain kaksi, selittää, miksi he heräävät niin usein. Kun nämä kaksi vaihetta on ohi, he heräävät syömään, vahvistamaan sidosta vanhempiinsa ja välttämään vaaraa. Vauvat eivät loppujen lopuksi tiedä, että vaaraa ei ole, ja tarvitsevat vanhempien läsnäolon tuomaa turvaa, kuten psykologi Rosa Jove selittää.

Richard Ferber, Solve Your Child’s Sleeping Problems -teoksen kirjoittaja, korostaa sitä, että siinä vaiheessa, kun vauvat ovat kolmekuukautta vanhoja, heille on kehittynyt jo suhteellisen ennustettavissa oleva 24-tuntisrytmi, ja on tärkeää varmistaa, että vauvat saavat säännöllisen rakenteen päivään.

Tässä vaiheessa, sinun tulisi panostaa päivärutiinin vakiinnuttamiseen ja pidättäytyä siinä niin hyvin kuin mahdollista. Kirjailijan mukaan näin on todennäköistä, että lapsesi jatkaa hyvän unirytmin kehittämistä.

Kuten Ferber selittää, jos lapsesi ruokailuajat, leikkiajat, kylpyajat ja ajat muille aktiviteeteille muuttuvat koko ajan, on suurempi todennäköisyys, että heidän unirytmistään tulee epäsäännöllinen.

Jove huomauttaa, että kukaan ei ole koskaan todistanut rutiinien olevan harmillisia (ellei niistä tule pakkomielteisiä ja taipumattomia, mikä voi johtaa tiettyjen häiriöiden esiintymiseen).

Muista kuitenkin, että rutiinien tulisi olla joustavia, mutta ennustettavia. Älä obsessoi aikatauluista. Sillä ei ole väliä, jos aikataulusi heittää puolella tunnilla tai jos välillä jätät välistä jonkin asian normaaleista rutiineista.

Jove ja muut kirjailijat korostavat rintaruokinnan tärkeyttä vauvojen nukahtamisessa. Tämä johtuu äidinmaidon koostumuksesta sekä rentouttavasta äidin ja vauvan välisestä kontaktista ja imemisen rauhoittavasta vaikutuksesta.

Rintaruokinta ei hyödytä pelkästään lasta, vaan myös äitiä. Rintaruokinnan aikana vapautuvat hormonit auttavat äitiäkin nukahtamaan helpommin, sanoo Sleep Without Tears -teoksen kirjoittaja, joka on myös yhteisnukkumisen (co-sleeping) kannattaja.

UUTISIA VERKOSSA