5 tärkeää lapsuusajan muistoa
Lapsuusmuistot auttavat meitä luomaan mentaalisen valokuva-albumin tärkeistä elämänkokemuksistamme. Selvittämällä, millaiset lapsuusajan muistot ovat tärkeitä, voimme taata lapsillemme parhaan mahdollisen tuen, jota he tarvitsevat kehittyäkseen.
Me kaikki muistamme lapsuudestamme tärkeitä hetkiä. Tallennamme mieleemme merkittäviä kohtauksia, ja tämä muistokokoelma sisältää niin hyviä kuin huonojakin aikoja. Selvää on se, että nämä muistot ovat osa tarinaamme ja rakennuspalikoita kehittäessämme persoonallisuuttamme.
Lapsuusajan muistot muodostuvat viidestä peruspilarista, jotka toimivat oppaana siinä, millainen maailma on ja miten sopeudumme siihen. Lapsuus on tärkeä vaihe ihmisen elämässä, ja merkityksellisten muistojen luominen jatkuu läpi näiden vuosien.
5 tärkeää lapsuusajan muistoa
Leikki
Me kaikki tiedämme leikin merkityksen lasten kehitykselle. Yhdessä leikkiminen ei kuitenkaan ole pelkkä työkalu lapsen kehityksen tukemisessa, vaan myös mahdollisuus nauttia yhteisestä ajasta ja rentoutua yhdessä.
Se, että lapselle opetetaan pelien pelaamista jo varhaislapsuudessa, auttaa häntä tunnistamaan vanhempien ja lasten erilaiset roolit. Se myös auttaa häntä arvojen oppimisessa, sosiaalisten normien noudattamisessa ja ongelmien ratkaisussa. Ihmisen tallentavat muistoja siitä, mitä ja kenen kanssa he leikkivät lapsuutensa aikana.
Tunneäly
Lapset oppivat hallitsemaan tunteitaan tarkkailemalla, kuinka vanhemmat hallitsevat omiaan. Vanhempina meidän on autettava lapsia kontrolloimaan tunteita, eikä tukahduttamaan niitä. On tärkeää kohdata omat tunteet sen sijaan, että juoksisi niitä pakoon.
Aikuisina mietimme menneitä aikoja ja muistamme, kuka oli kanssamme, kun olimme surullisia ja kuka auttoi meitä käsittelemään vihaamme. Ja muistamme, kuka oli ylpeä meistä saavuttaessamme tavoitteitamme. Nämä ovat kaikki tunteiden hallintaan liittyviä oppitunteja, jotka opimme muistojemme kautta. Tämä on emotionaalinen side, jonka muodostamme luonnollisesti lastemme kanssa. Se on side, jota meidän on tietoisesti suojeltava ja vaalittava.
Sosiaaliset taidot
Perhe on lapsen ensimmäinen sosiaalinen viitekehys, ja suuntaamme maailmaan niiden sosiaalisten taitojen avulla, joita perheemme on meille kotona opettanut. Oppiminen jatkuu, kun lapsi on vuorovaikutuksessa erilaisissa tilanteissa ja erilaisten ihmisten kanssa. Nämä kokemukset muuttuvat muistoiksi, joilla on tärkeä rooli lapsen sosiaalisessa kehityksessä.
Autonomia
Muistot hetkistä, jolloin meillä oli mahdollisuus tehdä asioita itse, ajatella, päättää ja olla omia itsejämme, seuraavat meitä aikuisuuteen. Meistä kasvaa ihmisiä, joilla on poikkeuksellisia kykyjä saada haluamamme. Nämä muistot saattavat pysyä piilossa, mutta niiden seuraukset ovat pitkällä tähtäimellä erittäin tärkeitä.
Rakkaus
Ehkä tärkeimmät ja voimakkaimmat muistot, joita ihmisellä on, kumpuavat siitä rakkaudesta, jota hän tunsi lapsuudessaan. Rakkauden ilmaiseminen ja vastaanottaminen on jotain, jota koemme ennen kaikkea perheemme keskuudessa. Siksi meidän tulisi vanhempina olla tarkkaavaisia ja muistuttaa lapsiamme rakkauden merkityksestä.
Lapsemme muistavat kotona näkemänsä rakkauden osoitukset ja osoittavat puolestaan myöhemmin itse rakkautta tavalla, jota heille on opetettu.
Myös virheet, pelot ja epäonnistumiset kuuluvat lapsuuteen ja elämään. Tämän vuoksi on tärkeää hyödyntää yllä esitettyjä neuvoja, jotta lapsi on valmis kohtaamaan elämän mukanaan tuomat haasteet. Emme pysty kontrolloimaan sitä, mitä lapsemme muistavat, ja ehkä näin onkin parempi. Emme tiedä, mitkä tämän päivän asioista ovat lapsille tärkeitä tulevaisuudessa. Voimme vain tarjota heille erilaisia kokemuksia, jotka auttavat heitä tulevaisuudessa.
Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.
- Manzanero, A. L., & Barón, S. (2014). Características de las memorias en niños preescolares: obtención y evaluación de sus recuerdos. https://eprints.ucm.es/id/eprint/26614/
- Jack, F., Simcock, G., & Hayne, H. (2012). Magic memories: Young children’s verbal recall after a 6‐year delay. Child Development, 83(1), 159-172. https://srcd.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1467-8624.2011.01699.x
- Justel, N., Psyrdellis, M., & Ruetti, E. (2013). Modulación de la memoria emocional: una revisión de los principales factores que afectan los recuerdos. Suma psicológica, 20(2), 163-174. https://www.redalyc.org/pdf/1342/134229985003.pdf