Kuinka opettaa lapset kunnioittamaan velvollisuuksiaan
Aluksi vanhemmat ja muut aikuiset tekevät kaiken lasten puolesta. Pakkaamme heidän reppunsa, viikkaamme heidän vaatteensa ja järjestämme heidän koulutarvikkeensa. Lopulta he aloittavat ensimmäisen luokan ja alkavat lisääntyneen itsenäisyyden myötä ottaa enemmän vastuuta. Tässä artikkelissa keskustelemme siitä, kuinka tärkeää on opettaa lapset kunnioittamaan velvollisuuksiaan ja kuinka heidät saadaan tekemään niin.
On tärkeää, että tuemme ja autamme lapsiamme kehittämään potentiaaliaan. Heidät on opetettava noudattamaan velvollisuuksiaan, jotta he oppivat uusia taitoja ja liittyvät vähitellen osaksi yhteiskunnan elämää. Katsotaanpa, kuinka voimme opettaa lapsia kunnioittamaan velvollisuuksiaan.
Kuinka opettaa lapset kunnioittamaan velvollisuuksiaan
On olemassa erilaisia tapoja opettaa lapset kunnioittamaan velvollisuuksiaan. Tässä niistä muutama.
Anna heidän osallistua kotiaskareisiin
Kotitöihin osallistuminen on yksi tapa ottaa vastuuta. Meidän on kuitenkin pidettävä mielessä, että lapsille annettujen velvollisuuksien on oltava heidän ikätasonsa mukaisia; muussa tapauksessa saamme heidät vain turhautumaan. Voimme esimerkiksi sanoa, että heidän on pedattava sänkynsä päivittäin ja siivottava huoneensa joka torstai.
Näytä lapsellesi, mitä seurauksia velvollisuuksien noudattamatta jättämisellä on
Katsotaanpa seuraavaa tilannetta. Teinin piti käydä pesulla ennen kuin hänen nuoremmat sisaruksensa palaisivat jalkapallotreeneistä. Tällä tavalla viivästyksiä kylpyhuoneen käytön kanssa ei tulisi ja kaikki ehtisivät ajoissa elokuviin. Jos teini ei tuolloin totellut suuttumatta ja ilman taivuttelua, huomautat, että aika on nyt vähissä ja ette ehdi elokuviin ajoissa. Näin teini huomaa, että jos hän ei täytä velvollisuuksiaan, sillä on seurauksia, jotka vaikuttavat niin häneen itseensä kuin muihinkin ihmisiin.
Ole roolimalli
Tämä on yksinkertainen mutta erittäin tärkeä toimi. Aikuiset ovat pienten lasten tärkeimpiä roolimalleja. Siksi meidän on käyttäydyttävä tavalla, jolla haluamme heidänkin käyttäytyvän. Jos he esimerkiksi näkevät meidän jatkuvasti keksivän tekosyitä myöhästymisellemme, he alkavat pitää sitä oikeana toimintatapana ja matkia sitä.
Auta heitä heidän tarpeidensa mukaisesti
Joidenkin lasten on vaikeampaa painaa asioita mieleensä ja muistaa, mitä ottaa mukaan seuraavalle tunnille. Voimmekin antaa heille pientä lisäapua. Pienemmille lapsille voimme esimerkiksi sanoa, että heidän on aina tultava kotiin mukanaan kolme (tai jokin muu luku) asiaa: reppu, takki ja lelu tai jokin muu tavara, jota he enimmäkseen käyttivät päivän puuhissa. Teini-ikäisille voimme ehdottaa, että he käyttävät apunaan muistutuksia tai muistikirjaa.
Anna tunnustusta heidän ponnisteluistaan ja saavutuksistaan
Aivan kuten on tärkeää huomauttaa lapsia velvollisuuksiensa täyttämättä jättämisestä, on myös tärkeää antaa heille tunnustusta niiden noudattamisesta. Onnittele heitä heidän saavutuksistaan ja anna tunnustusta heidän ponnisteluistaan samaan tapaan kuin huomautat heille heidän virheistään.
