Vuodelepo raskauden aikana

21.8.2019

Yksikään odottava äiti ei toivo joutuvansa pitkäksi aikaa lepohoitoon, mutta joissain tapauksissa vuodelepo on paras ratkaisu niin äidin kuin syntymättömän lapsenkin terveyden kannalta. Vuodelevossa olevan on tärkeää huolehtia henkisestä ja fyysisestä toimintakyvystään ja pitää mielessä, että kyseessä on väliaikainen tilanne, joka päättyy terveen vauvan syntymään.

Vuodelepo raskauden aikana

Vuodelepo raskauden aikana

Vuodelevolla pyritään varmistamaan raskauden turvallinen jatkuminen mahdollisimman pitkälle. Vaikka vuodelevon tehokkuudesta ennenaikaisen synnytyksen ehkäisijänä ei ole tieteellistä näyttöä, sitä suositellaan usein varmuuden vuoksi. Lepohoidon perusteena käytetään sitä, että odottavan äidin fyysisen aktiivisuuden rajoittaminen vähentää kohdun supistumisherkkyyttä, mikä pienentää ennenaikaisen synnytyksen uhkaa.

Ennenaikaisen synnytyksen riskejä ovat esimerkiksi raskaudenaikainen verenpaineen nousu, verenvuoto, monisikiöinen raskaus, lyhyt aika edellisestä raskaudesta, gynekologiset tulehdukset, bakteerivaginoosi ja istukan ennenaikainen irtoaminen.

Vuodelepo voi tarkoittaa monia eri asioita, ja odottavan äidin on varmistettava, että hän ymmärtää, mitä lääkäri tarkoittaa tämän suositellessa vuodelepoa. Vuodelepo saattaa viitata säännölliseen lepäämiseen päivän aikana tai siihen, että naisen on vietettävä kylpyhuoneen käyttämistä lukuun ottamatta kaikki aika vaakatasossa – tai jotain näiden kahden vaihtoehdon väliltä.

Vuodelevosta selviäminen

Sängyssä aamusta iltaan pysytteleminen voi olla erittäin vaikeaa, etenkin jos henkilö on tottunut olemaan hyvin aktiivinen tai hänellä on erilaisia velvollisuuksia – kuten vanhempien lasten hoito – hoidettavanaan. Odottavan äidin on kuitenkin pidettävä mielessään, että kyseessä on sekä hänen oma että syntymättömän lapsen terveys. Niin ikävää kuin vuodelepo onkin, se on lopulta kaikkien positiivisten puolten arvoinen vaihe – eikä pakkolepo onneksi tule kestämään loputtomiin.

Jos lääkäri on ilmoittanut vuodelevon olevan ainoa vaihtoehto äidin ja lapsen terveyden turvaamiseksi, kannattaa itselleen keksiä strategioita lepoajasta selviämiseen ilman kärsivällisyyden menetystä. Toimintakykyä on tärkeä ylläpitää sairauksien ehkäisemiseksi, peruskunnon ylläpitämiseksi ja mielen virkeänä pitämiseksi.

  • Muista positiivinen näkökulma. Hetkellinen tylsyys unohtuu heti, kun saat vastasyntyneen syliisi. Ja kiitos tämän väliaikaisen tylsyyden, lapsesi on terve.
  • Pysy tuotteliaana. Voit tehdä monia asioita myös sängystä käsin – ja jopa asioita, joita et ole ennen tehnyt tai joille sinulla ei ole ollut aikaa kiireisen arjen keskellä. Lue kirjoja, katsele elokuvia, etsi kiinnostavaa tietoa internetistä tai jopa työskentele etänä. Voit myös sängystä käsin organisoida asioita, joita et ole aikaisemmin ehtinyt tai viitsinyt hoitaa.
  • Valmistaudu. Varmista ennen sänkyyn vetäytymistä, että käsilläsi on kaikki päivän aikana tarvitsemasi – olipa kyse sitten ruoasta, vedestä, kirjoista, lehdistä tai tietokoneesta.
Vuodelepo raskauden aikana

  • Huolehdi henkisestä hyvinvoinnistasi. Saatat tuntea olosi ahdistuneeksi tai surulliseksi joutuessasi viettämään kaiken aikasi sängyssä. Älä anna näiden tunteiden lannistaa itseäsi, vaan muista niiden olevan täysin normaaleja reaktioita. Läheisesi ovat tukenasi, kun tarvitset heitä.
  • Huolehdi fyysisestä hyvinvoinnistasi. Voit ylläpitää fyysistä toimintakykyäsi esimerkiksi erilaisilla harjoitteilla, asentohoidolla ja apuvälineitä hyödyntämällä. Asentohoidon tarkoituksena on lisätä mukavuutta, ehkäistä lihaskipua ja estää painehaavojen syntymistä.
  • Muista vuodelevon olevan väliaikainen vaihe. Muistuta itsellesi, että ei ole väliä, vaikka vuodelepo tuntuisi juuri nyt vaikealta, sillä kyseessä on väliaikainen vaihe, ja muutamien viikkojen tai kuukausien päästä saat nauttia lapsesi läsnäolosta ja äitiydestä.
  • Ota apu vastaan. Kyseessä on väliaikainen tilanne, joten anna perheenjäsentesi ja muiden läheistesi auttaa ja hemmotella sinua.