Harjoituksia ja aktiviteetteja, joiden avulla opettaa vauvaa istumaan
 

6 harjoitusta, joiden avulla opettaa vauvaa istumaan

Opettaaksesi vauvaa istumaan voit auttaa häntä kerryttämään voimaa tiettyjen harjoitusten avulla.
6 harjoitusta, joiden avulla opettaa vauvaa istumaan

Viimeisin päivitys: 08 marraskuu, 2021

On olemassa yksinkertaisia harjoituksia ja aktiviteetteja, joiden avulla vanhemmat voivat opettaa vauvaa istumaan. Harjoittelu vaatii vanhemmilta kärsivällisyyttä ja johdonmukaisuutta, mutta yleensä ei mene kauaakaan ennen kuin lapsen edistyminen alkaa näkyä. Tavoitteena on, että lapsi itse kokee harjoitukset leikkinä, hauskanpitona ja vanhempien antamana hellyytenä.

On tärkeää muistaa, että istumaan harjoittelua ei saa aloittaa liian aikaisin ja lasta pakottamalla. Yleensä istumaan harjoittelu suositellaan aloitettavan vasta vauvan täytettyä puoli vuotta. Omalle lapselle sopivasta ajankohdasta kannattaa aina keskustella neuvolassa tai lääkärin vastaanotolla.

6 harjoitusta, joiden avulla opettaa vauvaa istumaan

Harjoitus 1

Levitä lattialle viltti ja nosta vauva makaamaan sen päälle kasvot ylöspäin. Istu hänen eteensä pitäen kiinni hänen käsistään. Rohkaise häntä sanoin ja elein ja nosta häntä ylös pikkuhiljaa. Odota, että hän nousee hetkeksi istuma-asentoon ja laske hänet sitten takaisin makuulle.

6 harjoitusta, joiden avulla opettaa vauvaa istumaan

Harjoitus 2

Aseta lapsi istuma-asentoon lattialle levitetylle viltille pidellen häntä lantiosta. Odota muutama sekunti ja aseta lapsi selinmakuulle. Toista harjoitus viisi tai kuusi kertaa.

Harjoitus 3

Kun nostat lasta, tee se horisontaalisesti. On mahdollista, että lapsi pitää tästä asennosta eniten, koska hän näkee ja hahmottaa siitä paremmin ympäröivän maailman. Kanna siis lasta tukien häntä hänen takapuolestaan ja anna hänen vahvistaa selkärankaansa ja irrottaa itsensä sinusta hieman tukeakseen itseään.

Harjoitus 4

Nosta lapsi syliisi ja laula hänelle tai leiki hänen kanssaan jotain leikkiä. Keskittyessään leikkiin lapsi irrottaa silloin tällöin selkänsä sinusta ja istuu hetken lähes itsekseen. Voit tukea häntä hieman pitelemällä häntä käsivarsista.

Harjoituksia ja aktiviteetteja, joiden avulla opettaa vauvaa istumaan

Harjoitus 5

Aseta jälleen lapsi selinmakuulle lattialle levitetyn viltin päälle. Heiluta lelua hänen yläpuolellaan ja rohkaise häntä tarttumaan siihen. Lelua kohti kurkottelu auttaa vahvistamaan lapsen lihaksia.

Harjoitus 6

Aseta lapsi makaamaan selälleen lattialle. Pidä toisella kädellä kiinni hänen jaloistaan ja rohkaise häntä nousemaan seisomaan. Nosta häntä samalla toisella kädelläsi, kunnes hän on istuma-asennossa.

Istumaan harjoittelussa huomioitavaa

Yllä mainittuja harjoituksia tulee hyödyntää vain, jos lapsi tuntee olonsa mukavaksi niitä tehdessään. Häntä ei saa missään tilanteessa pakottaa istumaan tai jatkamaan harjoittelua. On totta, että harjoittelu tähtää istumaan oppimiseen, mutta pieni lapsi ei tätä tavoitetta ymmärrä. Häntä kiinnostavat vain vanhemman kanssa leikkiminen sekä värikkäät, liikkuvat ja ääniä tuottavat lelut. Lasta on siis aina kannustettava harjoitteluun leikin kautta. Tarkoituksena on vahvistaa lapsen selkärankaa, lantiota ja lihaksia, mutta tämä on tehtävä pikkuhiljaa. Vauvalle riittää yksi tai kaksi harjoitusta päivässä, eikä yhden harjoituskerran tule kestää 3 minuuttia kauempaa.

This might interest you...
Vauvan ryömiminen ja ryömimisen lukuisat hyödyt
Äitiyden Ihme
Lue se täällä Äitiyden Ihme
Vauvan ryömiminen ja ryömimisen lukuisat hyödyt

Vauvan ryömiminen alkaa yleensä ennen kuin lapsi oppii kävelemään. Ryömimisellä on useita etuja vauvan motoristen taitojen kehityksen kannalta.



  • Manual de estimulación adecuada. Bebés recién nacidos hasta los 2 años. Instituto Universitario de Educación Física. Universidad de Antioquía. Colombia. 2010. [En línea] Disponible en: http://viref.udea.edu.co/contenido/pdf/229-manual.pdf
  • Barreno- Salinas, Z; Macías- Alvarado, J. Estimulación temprana para potenciar la inteligencia psicomotriz: importancia y relación. Revista Ciencia UNEMI Vol. 8 – Nº 15, Septiembre 2015, pp. 110 – 118. ISSN: 1390 – 4272.