Palkintotaulukko lapsen käytöksen parantamiseksi
Monet psykologit suosittelevat palkintotaulukon käyttöä lapsen käytöksen parantamiseksi. Kyseinen menetelmä on käytössä monessa kasvatuksellisessa ympäristössä, kun tarkoituksena on lisätä positiivista ja vähentää negatiivista käytöstä. Palkintotaulukko voi olla hyvinkin tehokas apuväline, kunhan sitä käytetään oikein.
Menetelmä pohjautuu palkitsemisjärjestelmään, jonka psykologinen perusta on positiivisessa vahvistamisessa. Käyttäytyessään odotusten mukaisesti lapsi ansaitsee pisteitä, ja kun hän on kerännyt tarpeeksi pisteitä, saa hän palkinnon.
Palkintotaulukko lapsen käytöksen parantamiseksi
Palkintotaulukon käytön tavoitteena on rohkaista ja vakiinnuttaa toivottuja käyttäytymismuotoja, joita lapsella on taipumus vastustaa luonnostaan. Yleensä vanhemmat hyödyntävät palkintotaulukkoa silloin, kun tietty lapsen silmissä tylsänä näyttäytyvä tehtävä halutaan esittää mielenkiintoisena. Menetelmä on hyödyllinen myös tilanteissa, joissa halutaan rajoittaa sosiaalisesti sopimattomia käyttäytymistapoja. Palkintotaulukon ideana on, että lapsi yhditää toivotun toiminnan johonkin positiiviseen asiaan.
Palkintotaulukon käyttö kotioloissa
1. Valmistelu
Ensiksi pitää suunnitella palkitsemisjärjestelmä. Sinun pitää hankkia materiaaleja, sillä palkitsemisjärjestelmän tulee olla lapsen nähtävillä. Lapsi ajattelee luonnostaan konkretian kautta, joten hänen on tärkeää nähdä oma edistymisensä.
Valitse ja luo palkintomerkit. Pienet lapset pitävät tarroista, tähdistä ja hymiöistä. Vanhempien lasten kohdalla palkintomerkkeinä käyvät hyvin etusetelit ja numerot, jotka voi printata paperille, pahville tai muoville.
Sinun tulee myös tehdä taulukko, johon kaikki lapsen palkintomerkit kerätään. Taulukko jaetaan sarakkeisiin, josta ilmenevät viikonpäivät. Taulukosta lapsi näkee, mitkä merkit hän on voittanut, hävinnyt ja lunastanut. Laita palkintotaulukko sellaiseen paikkaan, josta se on helposti näkyvillä niin lapselle kuin sinullekin.
2. Palkinto
Päätä palkinto, jonka lapsi saa, kun hän on kerännyt tietyn määrän palkintomerkkejä. Se on tärkeää päättää etukäteen, sillä sen on hyvä olla jotakin, joka motivoi lastasi kunnolla.
Palkinto voi olla esimerkiksi lelu, jota lapsi on toivonut jo pitkään, huvipuistokäynti tai vaikkapa ulkona syöminen. Voit myös kysyä lapseltasi, mikä hänestä olisi mieluinen palkinto.
3. Perussäännöt
Ennen kuin palkintotaulukon käyttö aloitetaan, on tärkeää sopia lapsen kanssa sen käyttöä koskevat perussäännöt. Lapsen on tärkeää ymmärtää tavoiteltavan käyttäytymisen mittarit. Tämän lisäksi lapsen tulee ymmärtää, mitkä ehdot pätevät, kun palkintomerkit voidaan vaihtaa palkintoon. Sääntöjen tulee olla selkeät ja konkreettiset.
Kun haluat ottaa palkintotaulukon käyttöön, on tärkeää huomioida lapsen ikä. Pienempi lapsi tarvitsee lyhyemmän aikavälin tavoitteita, mikä tarkoittaa sitä, että lapsi voi ansaita palkinnon vähemmällä palkintomerkkimäärällä.
