7 leikkiä, jotka opettavat vauvaa konttaamaan
Vauvan kehityksen seuraaminen on hieno kokemus, jossa sydän suorastaan pakahtuu. Se edellyttää vanhemmilta kuitenkin myös osallistumista. Yksi vauvan kehityksen virstanpylväistä on konttaamaan oppiminen. Siksi haluamme tänään esitellä seitsemän leikkiä, jotka opettavat vauvaa konttaamaan.
Konttaamaan oppiminen on tärkeä vaihe vauvan kehityksessä. Se opitaan yleensä 7–9 kuukauden iässä – siis juuri silloin, kun vauva kykenee jo istumaan ilman tukea ja hänen voi nähdä siirtävän painoaan eteenpäin asettamalla pienet kätensä eteensä ottaakseen sopivan asennon, jossa hän voi liikkua neljän raajan varassa.
Konttausvaihe alkaa 7-9 kuukauden iässä.
Alustavat merkit
Prosessin aikana voidaan nähdä niin kutsuttu laskuvarjoheijaste. Siinä vauva avaa käsivartensa levälleen ikään kuin tarttuakseen johonkin, kun häntä kallistetaan liian nopeasti tai kun hän on kaatumassa. Tämä on tärkeä puolustusmekanismi, sillä se auttaa vauvaa välttämään kolhuja.
Konttaaminen on oleellinen vaihe vauvan psykomotorisessa kehityksessä, sillä se edeltää kävelyä. Jotkut lapset eivät kuitenkaan pysy kauaa tässä asennossa, vaan alkavat kävellä täysin yllättäen. Tämäkin on normaalia.
Yleensä vauvat käyvät ensin konttausasentoon, jossa he liikuttavat vartaloaan eteen ja taakse siirtymättä kuitenkaan eteenpäin. Myöhemmin he saattavat liikkua taaksepäin, koska se on heille paljon helpompaa. Jokainen lapsi on kuitenkin erilainen ja kehittyy omalla tavallaan.
Konttausvaiheella on kaksi pääasiallista tarkoitusta. Ensimmäinen on kyetä pääsemään käsiksi mielenkiintoisiin esineisiin. Toinen on oppia nousemaan jaloille huonekalun päälle pääsemiseksi tai ensimmäisten askeleiden ottamiseksi.
7 leikkiä, jotka opettavat vauvaa konttaamaan
Näytämme seuraavaksi muutamia leikkejä, jotka opettavat vauvaa konttaamaan. Niiden avulla voit tukea vauvaasi tässä prosessissa.
- Pieni apu ei ole pahitteeksi: Vauvoilla on tapana vääntelehtiä ennen keskivartalon nostamista lattiasta. Tässä vaiheessa aseta kämmenesi tueksi vauvan jalkapohjia vasten vahvistaaksesi hänen jalkojaan.
- Pyyheleikki: Kääri peitto tai pyyhe rullalle, pidä vauvaa kiinni keskivartalosta ja aseta hänet rullan päälle. Työnnä häntä sitten eteen- ja taaksepäin, jotta hän hakee tukea käsistään.
- Hauska este: Käy istumaan lattialle jalat harallaan, aseta lelu toiselle puolellesi ja anna vauvan yrittää kiivetä jalkojesi yli. Toista tätä vähä vähältä, kunnes hän pääsee käsiksi kiinnostavaan esineeseen.
- Maratoonari: Laita lattialle pieniä esteitä (tyynyjä, tunneleita tai rullalle käärittyjä peittoja) innostaaksesi vauvaa liikkumaan kohti mielenkiintoista esinettä.
- Kaukana oleva esine: Valitse jokin värikäs tai vilkkuva lelu, laita se jonkin matkan päähän vauvasta ja pyydä häntä nappaamaan se. Näytä iloiselta ja innostuneelta ja ole erittäin kärsivällinen. Vauva voi oppia tämän hyvin nopeasti tai hyvin hitaasti.
- Hippa: Asetu konttausasentoon ja pyydä vauvaa ottamaan sinut kiinni, kun siirryt toiseen paikkaan. Voit myös järjestää pieniä kilpailuja, joissa annat vauvan voittaa.
- Ylös ja alas: Konttaamaan oppiminen ei ole ainoa vauvojen kohtaama haaste, vaan heidän on myös keksittävä, kuinka päästä alas jostakin korkealta. Jos näet vauvan pyrkivän alas pää edellä, siirrä hänen koko kehoaan sivulle ja jalka alas.
Konttaamisen merkitys
Monet asiantuntijat painottavat, että vauvaa ei pitäisi yrittää saada konttaamaan väkisin. Vauvan kyvyt kehittyvät luonnostaan omaan tahtiinsa, ja konttaaminenkin riippuu suoraan vauvan kehon valmiudesta.
Konttaamisen tulee tapahtua spontaanisti ja luonnostaan.
Kontatessa vauvan näkökenttä on laajempi ja hän erottaa eri ulottuvuudet; hän havaitsee tekstuurien, pintojen ja eri korkeuksien väliset erot, löytää syvyysnäön sekä saavuttaa tasapainon ja itsenäisyyden.
Lapsen kehitys tapahtuu luonnollisesti ja spontaanisti. Nauti näistä hetkistä, joita et koe enää koskaan uudelleen, ja vaali niitä sydämessäsi.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- López, S. (2012). La importancia del Gateo. Psicoactua,(30), 2-1. http://www.psicoactua.com/webcms/usuario/documentos/20121105174143_Importancia%20del%20gateo.pdf
- Ojeda Alberca, E. (2018). El gateo en el desarrollo cognitivo en niños menores de 2 años. http://repositorio.untumbes.edu.pe/handle/UNITUMBES/731
- Quipo Guaranda, J. M. (2017). La importancia del gateo y su incidencia en la escritura de las niñas y niños del Centro Infantil del Buen Vivir Jilgueritos de la parroquia San Francisco de Borja, cantón Quijos, provincia de Napo (Bachelor’s thesis, Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación. Carrera de Parvularia). https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/24919