Saatat olla kiinnostunut tästäkin artikkelista: Mitä tehdä, kun lapsi ei halua vastuuta?
Velvollisuuksien noudattamisen hyödyt
Tulee aika, jolloin lapset kasvavat isoiksi, kehittävät omat makukäsityksensä ja joutuvat ottamaan vastuuta velvollisuuksistaan ja tehtävistään. Joskus meistä vanhemmista saattaa tuntua siltä, että emme ole heille enää yhtä tärkeitä, mutta näin ei ole. Alamme yksinkertaisesti vain saada toisenlaista roolia heidän elämässään, ja meidän onkin sopeuduttava näihin muuttuneisiin olosuhteisiin. Ylisuojelu ei valmista lapsia tosielämän realiteetteihin. Itse asiassa tällä tavoin he jäävät vaille siipiä ja heidän on erittäin vaikeaa pärjätä yksin.
Vastuun ottaminen ja velvollisuuksien täyttäminen tekee lapsista luotettavia ihmisiä. Sisäisesti se antaa heille mahdollisuuden tuntea itsensä hyödyllisiksi ja arvokkaiksi, mikä vahvistaa heidän itsetuntoaan.
Saatat olla kiinnostunut tästäkin artikkelista: Vanhempien tärkeimmät velvollisuudet: 7 vastuualuetta
Vuoropuhelun tulisi olla ensimmäinen askel
Kun lapset eivät täytä velvollisuuksiaan, on tärkeää kysyä heiltä syytä siihen. Meidän ei tule jäädä omien johtopäätöksiemme ja olettamuksiemme varaan – esimerkiksi luulla, että se johtuu laiskuudesta, epäjärjestelmällisyydestä tai siitä, että he luottavat aina jonkun toisen tekevän läksyt puolestaan. Nämä leimat tarttuvat kiinni ja toimivat lähes itseään toteuttavina ennusteina. Jos uskomme, että lapset eivät kykene ottamaan vastuuta, näin lopulta tapahtuukin, sillä vahingoitamme tällä tavoin heidän itsetuntoaan ja saamme heidät uskomaan, että heistä ei ole siihen.
Kysy siksi lapsilta, miksi eivät tehneet jotakin asiaa, esimerkiksi ruokkineet lemmikkiä tai siivonneet huonettaan. Avoin kysymys ilman syyttävää sävyä on hyvä tapa saada käsitys asiasta. Vastaukset voivat olla yllättäviä. Lapsi ei välttämättä ymmärtänyt kuinka se tehdään, hän ei osannut olla järjestelmällinen tai vain pelkäsi. Tällä tavoin voimme ymmärtää tilannetta paremmin, tuntea myötätuntoa ja tarjota apua.
Selitä velvollisuuksien noudattamisen tarkoitus
Velvollisuuksien noudattaminen voi joskus olla ikävää. Toisinaan aiomme esimerkiksi herätä aikaisin mennäksemme tennistunnille, mutta kun sen aika koittaa, haluaisimmekin vain jäädä kotiin nukkumaan. On tärkeää saada lapset ymmärtämään, miksi he noudattavat velvollisuuksiaan. Esimerkiksi tennistunnilla he pääsevät tapaamaan ystäviään ja pitämään hauskaa, tai kun he voittavat mitalin, he voivat olla tyytyväisiä ponnisteluihinsa.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Goleman, Daniel. El cerebro y la inteligencia emocional: nuevos descubrimientos. B de Books, 2015.Bilbao, Alvaro (2015) El cerebro del niño explicado a los padres.Plataforma Actual.
- Monsalvo, Eugenio & Sousa, Renata. (2008). El valor de la responsabilidad en los niños de educación infantil y su implicación en el desarrollo del comportamiento prosocial. Revista Iberoamericana de Educación, ISSN 1681-5653, Vol. 47, Nº. 2, 2008. 47.