Nämä 4 aktiviteettia kehittävät lapsen kielellistä kompetenssia
 

Nämä 4 aktiviteettia kehittävät lapsen kielellistä kompetenssia

Nämä 4 aktiviteettia kehittävät lapsen kielellistä kompetenssia
Ana Couñago

Kirjoittanut ja tarkastanut psykologi Ana Couñago.

Viimeisin päivitys: 21 joulukuuta, 2022

Kielelliseen kompetenssiin kuuluvat asianmukainen suullinen ja kirjallinen kielenkäyttö vuorovaikutuksessa ja kommunikoinnissa. Alla jaamme neljä yksinkertaista kotona suoritettavaa aktiviteettia, jotka kehittävät lapsen kielellistä kompetenssia.

Nämä 4 aktiviteettia kehittävät lapsen kielellistä kompetenssia

1. Puhelinleikki

Osallistujien tulee istua ringissä niin, että kaikki näkevät toistensa kasvot. Yksi osallistujista kuiskaa kysymyksen oikealla puolellaan istuvalle, joka vastaa hänelle kuiskaten. Tämän jälkeen äsken vastannut osallistuja kuiskaa kysymyksen oikealla puolellaan istuvalle henkilölle, joka kuiskaa vastauksen hänelle. Tämä jatkuu, kunnes kokonainen kierros on käyty.

Tämän jälkeen jokainen osallistuja saa vuorollaan kertoa muille, mitä heiltä kysyttiin ja mitä heille vastattiin. Kysymys ja vastaus eivät todennäköisesti liity toisiinsa millään tavalla, mikä tekee leikistä hauskan.

2. Reppuleikki

Ensimmäinen osallistuja sanoo: “Lähden retkelle ja minulla on repussani…” Hänen tulee täydentää lause haluamallaan esineellä, esimerkiksi pallolla, eväillä tai viltillä. Seuraava henkilö toistaa lauseen muistaen ensimmäisen henkilön mainitseman esineen ja lisää siihen oman esineensä. Jokainen osallistuja lisää omalla vuorollaan listaan uuden esineen, joten lista pitenee ja vaikeutuu jokaisen henkilön kohdalla. Kun osallistuja ei enää muista koko litaniaa, peli tulee päätökseensä.

Nämä 4 aktiviteettia kehittävät lapsen kielellistä kompetenssia

3. Lauseen muodostaminen

Tässä leikissä yksi henkilö luettelee neljästä viiteen sanaa, minkä jälkeen jokainen osallistuja keksii lauseen tai lyhyen tarinan, jossa esiintyy jokainen listan sanoista. Kierrokselle kannattaa asettaa aikarajaksi esimerkiksi 2–3 minuuttia, minkä jälkeen jokainen kertoo vuorollaan keksimänsä tarinan. Jos leikistä halutaan tehdä kilpailu, sanojen keksijä voi toimia tuomarina ja päättää kenen lause tai tarina oli paras ja omaperäisin.

4. Yhden kirjaimen lauseet

 Yksi osallistujista päättää kirjaimen, ja sekuntikelloon asetetaan ajaksi yksi minuutti. Minuutin aikana jokaisen osallistujan tulee keksiä lause, jossa on mahdollisimman monta mainitulla kirjaimella alkavaa sanaa. Kun aika on kulunut, jokainen osallistuja lukee ääneen kirjoittamansa lauseen, ja lauseista lasketaan oikealla kirjaimella alkavat sanat. Voittaja on se, jonka lauseessa on eniten oikealla kirjaimella alkavia sanoja. Voittaja saa valita seuraavalle kierrokselle kirjaimen.


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.


  • Allué, J. M. (1998). El gran libro de los juegos. Barcelona: Parramón Ediciones.

Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.