ABN-menetelmä matematiikan oppimiseen
Matematiikan opetuksen tehtävänä on kehittää oppilaiden loogista, täsmällistä ja luovaa matemaattista ajattelua. Siinä missä osa oppilaista rakastaa matematiikan tunteja, toisille matematiikka on kouluaineista vaikein. Yksi tapa opetella matematiikkaa on Jaime Martínez Monteron kehittämä ABN-menetelmä.
Mikä on ABN-menetelmä?
Matemaattista älykkyyttä kehittävän ABN-menetelmän taustalla on kasvatustieteiden ja filosofian tohtori Jaime Martínez Montero. Hänen mukaansa lapset voivat oppia metodin avulla nopeammin ja syvällisemmin, minkä lisäksi menetelmä parantaa dramaattisesti oppilaiden kykyjä sekä kannustaa heitä päässälaskuun ja ongelmanratkaisuun.
ABN-menetelmä perustuu ymmärtämiseen, eikä konseptien ulkoa muistamiseen. Se hyödyntää uudenlaista tapaa yhteenlaskujen ratkaisemisessa, ja siinä kahdella luvulla laskettavat laskut esitetään aina ongelmanratkaisuna. Oppilaat käsittelevät vain kokonaislukuja, ja opetuksen tukena käytetään yksinkertaisia ja edullisia välineitä, kuten lukusuoria, pyykkipoikia ja hammastikkuja, jotka edustavat mittayksiköitä, kymmeniä ja satoja. Menetelmä tarjoaa matematiikan harjoittelulle avoimen rakenteen, joka koostuu sadoista yksiköistä, joita lapsi voi käyttää täysin vapaasti.
ABN-menetelmä on suunnattu erityisesti pienille lapsille, aina 3-vuotiaasta lähtien. Sitä voi hyvin soveltaa myös kotona, mutta opetuksen sisältöä on tärkeä muokata lapsen iän mukaan, jotta tämä oppii käyttämään menetelmää kunnolla ennen kuin aloittaa esikoulun. ABN-tekniikan suurimpia etuja on se, että laskutoimitusten suorittamiseen voidaan hyödyntää arkipäiväisiä tilanteita ja materiaaleja. Näin ollen matematiikkaa voidaan harjoitella koska ja missä tahansa.
ABN-menetelmää on käytetty useissa espanjalaisissa kouluissa vuodesta 2008 lähtien, ja sen avulla on saatu aikaan erinomaisia tuloksia. Kun lapsi on sisäistänyt ABN-menetelmän ja oppinut käyttämään sitä itsenäisesti, hän voi hyödyntää sitä kaikenlaisiin laskutoimituksiin.
ABN-menetelmän hyödyt
- Edistää valmistautumista koulunkäyntiin, kun lapsi oppii matemaattisia taitoja jo ennen peruskoulun aloittamista.
- Menetelmä on muokattavissa jokaisen lapsen yksilöllisiin tarpeisiin.
- Edistää luovuutta, mikä valmistaa lasta myöhemmälle oppimiselle.
- Vahvistaa itsetuntoa ja itseluottamusta ja auttaa lasta pääsemään yli matematiikan pelosta. Se voi auttaa parantamaan minäkäsitystä, sillä se osoittaa lapselle hänen olevan kykeneväinen merkittäviinkin saavutuksiin.
- Parantaa ongelmanratkaisukykyä, jota lapsi voi soveltaa myös muihin oppiaineisiin ja tilanteisiin.
- Matematiikka muuttuu hauskaksi haasteeksi. Sen sijaan, että lapsi joutuisi ajattelemaan, ettei hän opi matematiikka, hän alkaa nähdä sen uudesta ja viihdyttävästä näkökulmasta.