Doman-metodi opettaa lukemaan varhaislapsuudessa - Äitiyden Ihme
 

Doman-metodi opettaa lukemaan varhaislapsuudessa

Doman-metodi opettaa lukemaan varhaislapsuudessa
María Alejandra Castro Arbeláez

Tarkistanut ja hyväksynyt: psykologi María Alejandra Castro Arbeláez.

Kirjoittanut Gladys González

Viimeisin päivitys: 21 joulukuuta, 2022

Lukeminen ja kirjoittaminen ovat tärkeimpiä taitoja, jotka erottavat meidät muista eliöistä. Nämä kaksi toimintoa ovat tärkeimmät työkalut, joilla kehitämme älykkyyttämme. Sen takia haluamme tarjota sinulle käytännöllisen ohjeen tekniikkaan nimeltä Doman-metodi, jonka avulla voit opettaa lastasi lukemaan jo kahdeksan kuukauden ikäisenä.

Vauvan aivoja voidaan ruveta stimuloimaan lukemiseen liittyvillä aktiviteeteilla jo ennen vauvan ensimmäistä syntymäpäivää. Näin uskoo Glenn J. Doman, metodin kehittäjä, joka mullisti maailman ja ällistytti vanhempia, jotka näkivät miten heidän lapsensa oppivat satoja sanoja lyhyessä ajassa.

Doman-metodi ja lapsen sanasto

Muut tutkijat jopa väittävät, että vauvojen sanastoa voidaan ruveta rikastuttamaan jo ensimmäisen elinkuukauden aikana lukemalla heille tarinoita. Vauvat eivät ehkä ymmärrä tarinoiden merkitystä aluksi, mutta kun he alkavat omaksua tietoa, ei kestä kauaa, kunnes he pystyvät jo yhdistämään sanat oikeisiin asioihin elinympäristössään.

Tätä Doman-metodi juuri tekeekin. Sen tarkoituksena on käyttää lapsen arkielämän elementtejä opettamaan, miten ympärillä olevat asiat ilmaistaan sanoin. Doman-metodi käyttää apunaan kuvakortteja tai pieniä julisteita, jotka auttavat luomaan mielleyhtymiä ja opettavat kirjoittamaan.

Eikö kuulostakin ihan uskomattomalta tehtävältä? Skeptisimmät pitävät tätä mahdottomana, koska meillä on tapana opettaa lapsille aakkosia ennen sanoja. Ja juuri tässä piileekin ero Doman-metodin ja muiden strategioiden välillä; muissa menetelmissä lähtöpisteessä ovat abstraktit konseptit, kuten kirjaimet. Tohtori Domanin lähestymistapa oppimiseen alkaa tutuista asioista. Asioista, jotka lapsi jo tietää, ja kohti abstrakteja. Tämä lähestymistapa hyödyntää lapsen omaa oppimisnopeutta, sillä lapset ovat innokkaita omaksumaan tietoa, taitoja ja uusia asioita.

Doman-metodi auttaa lapsia lukemaan

Glenn J. Domanin työt tunnetaan maailmanlaajuisesti, kiitos Yhdysvalloissa sijaitsevan Institutes for the Achievement of Human Potential -instituutin julkaiseman verkoston. Instituutti on omistautunut rohkaisemaan lapsia hyödyntämään täysin kognitiivisia, emotionaalisia ja fyysisiä taitojaan.

Doman-metodin pääpiirteet

Metodia tulee soveltaa lyhyissä sessioissa, joiden ei tule olla pidempiä kuin kymmenen minuuttia kerrallaan. Jos lapsi ei ole vielä yksivuotias, on parempi käyttää vain kolme minuuttia opettamiseen. Ideana on se, että lapsi ei tylsisty ja pysyy siten jatkossakin aktiivisesti kiinnostuneena. Kolme opetussessiota pidetään päivittäin, ja mukaan lisätään uusi ryhmä sanoja joka päivä.

Näillä pienillä yksityiskohdilla on suuri merkitys. Jos lapsi on alle puolitoistavuotias, käyttämiesi korttien tulee olla suuria (15 x 60 cm), jolloin kirjaimet ovat 12 cm korkeita ja 2 cm paksuja. Sanojen tulisi olla kirjoitettu punaisella värillä, ja korttien 45 cm päässä lapsesta. Korttien tulisi olla hieman pienempiä (10 x 60 cm) lapsille, jotka ovat jo yli puolitoistavuotiaita. Kirjaimien tulisi olla mustia, 7,5 cm korkeita ja 1 cm paksuja. Korttien tulisi olla myös metrin päässä lapsesta.

