Kuinka auttaa lasta oppimaan tehokkaasti?
Lapset oppivat tehokkaasti yhdistämällä uusia konsepteja jo kerättyyn tietoon ja koettuihin kokemuksiin. Tänään kerromme, mitä tehokkaasti oppimisella tarkoitetaan, ja jaamme tapoja, joilla vanhemmat voivat tukea lastaan ja auttaa tätä oppimaan tehokkaasti.
Mitä tehokkaasti oppiminen tarkoittaa?
Altistuessamme uudelle tiedolle, aivomme yhdistävät sen jo kerättyyn tietoon, joka voi auttaa ymmärtämään uuden konseptin paremmin. Näin yhdistämme uudet käsitteet aikaisempiin kokemuksiimme, aktivoiden merkityksen ja logiikan.
Tämän seurauksena uusi ja vanha tieto yhdistyvät, muokkaantuvat ja rikastuvat. Tämän prosessin ansiosta kykenemme tekemään omia päätelmiä ja oppimaan tehokkaasti. Tämän tyyppinen oppiminen mahdollistaa lapselle uusien konseptien ymmärtämisen ja niiden muistissa säilyttämisen. Tämä luo pohjan jatkuvasti monimutkaistuvalle oppimiselle ja toimii kehyksenä ja kontekstina erilaisten tilanteiden kohtaamiselle.
Kuinka auttaa lasta oppimaan tehokkaasti?
Kunnioita lapsen yksilöllistä kehitystä
Jokainen lapsi kehittyy ja kypsyy omaan tahtiinsa, ja tätä on tärkeä kunnioittaa. Asiantuntijat pystyvät arvioimaan, missä ikähaarukassa lapsi oppii tekemään tiettyjä asioita, mutta nämä ovat aina pelkkiä arvioita, ja jokainen lapsi kehittyy eri tahtiin.
Vanhempien ei kannata huolestua, jos lapsi ei kehity juuri keskimääräiseen tahtiin, sillä tämä ei automaattisesti tarkoita kyseessä olevan ongelma. Painostaminen voi jopa tehdä hallaa lapsen luonnolliselle kehitykselle. Jos lapsen kehitys on jollain saralla selvästi hidastunut, neuvolassa tai koulun terveydenhuollossa otetaan kyllä asia esiin.
Anna lapsen tehdä virheitä
Älä korjaa jatkuvasti lapsen sanomisia ja tekemisiä tai estä häntä tekemästä virheitä pelätessäsi hänen turhautuvan. Harva asia opettaa yhtä tehokkaasti kuin kantapään kautta oppiminen – vaikkakaan se ei tietenkään ole kaikissa tapauksissa hyvä tai turvallinen keino.
Hyvä esimerkki toimivasta tekniikasta on Montessori-metodi, jonka mukaan lapsen annetaan itse huomata tehneensä virheen jossain vaiheessa prosessia. Kun vastaus tai tulos on väärä, lapsen täytyy järkeillä itse ja oppia virheestään.
Rohkaise lasta ajattelemaan itse
Yksi avainasioista tehokkaassa oppimisessa on auttaa lasta oppimaan kysymysten avulla. Rohkaise siis lasta kyseenalaistamaan ja kysymään asioita. Ruoki hänen uteliaisuuttaan ja auta häntä etsimään ympäröiville asioille ja ilmiöille vastauksia ja selityksiä. Tämä onnistuu helpoiten kysymällä kysymyksiä, mikä on kuin siemenen istuttaminen lapsen mieleen.
Hyödynnä lapsen kiinnostuksen kohteita
Jokainen oppii eri tahtiin ja eri tilanteissa, ja tämä pätee erityisen hyvin lapsiin. Älä tuomitse tai aliarvioi lapsen makua, sillä kaikki on käyttökelpoista aineistoa tehokkaan oppimisen tukemisessa – olipa kyse sitten supersankareista, jalkapallosta, videopeleistä, kirjoista tai nukeista.
Selvitä, mikä saa lapsen innostumaan, ja hyödynnä tätä tietoa oppimisessa. Kiinnostuksen kohde on työkalu lapsen huomion ja mielenkiinnon herättämiseen. Voit tukea pienenkin lapsen lukemista ja oppimista käyttämällä hyväksi hänen kiinnostuksen kohdettaan. Pyydä lasta esimerkiksi tavaamaan suosikki jalkapallopelaajiensa nimiä.
Juhlista lapsen menestystä
Mikään ei ole motivoivampaa kuin itselleen asettamiensa tavoitteiden saavuttaminen. Toisinaan lapset eivät itse ymmärrä, kuinka paljon he ovat oppineet, vaan vanhempien täytyy vahvistaa asia heille.
Tämä ei tarkoita jokaisen pienen asian juhlistamista, mikä päinvastoin saattaa olla haitallista ja tehdä lapsen riippuvaiseksi toisten hyväksynnästä. Sen sijaan huomauta lapselle, että hän on tehnyt hyvää työtä ratkaistessaan monta matemaattista pulmaa oikein.
Tee oppimisesta hauskaa
Lapsille kaikki on leikkiä, ja myös oppimisen tulisi olla hauskaa. Ehdota lapselle muistipelien pelaamista ja muita motivoivia leikkejä ja aktiviteetteja, jotka innostavat oppimaan uutta.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Chacón, P. (2008). El Juego Didáctico como estrategia de enseñanza y aprendizaje ¿Cómo crearlo en el aula? Nueva Aula Abierta. https://documentop.com/el-juego-didactico-como-estrategia-de-enseanza-y-aprendizaje-_59fbb8cd1723dd47819deb98.html
- González, A., Aguaded, E., & Universidad, R. (2015). Aprendizaje cooperativo como aprendizaje efectivo. REIDOCREA.
- Vygotski, L. S. (1984). Aprendizaje y desarrollo intelectual en la edad escolar. Infancia y Aprendizaje. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02103702.1984.10822045