Jos palkinnon ansaitseminen on tehty liian vaikeaksi, lapsi menettää mielenkiintonsa. Isomman lapsen sen sijaan tulisi kerätä enemmän palkintomerkkejä ansaitakseen palkinnon.
Palkintotaulukon käytön tarkoituksena on stimuloida ja vakiinnuttaa toivottuja käyttäytymismuotoja.
Mitä tulee ottaa huomioon palkintotaulukkoa laadittaessa?
- Keskity positiiviseen. Joskus vanhemmat tekevät virheen keskittyessään lapsen negatiiviseen käyttäytymiseen, joka halutaan muuttaa. He saattavat esimerkiksi sanoa “Älä jätä leluja levälleen”. On kuitenkin paljon tehokkaampaa keskittyä positiiviseen toimintaan, jota haluat lapseltasi nähdä. Kannusta lasta siis positiiviseen käyttäytymiseen, esimerkiksi sanomalla “Kerää lelut pois, kun olet lopettanut leikkimisen”.
- Aseta realistiset tavoitteet. Lapselle on tärkeää asettaa realistiset ja mahdolliset tavoitteet. Muista, että on asioita, joita lapsi ei pysty muuttamaan yhdessä yössä. Jos esimerkiksi haluat, että lapsi lopettaa kiukuttelun, et voi olettaa lapsen olevan kiukuttelematta heti seuraavana päivänä, mikäli normaalisti lapsi saa 5-6 kiukkukohtausta päivässä. Ainoa mitä saat aikaan on lapsen tunteet turhautuneisuudesta ja epäonnistumisesta.
Realistisempi tavoite lapsen kiukkukohtauksien vähentämiselle olisi niiden asteittainen vähentäminen. Kun lapsi oppii paremmin hallitsemaan impulssejaan, vasta sitten voi miettiä kiukuttelun lopettamista kokonaan.
Tässä vielä joitakin vinkkejä, joiden avulla voit hyödyntää palkintotaulukkoa onnistuneesti:
- Ole johdonmukainen. Kun palkintotaulukko on luotu, on vanhemman tehtävä pysyä johdonmukaisena, muuten et näe toivomiasi tuloksia.
- Palkinnon saa lapsen ansaitsemien palkintomerkkien perusteella. Vanhempien ja lapsen tulee olla yhteisymmärryksessä siitä, milloin lapsi saa palkinnon. Pienempi palkinto voi olla helpommin ansaittavissa. Jos lapsi kuitenkin haluaa saada isomman palkinnon, hänen pitää nähdä asian eteen enemmän vaivaa. Isommat palkinnot vaativat isompia muutoksia.
- Pyydä lasta osallistumaan palkintotaulukon valmistelemiseen. Lapsi voi auttaa taulukon laatimisessa sekä merkkien valitsemisessa. Tämä saa lapsen tuntemaan olonsa osalliseksi prosessiin heti alusta pitäen.
Palintotaulukon käytön ei ole tarkoitus kestää ikuisesti. Se on väliaikainen menetelmä saavuttamaan haluttua muutosta lapsen käyttäytymisessä. Kun lapsi saavuttaa tavoitteen, tulee palkitsemisjärjestelmää pikkuhiljaa muokata. Esimerkiksi ansaittavien merkkien määrää voi kasvattaa ansaitakseen palkinnon. Voit myös asettaa lapselle uusia tavoitteita.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Soler, F., Herrera, J. P., Buitrago, S., & Barón, L. (2009). Programa de economía de fichas en el hogar. Diversitas, 5(2), 373-390. http://ojs3.usantotomas.edu.co/revistas_ustacolombia/index.php/diversitas/article/view/262
- Aguilar, C., & Guzmán, J. I. N. (2008). Análisis funcional e intervención con economía de fichas y contrato de contingencias en tres casos de conductas disruptivas en el entorno escolar. Revista Latinoamericana de psicología, 40(1), 133-140. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2923809
- Roman Zumaeta, L. I. (2019). Programa de economía de fichas para un caso: de problemas de conducta en el hogar en una niña de 9 años. http://repositorio.unfv.edu.pe/handle/UNFV/3666