Doman-metodi on hauska

Älä pidä tätä tehtävää pakkopullana, sillä opetushetkien hauska ilmapiiri ja äänenpaino auttavat lasta keskittymään, jolloin hän haluaa oppia lisää. Järjestäminen ja kuri. Järjestä sanaryhmät kategorioittain (perhe, koti, kehonosat). Jokaisessa ryhmässä tulisi olla viisi sanaa ja yksi sana kullakin kortilla. Ensimmäisenä päivänä näytät lapsellesi yhden sanaryhmän, mutta seuraavana päivänä sinun tulee lisätä toinen sanaryhmä, jolloin kortteja on yhteensä kymmenen. Kolmantena päivänä lisätään jälleen uusi sanaryhmä, jolloin sanoja onkin jo 15.

Ota joka päivä uusi sanaryhmä käyttöön, kunnes pääsette viidenteen päivän, jolloin sanoja on yhteensä 25. Näitä sanoja opetellaan kolmena opetussessiona päivässä. Kuudentena päivänä tiputa ensimmäinen sanaryhmä pois ja lisää uusi sanaryhmä, jotta korttien lukumäärä pysyy kahdessakymmenessäviidessä.

Doman-metodi auttaa lukemisessa

Tällä tavalla lapsi kertaa jokaista sanaryhmää viiden päivän ajan ja 15 opetussession ajan, mikä riittää jokaisen oppimiseen. Alussa voit askarrella noin 200 korttia, jotka riittävät kuukauden opetussessioiden ajaksi. Muista järjestää kolme lyhyttä opetuskertaa joka päivä. Tee hetkistä hauskoja! Opetussessiot voi järjestää missä vaan paikassa kotona, lääkärin vastaanotolla tai missä ikinä haluatkaan. Sinulla ja lapsellasi tulee takuulla olemaan hauskaa yhdessä näinä opetushetkinä.

Aloita mielummin tutuilla konsepteilla kuin abstrakteilla. Aloita opettamalla lapsellesi sanoja, jotka määrittävät ympäristöä: pullo, isä, äiti, vettä, sänky, käsi, nenä. Kun olet käynyt läpi kaikki perheympäristöön liittyvät kategoriat, voit ottaa mukaan muitakin sanoja, jotka liittyvät lapsen yleiseen ympäristöön, kuten puisto, koulu ja mummola. Näin lapsen sanasto karttuu pikkuhiljaa mukaan lukien perheenjäsenten kutsumanimet, värit ja kaikki mitä vain haluatkaan opettaa.

Joka kerta kun opetat uuden sanan, pyri osoittamaan lapsellesi, mistä tavarasta tai asiasta on kyse. Tämä auttaa häntä tekemään mielleyhtymiä sekä pitää asiat helppoina. Metodin tarkoituksena on siirtyä pikku hiljaa tutuista asioista kirjoitustavan ymmärtämisen kautta kohti abstraktia, jolloin ymmärretään, mitä mitkäkin kirjaimet ja äänet edustavat. Kun lapsi ymmärtää, mistä sanasta on kyse, lapsen on helpompi ymmärtää kirjainten nimet ja se miten tavut, sanat ja lauseet muodostetaan.

Jos päätät ottaa nämä ohjeet käyttöön, huomaat, että Doman-metodi ei ole pelkästään sitä varten, että lapsi oppisi aikaisin lukemaan ja kirjoittamaan. Se antaa myös sinulle aikaa vauvasi kanssa sekä auttaa teitä jakamaan asioita ja nauttimaan, stimuloiden samalla vauvan älykkyyttä. Älä pelkää metodin kokeilemista ja muista, että itsevarmuus auttaa sinua välittämään tietoa lapsellesi.


Kaikki lainatut lähteet tarkistettiin perusteellisesti tiimimme toimesta varmistaaksemme niiden laadun, luotettavuuden, ajantasaisuuden ja pätevyyden. Tämän artikkelin bibliografia katsottiin luotettavaksi ja akateemisesti tai tieteellisesti tarkaksi.


  • Díaz, J. Q., & Llamas, J. L. G. (2013). Sobre el Aprender a leer. Acerca de las inquietudes que suscita la elección de un método para enseñar a leer. Libreria-Editorial Dykinson.
  • Fundación Iberoamericana Down 21. (s. f.). Método Doman. Recuperado 2009, julio 17, de: http://www.down21.org/educ_psc/educacion/tecnica_inetrvencion/doman.htm
  • Mejía, D. N. (2010). Lectura en pañales para llegar a la escuela. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8(2), 873-883. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3356276
  • Suárez, L. B., & Carbajal, K. C. (2012). Aplicación del Método Doman para disminuir la dislalia funcional en niños de 5 años de la institución educativa Nº 252 “Niño Jesús” del distrito de Trujillo, 2012. Perspectivas en primera infancia, 1(1).
  • Valadez, Á., Ángel, M., Gómez Zermeño, M. G., & García Mejía, I. A. (2013). Diseño de un recurso educativo multimedia basado en la Metodología Doman para mejorar la enseñanza de la lectura en el nivel preescolar. http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/123456789/2865

Tämä teksti on tarkoitettu vain tiedoksi eikä se korvaa ammattilaisen konsultaatiota. Jos sinulla on kysyttävää, konsultoi asiantuntijaasi.